جریمه 8/ 2 میلیارد دلاری علی‌بابا

روز گذشته اما، این تحقیقات به پایان رسید و اعلام شد علی‌بابا مانع از شکل‌گیری رقابت در فروش آنلاین محصولات در چین شده و اقدامات این شرکت به ضرر منافع خریداران بوده است. بیشترین جریمه‌ای که تاکنون توسط دولت چین علیه یک شرکت در جهت مقابله با اقدامات انحصارطلبانه آن وضع شده، مربوط به سال ۲۰۱۵ و برای شرکت کوالکام بود که میزان جریمه نیز برابر با ۹۷۵ میلیون دلار بود. حال علی‌بابا، شرکت تحت هدایت جک ما که به عنوان ارزشمندترین شرکت چینی جهان شناخته می‌شود، این رکورد را به نام خود ثبت کرده است.

با این حال، جریمه مذکور آنچنان هم برای علی‌بابا رقم بزرگی نیست. طبق گزارش‌های رسمی، این عدد تنها ۴ درصد از مجموع فروش علی‌بابا در داخل چین در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. این شرکت همچنین در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰، سودی معادل ۱۲ میلیارد دلار به دست آورد. علی‌بابا نیز در واکنش به این تصمیم اعلام کرد جریمه اعلام‌شده را می‌پذیرد و برای خدمت بهتر به جامعه، سیستم‌های داخلی خود را تقویت خواهد کرد. در بیانیه علی‌بابا آمده است: جریمه اعلام‌شده، زنگ خطری برای ما و دیگر شرکت‌های مشابه بود و نشان‌دهنده انتظارات اصولی و معقول نهادهای قانون‌گذار نسبت به توسعه صنعت ما بود.

علی‌بابا در سال‌های اخیر توانسته کسب‌وکار خود را در حوزه‌های مختلف توسعه دهد و بخش زیادی از بازار را از آن خود کند. اما کارشناسان معتقدند این بزرگی بیش از حد علی‌بابا عرصه رقابت را بر دیگر شرکت‌ها تنگ کرده و دامنه انتخاب‌ها را نیز برای مشتریان محدود کرده است. دولت چین نیز برای مدیریت بر این بازار، تحقیقات خود را از سال گذشته آغاز کرد و قوانین ضدانحصاری جدیدی را به تصویب رساند که بخشی از آن روی عملکرد شرکت‌های بزرگی چون علی‌بابا متمرکز بود.