ایسنا: ایران با صعود شش پله‌ای در مدیریت امنیت سایبری، جایگاه ۵۴ را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داد. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولتاین اقدام علاوه بر اینکه بهبود سنجه‌های توسعه مدیریت امنیت اطلاعات را در فضای سایبری به همراه دارد، باعث تعدیل و نیز کاهش نرخ آسیب و خسارت‌های احتمالی در مواجهه با تهدیدات و حملات سایبری می‌شود. سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق معرفی نماینده خود به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) به صورت منظم، اقدام به مشارکت و تکمیل پرسشنامه‌های ارزیابی و سنجش وضعیت امنیت سایبری‌(GCI: Global Cyber Security Index) می‌کند.

کیامهر که نمایندگی ایران در ITU را از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این حوزه به عهده دارد، در تشریح جزئیات شاخص‌های اصلی و چگونگی وضعیت ارائه مستندات گفت: شاخص‌‌ها و سنجه‌های ارزیابی امنیت سایبری در راستای برنامه امنیت سایبری جهانی (GCA: Global Cyber Security Agenda) جامعه جهانی ارتباطات، متشکل از ۲۰ شاخص اصلی و بیش از ۸۰ سوال است که کشورها طی دوره‌های زمانی مشخص، ضمن پاسخگویی به سوالات، ملزم به ارائه مستندات و شواهد فنی نیز هستند. اتحادیه بین‌المللی ارتباطات و ارزیابی GCI به‌ صورت مشخص، تنها مرجع و متدولوژی جهانی قابل استناد در ارزیابی و رتبه‌بندی سطوح توسعه مدیریت امنیت سایبری کشورهای جهان به حساب می‌آید.

پیچیده‌‌تر شدن ساختار حملات، رشد نرخ تهدیدات و فعالیت همیشگی مهاجمین سایبری برای ایجاد اختلال و فعالیت‌‌های خرابکارانه از جمله مسائلی بود که کیامهر به آن اشاره کرد. بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، نتایج حاصله توسط سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد در منطقه آسیا و اقیانوسیه، کشورهای کره‌جنوبی و سنگاپور(هر دو رتبه اول)، مالزی، ژاپن، هند، استرالیا، اندونزی، ویتنام، چین، تایلند، نیوزلند و بنگلادش به ترتیب رتبه‌های اول تا یازدهم را کسب کرده‌‌اند. اما رتبه ایران طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در سطح جهان ۶۰ و نمرات به ترتیب ۴۹۴/ ۰ و ۶۴۱/ ۰ را در کارنامه خود ثبت کرده بود. مطابق گزارش اعلام‌شده توسط ITU  در سال ۲۰۲۱ اقدامات امنیت سایبری ایران با شاخص‌‌های ارزیابی ۰۶/ ۸۱ درصد انطباق داشته که نشانه جهت‌دهی صحیح و تدوین راهبردهای عملیاتی در این حوزه است.