شکایت ترامپ از فیس‌بوک، توییتر و گوگل

ترامپ معتقد است که پلت‌فرم‌های اینترنتی، دیدگاه‌های محافظه‌کارانه را سانسور می‌کنند. وی در خلال این کنفرانس ضمن اشاره به طرح شکایتی علیه سه شرکت فیس‌بوک، توییتر و گوگل، اعلام کرد از دادگاه خواسته تا جریمه‌هایی را برای این شرکت‌ها در نظر بگیرد. 

ترامپ در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: شکایت ما ثابت می‌کند که سانسور غیرقانونی، در تضاد با قانون‌اساسی و به ضرر مردم آمریکاست. وی همچنین به طرح چندین شکایت علیه شرکت‌های فناوری در طی یک دهه اخیر اشاره کرد و افزود که تنها به تعداد اندکی از این شکایت‌ها در دادگاه پرداخته شد. شرکت‌های فیس‌بوک و توییتر هنوز واکنشی به اظهارات دونالد ترامپ نشان نداده‌اند.

همه‌گیری ویروس کرونا، ناآرامی‌های اجتماعی و انتخابات 2020 آمریکا، تمامی‌نگاه‌ها را متوجه شبکه‌های اجتماعی و سیاست‌های آنها برای مدیریت محتوا در پلت‌فرم‌هایشان کرد. ترامپ قبل از برگزاری انتخابات، با انتشار پست‌هایی، صحت عملکرد رای‌گیری از طریق پست را زیرسوال برد و طولی نکشید که شرکت‌های فناوری، برچسب‌های هشداری را روی این پست‌ها قرار دادند تا کاربران به راحتی ادعاهای ترامپ را باور نکنند. او به همراه دیگر جمهوری‌خواهان همواره نسبت به سیاست‌های دوگانه و اعمال تبعیض صاحبان شبکه‌های اجتماعی در قبال دیدگاه‌های محافظه‌کارانه انتقاد داشتند. اما این جدال زمانی تشدید شد که شرکت‌های فیس‌بوک و توییتر، به‌دنبال آشوب‌های روز ششم ژانویه، حساب کاربری ترامپ را در این دو پلت‌فرم تعلیق کردند.

توییتر اقدامی‌قاطع‌تر را نسبت به فیس‌بوک اتخاذ و اعلام کرد که حضور ترامپ در این پلت‌فرم حتی در صورت اعلام نامزدی وی برای انتخابات 2024 دیگر میسر نخواهد بود. فیس‌بوک اما اعلام کرد که تعلیق اکانت ترامپ تا ژانویه 2023 ادامه خواهد داشت. با مسدود شدن دسترسی ترامپ به حساب‌های کاربری‌اش در این پلت‌فرم‌های محبوب، بسیاری از طرفداران وی به اپلیکیشن‌های جایگزین مانند پارلر روی آوردند. این اپلیکیشن توانست به سرعت در میان کاربرانی ناراضی از اقدامات فیس‌بوک و توییتر، محبوب شود و کاربران زیادی را به خود جلب کند.

با این حال، تاثیرگذاری فیس‌بوک و توییتر هرگز قابل قیاس با پارلر نیست و باید دید که این شکایت‌های جدید علیه غول‌های فناوری دنیا چه نتیجه‌ای را برای ترامپ در پی خواهد داشت و آیا می‌تواند راهی برای بازگشت دوباره وی به این پلت‌فرم‌های محبوب باز کند یا خیر.