اریک لندر، مشاور ارشد علمی و آلوندرا نلسون معاون علمی و اجتماعی جو بایدن گزارشی در نشریه ویرد منتشر کرده و به نیاز به توسعه اقدامات‌ ایمنی جدید علیه موارد استفاده خطرناک و مضر هوش‌مصنوعی که ممکن است برای تبعیض علیه مردم یا نقض حریم خصوصی آنها استفاده شود، اشاره کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: برشمردن حقوق نخستین گام است. چه کاری باید برای حفاظت از حقوق افراد انجام دهیم؟ ممکن است دولت فدرال خرید برخی نرم‌افزارها یا محصولات فناوری که ناقض حقوق افراد هستند را رد کند یا پیمانکاران فدرال را ملزم کند از فناوری‌هایی استفاده کنند که این مورد در آن رعایت شده باشد. حتی ممکن است دولت از قوانین جدیدی برای برطرف‌کردن این شکاف استفاده کند.

این نخستین‌باری نیست که دولت بایدن درباره استفاده مخرب از هوش‌مصنوعی ابراز نگرانی کرده است، اما گزارش مذکور یکی از واضح‌ترین گام‌ها برای انجام اقدامی در این زمینه است. رگولاتورهای اروپایی از هم‌اکنون اقداماتی برای کنترل کاربردهای خطرناک هوش‌مصنوعی به‌کار گرفته‌اند که ‌ایمنی افراد یا حقوق آنها را تهدید می‌کند.

قانونگذاران پارلمان اروپا در هفته گذشته نیز استفاده از فناوری‌های بیومتریک برای نظارت بر جمعیت را ممنوع کردند. از سوی دیگر روز جمعه یک سند دولتی فدرال تنظیم شده تا نظرات توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی، کارشناسان و تمام افرادی که تحت‌تاثیر فرایند جمع‌آوری داده‌های بیومتریک قرار می‌گیرند را در این‌باره بداند. اتحادیه تجاری نرم‌افزاری BSA که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، ‌آی‌بی‌ام و اوراکل از آن پشتیبانی می‌کنند نیز از توجه کاخ‌سفید به مقابله با تبعیض‌های ناشی از هوش‌مصنوعی استقبال کرده است.