شبکه‌های ۵G نه تنها حجم دیتا روی شبکه‌ها را چندصد برابر می‌کنند، بلکه سرعت انتقال دیتاها را نیز بسیار زیاد می‌کنند و تاخیر آن کمتر از یک میلی‌ثانیه خواهد بود، درحالی‌که تاخیر در ۴G برابر ۲۵ تا ۴۰ میلی‌ثانیه است. استانداردهای ۵G هم‌چنین امکان استفاده از طیف پهن ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز را در اختیار می‌گذارد. سازمان GSMA یا سیستم جهانی برای ارتباطات تلفن همراه (Global System for Mobile Communications) در گزارش خود، تعداد اتصالات ۵G را تا سال ۲۰۲۵ حدود ۴/ ۱ میلیارد در کل جهان پیش‌بینی کرده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته درباره اینترنت نسل پنج‌ گفته بود مقدمات پیاده‌سازی ۵G در ایران انجام شده است و از اجرایی کردن اولین نسخه ۵G و ارائه خدمات اینترنت نسل پنج، به‌عنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب‌وکارها در کشور خبر داده بود.

به این ترتیب اول مردادماه سال‌جاری، نخستین سایت ۵G ایران، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شد.

در راستای راه‌اندازی سایت‌های ۵G در ایران، سید یاسر رایگانی، مدیرکل ارتباطات همراه اول در توییتر نوشت: برنامه ۵G همراه اول با قدرت شروع شده، طبق برنامه امسال پایلوت انجام شده و به‌زودی بالا می‌آید. ساختمان همراه اول و چهار نقطه دیگر هم کاندیدا شده‌اند. برج میلاد، وزارت ارتباطات، باغ کتاب و دانشگاه تهران یا شهید بهشتی.