سیسکو جدیدترین قربانی حملات سایبری اخیر

شمار کاربران نرم‌افزار «اوریون» که هدف حمله هکرها قرار گرفته‌اند معلوم نیست اما احتمالا بسیار کمتر از این رقم خواهد بود. سیسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد این شرکت از نرم‌افزار سولار ویندز برای مدیریت شبکه تشکیلاتش یا مونیتور آن استفاده نمی‌کند اما نرم‌افزار آلوده را در شماری از فضاهای لابراتواری و رایانه‌های کارمندانش شناسایی و خنثی کرده است.

مدیریت و مونیتورینگ شبکه، بخش‌های کلیدی تجهیزات و نرم‌افزار سیسکو هستند که به بررسی مستقیم ترافیک دیتا در یک شبکه می‌پردازند. دسترسی عوامل خرابکار به این جریان دیتا خرابکار راه‌های متعددی برای آسیب‌رسانی فراهم می‌کند.

به گفته یک منبع آگاه، حدود بیست رایانه در لابراتوار سیسکو هدف رخنه هکرها قرار گرفته‌اند. سیسکو بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات شبکه جهان است و سخت‌افزار و نرم‌افزاری تولید می‌کند که ستون فقرات اینترنت را تشکیل می‌دهند و عملکرد محوری برای شبکه‌های رایانه شرکت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان دارند. براساس گزارش بلومبرگ، شمار قربانیان حمله سایبری پیشرفته‌ای که نخستین بار در هشتم دسامبر توسط شرکت امنیت سایبری فایرآیر شناسایی و اعلام شد، همچنان رو به رشد است و رخنه به سیسکو یک روز پس از این اعلام شد که مایکروسافت آلوده شدن سیستم‌هایش به کد مخرب مورد استفاده در این حمله سایبری را تایید کرد.