معاون امور بین‌الملل اتاق تهران در این رویداد آنلاین، برگزاری این جلسات از سوی بخش ‌خصوصی ایران را در راستای ارتقای سطح آگاهی عمومی تجار و بازرگانان ایران از محیط و شرایط تجارت با کشور روسیه و به‌طور خاص در این رویداد، منطقه سامارا عنوان و تصریح کرد که به این طریق، دستگاه‌های دولتی از دو کشور را نیز می‌توان از کمبودها و الزامات مربوط به توسعه روابط اقتصادی دو طرف مطلع کرد.

حسام‌الدین حلاج در سخنانی با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران با ظرفیت عظیمی از فعالان اقتصادی که حدود ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارند، علاقه‌مند به شبکه‌سازی از طریق انجمن‌های تخصصی دو طرف است، افزود: اعضای اتاق تهران را عمدتا شرکت‌های کوچک و متوسطی تشکیل می‌دهند که از تجارب بین‌المللی کافی نیز برخوردارند؛ اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های ایالات ‌متحده‌ آمریکا طی سال‌های اخیر، آن‌طور که باید امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ایجاد روابط تجاری عادی با شرکای خارجی خود را نداشته‌اند و این وظیفه بر عهده اتاق‌های بازرگانی است تا خدمات حمایتی خود را برای رفع این موانع و سهولت ارتباط بین‌المللی اعضا به‌کار گیرند.

وی با اشاره به اینکه همکاری‌های اقتصادی تهران و سامارا در حوزه‌های متنوعی همچون محصولات کشاورزی، خودرو، تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، تولیدات صنعتی و خدمات آموزشی قابل تعریف است، افزود: استراتژی بخش ‌خصوصی ایران از برقراری و تعامل اقتصادی با منطقه سامارا، همکاری‌های بلندمدت است و به‌طور نمونه در بخش کشاورزی، ما به ظرفیت کشت فراسرزمینی و همکاری‌هایی می‌اندیشیم که بتواند دوام بیشتری داشته باشد و به راحتی قطع نشود. به‌علاوه، با توجه به اینکه منطقه سامارا در بخش جنوب‌شرقی روسیه اروپایی قرار دارد، به‌عنوان یک مرکز حمل‌و‌نقلی می‌تواند ظرفیت‌های عظیمی را در حمل‌ونقل زمینی، ریلی و دریایی برای حضور در بازار سامارا و سایر مناطق روسیه در اختیار تجار دو کشور قرار دهد.

معاون امور بین‌الملل اتاق تهران افزود: در حوزه مبادله کالا با استفاده از ارزهای ملی، اتاق بازرگانی تهران علاقه‌مند است تا با همتایان خود در اتاق مسکو به‌عنوان دو اتاق پایتخت موضوع را تا حصول نتیجه حداکثری از دولت مطالبه کند.

النا دنیسوا، مشاور وزیر اقتصاد سامارا نیز در این رویداد مجازی، ایران را شریک تجاری ویژه و مهم برای استان سامارا دانست و همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های صنایع غذایی، تکنولوژی، پزشکی، فناوری اطلاعات، محیط‌زیست، ماشین‌سازی، صنایع هوایی و ساخت کشتی، طرح‌های آموزشی و گردشگری را قابل ارزیابی عنوان کرد.

رستم ژیگانشین، رئیس نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه در تهران نیز در سخنانی آمادگی این دفتر را برای ارائه هرگونه اطلاعات و همکاری با شرکت‌های روسی که تمایل دارند به بازار ایران ورود داشته باشند، اعلام کرد. وی افزود: اتاق بازرگانی تهران اخیرا یک تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه با مرکز صادرات روسیه به امضا رسانید که موجب تمرکز بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه برای توسعه مبادلات تجاری خواهد شد.

نیکولای ماشکوف، مدیر بخش کمیسیون همکاری‌های اقتصاد خارجی اتاق بازرگانی و صنعت مسکو نیز در این همایش، به مولفه‌های توسعه همکاری بین ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: شرکت‌های روسی که تمایل دارند به بازار ایران ورود داشته باشند باید ارزیابی خوبی از شرکت طرف تجاری خود، قوانین و مقررات و استانداردهای لازم این کشور داشته باشند. وی پیشنهاد کرد از مناطق آزاد دو کشور برای دپوی محصولات استفاده شود تا کالا در زمان معین قابل دسترسی باشد.

حسین کاخکی، مدیر کل دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک ایران نیز به برقراری روابط بسیار نزدیک گمرکات دو کشور اشاره کرد و از امضای سه سند همکاری‌های گمرکی خبر داد. وی در همین رابطه، به موافقت‌نامه دوجانبه در زمینه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت ایران و دولت فدراسیون روسیه و امضای پروتکل همکاری میان گمرک ایران و گمرک فدراسیون روسیه در زمینه تبادل اطلاعات پایه کالا و وسایل نقلیه متردد بین دو کشور اشاره کرد.

در ادامه کاخکی با اشاره به سند کریدور سبز میان دو کشور، به حداقل رسیدن زمان بازرسی کالا و پذیرش حداقلی اسناد گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی دو کشور را از جمله مزایای این سند برشمرد و افزود: گمرک ایران فهرست شرکت‌های متقاضی این کریدور را به گمرکات روسیه ارسال و پس از بررسی نهایی از طرف گمرک روسیه تعدادی از شرکت‌های ایرانی امکان بهره‌مندی از این لاین را دارا شدند و ما پیشنهاد می‌دهیم شرکت‌های علاقه‌مند روسی نیز درخواست خود را به گمرک روسیه ارسال کنند تا پس از بررسی به گمرک ایران ارجاع داده شود تا بهره‌مندی لازم برای تجار دو کشور اجرا شود.

در ادامه رستم ایلینگین، مدیر آژانس توسعه سرمایه‌گذاری منطقه سامارا گزارشی از استان سامارا برای تجار ارائه کرد.

در پایان این رویداد آنلاین نیز، مدیران برخی از شرکت‌های دو طرف به معرفی ظرفیت‌های خود پرداخته و مذاکرات دوجانبه تجاری را از طریق پلت‌فرم مجازی پیگیری کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، مقرر شد با آشنایی صورت گرفته از دو اتاق بازرگانی و ظرفیت‌های دو طرف، هر ماه یک‌بار یک همایش در حوزه تخصصی مشخص برگزار شود که معاونت امور بین‌الملل اتاق با همکاری تشکل‌های عضو در حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی، خودرو و قطعات آن، هوافضا، دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، تولیدات صنعتی، خدمات آموزشی و... ترتیبات لازم برای تحقق این امر را انجام خواهد داد.