برای رمزارزها مقررات نگذارید

کنفرانس کد همه ساله محل مصاحبه‌های تک به تک با برخی از بهترین مدیران تکنولوژی است و امسال نیز مدیرانی چون ایلان ماسک، مارک بینهوف (مدیرعامل سلزفورس)، ساتیا نادلا (مدیرعامل مایکروسافت)، تد ساراندوس (مدیرعامل نتفلیکس) و تعدادی دیگر از شناخته‌شده‌ترین مدیران صنعت تکنولوژی در آن به گفت‌وگو می‌پردازند.

حضور ایلان ماسک در این رویداد از جنبه‌های مختلف قابل‌توجه بود. او نه‌تنها حالا به لطف افزایش قیمت سهام تسلا دوباره ثروتمندترین فرد جهان شده است بلکه به‌خاطر بلندپروازی‌هایش در صنعت فضایی و از سوی دیگر در رابطه با توییت‌هایش درباره رمزارزها بسیار خبرساز است.

  چینی‌ها و رمزارزها

ماسک در ابتدای صحبت‌هایش با کارا سوییشر (روزنامه‌نگار و مجری کنفرانس) درباره محدود شدن معاملات رمزارزها در چین گفت: آنچه مشخص است آنها (چینی‌ها) رمزارزها را دوست ندارند. رمزارزها به‌طور پایه‌ای باعث کاهش قدرت حکومت چین می‌شود و آنها از این موضوع خشنود نیستند. بخشی از این موضوع ممکن است به‌خاطر کمبود نیروی برق (به‌دلیل استخراج رمزارز) باشد اما این همه دلایل چین نیست. ماسک همچنین به عدم‌تمرکزگرایی جهان رمزارزها اشاره کرد؛ موضوعی که به‌زعم او مورد علاقه دولتی تمرکزگرا مثل چین نیست.

ماسک در پاسخ به این پرسش که خود او بیشتر از دولت چین روی قیمت رمزارزها تاثیرگذار است، با خنده گفت اگر این باعث افزایش قیمت بشود خوب است. او  افزود: هیچ فرمی از پول به تنهایی دارای قدرت نیست و تنها پولی که قابلیت مبادله بین مردم داشته باشد قدرتمند است. ماسک که توییت‌هایش درباره رمزارزها به‌ویژه بیت‌کوین و دوج‌کوین باعث تغییرات قیمتی گسترده‌ای روی این رمزارزها شده است، می‌گوید: دولت‌ها نمی‌توانند رمزارزها را نابود کنند اما می‌توانند رشد آنها را کند کنند. او به دولت‌ها توصیه کرد درباره رمزارزها کاری انجام ندهند و آن را رها کنند. ماسک که خود را متخصص رمزارز خواند گفت: نمی‌گویم رمزارزها دومین مسیح نجات بخش‌اند اما این عرصه دارای ارزش‌های زیادی است.

ماسک در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا نگران چین است، گفت: ما (تسلا) یک کارخانه بزرگ در چین داریم که بسیار عملکرد خوبی هم دارد. ما به همان‌اندازه که در چین فروش خوبی داریم در ساخت و صادرات خودرو از چین به اروپا هم آمارهای خوبی داشته‌ایم. من نگران رابطه آمریکا و چین نیستم. او در پاسخ به این پرسش که کارآفرینی در چین چگونه است، گفت: جک ما کجاست؟ (بنیانگذار علی‌بابا که ماه‌هاست ناپدید شده و گفته می‌شود دولت او را برای کنار رفتن از علی‌بابا تحت‌فشار قرار داده است). ماسک افزود: مقامات چینی و او قرار بود با هم دیداری داشته باشند اما پاندمی همه‌چیز را به‌هم ریخت. ماسک ابراز امیدواری کرد که مقامات رسمی و مدیران کسب وکارها بتوانند با یکدیگر دوباره دیدار کنند.

  اقتصاد فضایی

در بخش دیگری از این مصاحبه مدیرعامل اسپیس‌ایکس درباره سفر به فضا گفت: هدف من فرستادن خودم به فضا نیست، بلکه بازکردن فضا برای بشریت و ایجاد جهان چند فضایی است. به گفته ماسک این خیلی خوب است که ثروتمندانی مثل جف بزوس و ریچارد برنسون پول خود را برای فضا خرج می‌کنند.

اما سرویس استارلینک (اینترنت ماهواره‌ای) هم بحث دیگر این گفت‌وگو بود. او گفت که تاکنون ۱۵۰۰ ماهواره استارلینک در فضا قرار گرفته ولی باید این تعداد به ۳۰ هزار ماهواره برسد. او تاکید کرد قرار نیست اینترنت ماهواره‌ای و جایگزین ۵G و فیبر شود. به گفته ماسک اساسا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ارائه اینترنت در شهر طراحی نشده است بلکه یک مکمل خوب برای اینترنت نسل ۵ و فیبر است. به گفته ماسک اسپیس‌ایکس در حال‌حاضر دو سوم سهم پرتاب‌های فضایی را در اختیار دارد و بقیه هم در اختیار چینی‌هاست. ماسک در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مزیت‌های رقابتی شرکت فضایی‌اش اشاره می‌کند؛ جایی‌که قیمت تمام‌شده پایین پرتاب‌ها را هدف گرفته است. او گفت که هزینه ساخت و پرتاب فالکون ۹ (بزرگ‌ترین موشک فعلی شرکت)  تقریبا نصف دیگر موشک‌های رقیب است. به اعتقاد ماسک با استارشیب (موشک بزرگ‌تری از فالکون ۹ که هنوز در مرحله آزمایشی است)  می‌توان تجهیزات حجیم و بزرگی را با هزینه کم به فضا فرستاد و در واقع این موشک عظیم ساخت یک شهر فضایی را اقتصادی می‌کند. ایلان ماسک تایید کرد در حال‌حاضر بیشتر وقتش را صرف تکمیل پروژه استارشیپ می‌‌کند و در مرحله نخست ساخت یک ایستگاه فضایی در‌ ماه حالا نزیک‌تر از همیشه است، جایی‌که به گفته او چیزهای زیادی می‌توان از آن آموخت.او همچنین درباره پروژه فضایی جف بزوس یعنی بلواوریجین گفت که: اگر فقط قصد شما رفتن به مدار پایینی زمین است راکت آن می‌تواند کوتاه‌تر باشد. او در پاسخ به این پرسش که توریسم فضایی فقط می‌تواند برای ثروتمندان در دسترس باشد؛ گفت رده‌های مختلف توریسم داریم و تکنولوژی در ابتدای کار چیز گرانی است کما اینکه نخستین تلفن‌های همراه هم گران بودند. او درباره شکایت از پرتاب ماهواره‌های زیاد به فضا و سد‌شدن راه رصد فضا گفت: ستاره‌شناسان حرفه‌ای مشکلی با این موضوع ندارند و فقط افراد آماتور شکایت می‌کنند. ما با تیم‌های مختلف ستاره‌شناس در ارتباطیم که ماهواره‌های استارلینک مزاحمی برای رصد آنها نباشند. او در عین حال وعده داد که به‌زودی یک تلسکوپ فضایی با ۱۰برابر قدرت تلسکوپ هابل از نظر رزولوشن بسازد.

  نادلا و مورد عجیب معامله تیک‌تاک

کنفرانس کد در بخش دیگری از برنامه خود میزبان ساتیا نادلا؛ مدیرعامل مایکروسافت بود. موضوع مورد بحث مدیرعامل مایکروسافت در کنفرانس کد، به تلاش ناکام این شرکت برای خرید بخش عملیاتی تیک‌تاک در آمریکا مربوط بود. در‌ماه آگوست سال میلادی گذشته تیک‌تاک به‌دنبال فروش بخش عملیاتی فعال خودش در آمریکا بود، چون دونالد ترامپ - رئیس‌جمهور وقت آمریکا- در فرمانی تهدید کرده بود که اگر شرکت بایت‌دنس - شرکت مادر تیک‌تاک- یک خریدار آمریکایی برای این بخش پیدا نکند، از فعالیت اپلیکیشن تیک‌تاک در این کشور جلوگیری خواهد کرد. در آن زمان مایکروسافت یکی از خریداران بالقوه بود، اما در نهایت‌ در‌ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ شرکت اوراکل به‌عنوان ارائه‌دهنده سرورهای ابری به این اپلیکیشن انتخاب شد. نادلا در این مورد گفت: «این موضوع عجیب‌ترین چیزی بود که تا حالا روی آن کار کرده بودم.» او در ادامه تاکید کرد: «قبل از هر چیز باید به‌خاطر بیاورید که تیک‌تاک به سراغ ما آمد و ما به سراغ آنها نرفتیم. تیک‌تاک درگیر موارد زیادی بود که آنها را بین سیاست‌های دو کشور گیر‌انداخته بود و به همین خاطر آنها به دنبال یک شریک آمریکایی بودند.»نادلا با اشاره به این موضوع که تیک‌تاک در ابتدا یک ارائه‌دهنده خدمات کلاد می‌خواست که بتواند خدمات امنیتی هم ارائه دهد، گفت: «من واقعا گیج شده بودم و بگذارید این را بگویم که مسلما این معامله خیلی خوبی بود.»با این همه بخش عملیاتی تیک‌تاک در آمریکا هرگز فروخته نشد و جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، در‌ماه ژوئن یک فرمان اجرایی امضا کرد که بر اساس آن دستور ترامپ برای ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن تیک‌تاک در این کشور لغو شد. مدیرعامل مایکروسافت معتقد است که ظاهرا دولت آمریکا در نهایت تمایلی به انجام این معامله نداشت. او گفته است: «فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترامپ دیدگاه خاصی درباره تلاشش برای انجام این کار، داشت. بعد من دچار اشتباه شدم. به این معامله علاقه داشتم و آن زمان، دوره‌ای بود که فکر کردم شرکت مصالح ساختمانی USG ملزومات خاصی دارد و بعد آنها ناپدید شدند.»نادلا معتقد است که مایکروسافت موقعیت خوبی برای انجام این خرید و شراکت با تیک‌تاک داشت. او گفت: «مایکروسافت پلت‌فرم ابری و تکنولوژی امنیتی دارد و البته مهندسانی که توانایی غلبه بر یک کد بیس را دارند.»علاوه بر این‌ها، توانایی مایکروسافت برای تعدیل محتوا و حفظ امنیت کودکان در شبکه‌های اجتماعی، چیزی بود که شرکت بایت‌دنس به دنبال آن بود. نادلا گفت: «شما بهتر می‌دانید که ما با مدیریت لینکدین و ایکس‌باکس لایو، دانش خوبی در زمینه شبکه‌های اجتماعی داریم.» هر چند او چیزی درباره آن نگفت که مایکروسافت همچنان به خرید این اپلیکیشن تمایل دارد یا خیر، اما تاکید کرد که این معامله به‌خاطر طراحی فنی تیک‌تاک، برای مایکروسافت جذاب بود و در اظهارنظر آخر گفت: «تیک‌تاک محصول جذابی است.»