آماده‌باش بزرگان موبایل برای 5G

بعد از لغو کنگره جهانی موبایل در سال گذشته میلادی، امسال بارسلونا یک‌بار دیگر آغوش خود را برای فعالان صنعت موبایل باز کرده است؛ هرچند بنیاد GSM - که برگزارکننده این رویداد جهانی است- در نیمه ماه مارس امسال اعلام کرد کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۲۱ با محدودیت‌ها و شرایطی خاص برگزار می‌شود، به این ترتیب قرار بود در رویداد امسال حداکثر ۵۰ هزار نفر اجازه بازدید داشته باشند و تا آن زمان دست‌کم ۱۰ شرکت‌کننده بزرگ شامل اریکسون، نوکیا، فیس‌بوک، سونی، سامسونگ، شیائومی، سیسکو و شرکت مخابرات بریتانیا‌‌(BT) از حضور در کنگره جهانی موبایل سال‌جاری میلادی انصراف داده بودند.با این همه اما سایه ویروس‌کرونا همچنان بر جهان سنگینی می‌کند و با وجود ادامه واکسیناسیون، هنوز نگرانی‌های جدی درباره جهش‌های عجیب این ویروس و مقاومت آن در برابر راهکارهای درمانی پابرجاست. به این ترتیب «جان هافمن» مدیرعامل بنیاد GSM روز یکشنبه و دو روز قبل از برگزاری رسمی این رویداد، پیش‌بینی کرد که رویداد امسال میزبان چیزی در حدود ۳۰ هزار بازدیدکننده باشد، درحالی‌که در شرایط معمول و سال‌های گذشته این تعداد به بیش از صد هزار نفر هم می‌رسید.او همچنین گفت که انتظار می‌رود روند برگزاری کنگره جهانی موبایل تا دو سال دیگر همچنان تحت‌تاثیر شرایط شیوع کووید-۱۹ باشد و به همین دلیل تعداد بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان هم کاهش داشته باشد. آمار منتشر‌شده از سوی این بنیاد نشان می‌دهد که در رویداد امسال بیش از هزار شرکت، محصولات و خدمات جدید خودشان در حوزه موبایل را رونمایی خواهند کرد که از این میان ۷۰۰ شرکت به‌صورت فیزیکی و حدود ۳۰۰ شرکت به‌صورت مجازی این رونمایی‌ها را انجام خواهند داد.

  لزوم توسعه دیجیتالی همراه با نفوذ ۵G

شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ در جهان همه چیز را تحت‌تاثیر قرار داده است. این موضوعی است که حالا ذهن مدیران صنعت موبایل را به خودش مشغول کرده است. آنها معتقدند که جهان باید خودش را برای دوران پساکرونا آماده کند. در واقع این همه‌گیری نشان‌داد که نیاز مردم به ارتباطات چقدر حیاتی و توسعه زیرساخت‌ها و قانون‌گذاری‌ها در این زمینه ضروری به‌نظر می‌رسد، به همین دلیل بسیاری از مدیران شرکت‌های مخابراتی در کنگره موبایل امسال خواستار وضع قوانین جدید برای شبکه ۵G شده‌اند‌ تا قوانین قدیمی در این حوزه نتوانند جلوی توسعه این شبکه مخابراتی را بگیرند. این مدیران در کنار دغدغه‌هایشان برای توسعه شبکه ۵G، نگرانی‌هایی هم درباره افزایش چشمگیر حملات سایبری دارند. «استفان ریچارد» مدیرعامل شرکت مخابراتی اورنج و رئیس هیات‌مدیره بنیاد GSM در این مورد گفته است که در یک‌سال گذشته، یک‌سوم کسب‌وکارهای اروپایی از حملات سایبری آسیب دیده‌اند و چنین اتفاق‌هایی برای شرکت‌های کوچک‌تر که با کمبود نرم‌افزارهای محافظتی مواجه هستند، می‌تواند به معنای نابودی آنها باشد. مدیران شرکت‌های بزرگ حاضر در کنگره جهانی موبایل، حالا به دنبال همکاری بیشتری بین دولت‌ها برای اجرای طرح‌های بلندپروازانه‌شان در حوزه ۵G هستند و به همین دلیل وضع قوانین جدید در این حوزه را ضروری می‌بینند. طبق اطلاعات منتشر‌شده از سوی بنیاد GSM، تا سال ۲۰۲۵ میلادی چیزی در حدود ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت مخابرات انجام می‌شود که انتظار می‌رود ۸۰ درصد آن در حوزه ۵G باشد.

شرکت کوآلکام در این رویداد از حمایت بیش از ۳۰ اپراتور و سازنده تجهیزات مخابراتی شامل موتورولا، سامسونگ، AT&T، اریکسون و اورنج برای ارایه پلت‌فرم‌های با سرعت بالا خبر داد. در همین راستا‌ این شرکت دو پلت‌فرم اسنپ‌دراگون موبایل جدید با نام‌های ۵G mmWave و ۵G RAN را معرفی کرده است. گویا بیش از ۱۸۰ اپراتور در سراسر دنیا برای توسعه این پلت‌فرم‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این پلت‌فرم‌ها و پردازنده‌های جدید امکان پشتیبانی از تمام امواج میلیمتری جهانی و باندهای زیر ۶گیگاهرتزی را دارند تا به این ترتیب بتوانند امکان سازگاری موبایل‌های آینده با زیرساخت‌های تازه شبکه۵G را فراهم کنند. این شرکت که در رویداد امسال حضور فیزیکی نداشته و رونمایی از محصولاتش را به‌صورت مجازی انجام داده، به‌روزرسانی تازه‌ای را در پردازنده پرچمدارش یعنی اسنپ‌دراگون ۸۸۸ هم ارائه داد؛ پردازنده‌ای جدید که قرار است مغز متفکر بسیاری از موبایل‌های هوشمند آینده باشد و امکان استفاده از سرگرمی‌ها و انجام بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به کاربران بدهد.

شرکت آی‌بی‌ام هم سعی کرده است با ارائه خدمات و سرویس‌های ویژه، امکان پشتیبانی و استفاده از شبکه ۵G را برای اپراتورهای مخابراتی ساده‌تر کند. این شرکت از پلت‌فرم جدید Cloud Park رونمایی کرده است که پلت‌فرمی نرم‌افزاری بر پایه کلاد‌هیبرید است و قابلیت‌های مربوط به خودکارسازی مبتنی بر هوش مصنوعی را در اختیار اپراتورها و سرویس‌دهندگان ۵G قرار می‌دهد. این پلت‌فرم با استفاده از تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، الگوها و روندهای عملیات شبکه‌ای را پیدا کرده و به‌طور خودکار آنها را با زیرساخت‌های مربوطه‌ بهینه می‌کند. مدیران IBM معتقدند که مهندسان شبکه می‌توانند با استفاده از این سرویس، فرآیند طراحی و اجرا را که معمولا دو تا ۶ ماه زمان می‌برد، تنها در طول چهار یا پنج روز انجام دهند.

شرکت مخابراتی بزرگ ورایزون هم در کنگره جهانی موبایل یک نوآوری جالب را به نمایش گذاشته است. این شرکت حالا روبات‌های مبتنی بر ۵G را معرفی کرده است که با ساختاری هوشمندتر از روبات‌های گذشته می‌توانند امکانات مختلفی را در اختیار صاحبان کسب‌وکارها قرار بدهند. این روبات‌ها مبتنی بر رایانش اج‌موبایل هستند و به کمک آن می‌توانند با استفاده از واقعیت افزوده و یادگیری ماشینی، داده‌های محیطی زیادی را جمع‌آوری کرده و تحلیل کنند. این فرآیند نیازمند امکان انتقال سریع داده‌ها است که ظاهرا تنها امواج شبکه ۵G از عهده آن برمی‌آیند. مهم‌ترین ویژگی این روبات‌ها امکان برقراری ارتباط با یکدیگر است که باعث می‌شود کارها به شکلی متحد و برنامه‌ریزی شده در مدت زمان کوتاه‌تری انجام بشوند. این روبات‌ها که شامل یک سگ چهار پا و یک جعبه دارای چرخ بودند، با اتصال به اینترنت، می‌توانند اتوماسیون فضاهای کارخانه‌ها را با امکان نظارت از راه‌دور ساده‌تر کرده و به کاهش هزینه‌های جاری کمک کنند.

  ساعت هوشمند و تبلت‌های جدید

شاید یکی از مهم‌ترین غایبان کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۱ شرکت سامسونگ بود که بسیاری منتظر معرفی محصولات جدید آن بودند، با این حال اما سامسونگ اعلام کرد که رونمایی از محصولات تازه‌اش را به صورت مجازی انجام خواهد داد. به این ترتیب رویداد مجازی سامسونگ در اولین روز برگزاری رویداد امسال یعنی دوشنبه بیست و هشتم ژوئن‌ برگزار شد.

در این رویداد سامسونگ از رابط کاربری OneUIWatch رونمایی کرد که قرار است در ساعت‌ها و موبایل‌های هوشمند سری گلکسی این شرکت به‌کار برده شود. این رابط کاربری با همکاری گوگل طراحی شده و امکان عملکرد بهتر، هماهنگی بیشتر ساعت‌های هوشمند این شرکت با موبایل‌های هوشمند اندرویدی و دسترسی به تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌ها را به کاربران بدهد.  این رابط کاربری جدید همچنین امکان سازگاری با اپلیکیشن‌های متفرقه را برای محصولات سری گلکسی فراهم می‌کند. سامسونگ در این مراسم ساعت هوشمند جدید گلکسی‌واچ خود را هم معرفی کرد که اولین محصول این شرکت است که از این رابط کاربری جدید بهره می‌برد. این ساعت هوشمند جدید عمر باتری بیشتر و عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌های قبلی خودش دارد و از واچ‌فیس‌هایی با طراحی بهتر و کارآیی ساده‌تر بهره می‌برد.

لنوو هم در کنگره جهانی موبایل امسال سری جدیدی از تبلت‌هایش را رونمایی کرد که شامل پنج محصول با قیمت‌های مختلف هستند که می‌توانند نظر کاربران با بودجه‌های متفاوت را به خودشان جلب کنند. یوگا تب‌۱۳ بزرگ‌ترین تبلت از این سری است که از نمایشگر ۱۳‌اینچی با وضوح ۱۳۵۰ در ۲۱۶۰ بهره می‌برد و برای استفاده از محتوای ویدئویی مناسب است. به همین دلیل مدیران لنوو این تبلت را سینمای خانگی قابل‌حمل می‌خوانند. بدنه این تبلت از جنس استیل سبک است و باتری آن می‌تواند امکان دوازده ساعت تماشای فیلم و ویدئو را به کاربرانش بدهد. مغز متفکر این تبلت پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۷۰ است. یوگا تب ۱۳ در ماه آگوست و با قیمت ۶۴۹ پوند عرضه می‌شود.

یوگا تب ۱۱ و یوگا تب ۱۱ پرو دو تبلت دیگر این سری هستند که از نمایشگر ۱۱ اینچی بهره می‌برند و طبیعتا با قیمتی ارزان‌تر عرضه می‌شوند. هر دو این تبلت‌ها دارای پردازنده MediaTek Helio G۹۰T هستند، اما مدل پرو با باتری قوی‌تر و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر به بازار عرضه می‌شود. مدل اول در ماه آگوست و مدل دوم در ماه سپتامبر به بازار عرضه می‌شوند. تبلت‌های تب ام۸ و تب ام۷ هم دو تبلت دیگر از این خانواده هستند که به ترتیب با نمایشگرهای ۸ و ۷ اینچی، کوچک‌ترین تبلت‌ها به‌حساب می‌آیند و برای استفاده کودکان مناسب هستند. این تبلت‌ها هم مشخصات و امکانات متنوعی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند و قرار است در تابستان روانه بازار شوند.

 همکارهای نوآورانه

در کنار محصولات و سرویس‌های جدید، شرکت‌های بزرگ با اخبار تازه‌ای از همکاری‌های مشترک در رویداد امسال شرکت کردند. ال‌جی در این رویداد با رونمایی از نسخه جدید سیستم عامل وب‌اواس‌۶ برای تلویزیون‌های هوشمندش، از به‌روزرسانی جدیدی در این تلویزیون‌ها خبر داد که امکان پشتیبانی آنها از پورتال تی‌وی فیس‌بوک را فراهم می‌آورد.  پورتال تی‌وی فیس‌بوک در واقع یک سرویس تماس تصویری متصل به حساب کاربری فیس‌بوک است که در یک‌سال اخیر و به‌دنبال همه‌گیری کووید-۱۹، با استقبال کاربران این شبکه اجتماعی مواجه شده است. مدیر‌عامل تازه بازوی ابری شرکت آمازون یعنی AWS هم از ارائه سرویس‌های ابری جدید این شرکت برای استفاده بهتر شرکت‌های مخابراتی از مزایای کلاد خبر داده است.  او معتقد است که این سرویس‌های جدید امکان صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها و سرعت‌عمل بیشتر در فرآیندهای کاری و پشتیبانی را برای آنها فراهم می‌کند.