آذری‌جهرمی: بستن فضای مجازی دیگر جواب نمی‌دهد

محمدجواد آذری‌جهرمی یکشنبه‌شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی برنامه «تیتر امشب» گفت: زمانی که پای فضای مجازی به میان می‌آید ساختار عملکردی تفاوت می‌کند. اگر به شیوه قدیم به این فضا نگاه کنیم، توسعه و پیشرفت نخواهیم کرد. فضای مجازی به اخبار سرعت می‌بخشد و این راهش نیست که با بستن این شبکه‌ها جلوی راه توسعه را بگیریم. راهش این است که محتوای مناسب ایجاد کنیم و اقدامات و عملکردمان را متناسب با این فضا پیش ببریم.

او تصریح کرد: همیشه با بستن فضای مجازی نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید، گاهی چاره کار آزاد کردن فضا است. پهنای باند یک مساله دستوری نیست که به مردم بگوییم چه چیزی مصرف کنند، مصرف به ذائقه افراد برمی‌گردد و نمی‌توان به کسی زور کرد که چه چیزی مصرف کند.  وزیر ارتباطات گفت: درباره پهنای باند، دو شکل نگاه وجود دارد. برخی می‌گویند دولت پهنای باند را افزایش ندهد چون بخش فرهنگی به تناسب آن ارتقا پیدا نکرده است. عده‌ای می‌گویند کاری به فرهنگ نداشته باشیم و پهنای باند را بدون درنظر گرفتن این شاخصه توسعه بدهیم. تشکیل مرکز ملی به این دلیل بوده است که در این‌باره تصمیم بگیرد.

جهرمی افزود: اما باید بگویم در این بین سازمان‌هایی هستند که باید فرهنگ‌سازی کنند، اما به جای اینکه بودجه را صرف فرهنگ‌سازی کنند، صرف انتقاد می‌کنند، اگر پهنای باند انجام نشده بود در ایام کرونا چطور می‌توانستیم آموزش، سلامت و کسب‌وکار را پیش ببریم؟ نگاه افزایش پهنای باند، بدون در نظر گرفتن ضوابط فرهنگی ذهنیت اشتباهی است، باید جنس فرهنگ‌سازی را تغییر دهیم. دیگر نمی‌توان جامعه را با مکانیزم صداوسیما پیش برد، صداوسیما باید خودش را آپدیت کند.

آذری‌جهرمی درباره آخرین وضعیت اتصال روستاها به اینترنت گفت: بیش از ۹۵ درصد روستاهای کشور به شبکه پهن باند متصل هستند. ارزیابی‌های مختلف نشان می‌دهد ایران از نظر تعداد مشترک تلفن‌همراه و توسعه زیرساخت‌های ICT بالاترین دسترسی را دارد. البته پوشش روستایی پهن‌باند هنوز ضریب ۱۰۰درصدی ندارد و تمام تلاش ما بر این است که تا قبل از پایان دولت، پوشش ۱۰۰ درصدی داشته باشیم.

وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت: اکنون بیش از ۸۰ درصد زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات مستقر است. اگر در بحران شیوع کرونا آموزش، سلامت، خرید و فروش بدون مشکل انجام شد، همگی به علت وجود زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات بود. اگر سال ۹۲ این بیماری شیوع پیدا می‌کرد چگونه دوام می‌آوردیم.

وی تاکید کرد: ما در بخش زیرساخت اطلاعاتی مشکلاتی داریم که باید بخش‌خصوصی با حمایت بخش دولتی آن را پیش ببرد. این بخش را با جدیت پیگیری می‌کنیم و از بخش باقی‌مانده زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات به‌زودی گزارش مکتوب ارائه خواهیم کرد. مرجعی که برای سنجش میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات وجود دارد، مرکز ملی فضای مجازی است. ما مستندات را منتشر می‌کنیم تا آنها نظر بدهند. باید تاکید کنم این مرکز در گزارش‌های مربوط به زیرساخت ارتباطی خدشه‌ای وارد نکرده است اما درباره اطلاعاتی اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: دو مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات در دهه فجر و منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تا قبل از پایان امسال افتتاح خواهد شد.