در بیانیه این طرح جدید اعلام شده است که از پیشنهادهای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای‌(نصر) به عنوان نماینده بخش خصوصی در بهبود این طرح استفاده شده است. این در حالی است که دبیر کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معتقد است بر خلاف اعلام موافقت سازمان نصر با توافق سه‌جانبه انجام شده، کمیسیون فین‌تک این سازمان با این طرح موافق نیست و انتقادات زیادی را متوجه این طرح می‌داند.  همراهی سازمان نصر با مرکز توسعه تجارت الکترونیک در بسترسازی برای اجباری کردن دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، از سوی «انجمن فین‌تک» نیز مورد انتقاد جدی واقع شد و حتی این انجمن در واکنش به این اقدام سازمان نصر بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه ضمن گلایه از تعجیل برخی مسوولان برای پیاده‌سازی این طرح آمده است: «در چنین شرایطی که نیاز به بررسی دقیق حقوقی و کارشناسی وجود دارد، عجله برخی مسوولان برای اجرا و تلاش معدودی دیگر برای معرفی خود به عنوان نماینده کل بخش خصوصی برای موافقت با الزامی شدن ای‌نماد جای تامل و سوال جدی دارد.»

 ابهام در چرایی ضرورت دریافت ای‌نماد

«ادیب حافظی» دبیر کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، ضمن انتقاد از اقدامات اخیر برای اجباری کردن ای‌نماد برای کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گوید: در هیچ جای دنیا چنین اقدامی سابقه ندارد و بهانه‌هایی مانند مبارزه با پول‌شویی، اجبار حاکمیتی اعمال شده را توجیه نمی‌کند. وی معتقد است پافشاری بر دریافت ای‌نماد صرفا با رویکرد ایجاد یک منبع درآمد برای مرکز توسعه تجارت درحال انجام است و حتی با وجود دریافت مبالغی از کسب‌وکارها، هیچ ساختار و قاعده مشخصی برای مدیریت این طرح تدوین نشده است.

دبیر کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تصریح می‌کند که با وجود اصرار مرکز بر دریافت نماد اعتماد توسط کسب‌وکارها، این مرکز هیچ ساختار و نظام مشخصی برای ثبت شکایات و رسیدگی به آنها ندارد و روند مدیریت این امر در مرکز بسیار مبهم است. وی معتقد است صرف ثبت مشخصات مکانی یک کسب‌وکار و احراز آن، فایده‌ای ندارد و حتی به سادگی امکان دور زدن این روش‌های احراز هویت وجود دارد.

این فعال حوزه فین‌تک با اشاره به نشت دو سال پیش اطلاعات کاربران مرکز توسعه تجارت الکترونیک می‌گوید: این سازمان در حالی قصد دارد با جمع‌آوری داده‌های کسب‌وکارها رصد گسترده‌تری بر فعالیت آنها انجام دهد که سوابق مدیریتی این مرکز در زمینه حفاظت از اطلاعات کاربران چندان درخشان نیست و حتی بار دیگر در اقدامی غیرحرفه‌ای میزان ترافیک سایت‌های کسب‌وکارهای مختلف را روی وب‌سایت مرکز در معرض دید عموم قرار داد.