فیس‌بوک تقریبا همه درآمدش را از راه تبلیغات به‌دست می‌آورد اما درخصوص واتس‌اپ رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است.

واتس‌اپ که محبوب‌ترین سرویس پیام‌رسان جهان است، درحال تقویت حضور قابلیت‌های سرویس مشتری شامل گزینه پرداخت برای ارسال پیام برای شرکت‌هاست و اعلام کرده که به‌جای تبلیغات، روی ابزارهای سازمانی متمرکز می‌شود. واتس‌اپ اواخر سال گذشته طرح‌های تبلیغات هدفمند را متوقف کرد و باعث تعجب کسانی شد که تصور می‌کردند مثل شرکت مادر خود عمل خواهد کرد.

مت ایدما، مدیر عملیاتی واتس‌اپ اظهار کرد: تمرکز ما روی محصولات پیام‌رسانی سازمانی است. واتس‌اپ همچنان تبلیغات در داخل استاتوس را که قابلیتی مشابه استوری‌های فیس‌بوک است در نظر دارد.

واتس‌اپ روز پنج‌شنبه آپدیتی را برای شرکت‌هایی که از نرم‌افزار رابط کاربری API این پیام‌رسان استفاده می‌کنند، اعلام کرد. این نرم‌افزار اجازه می‌دهد شرکت‌ها پیام‌هایی را که به مشتریانش در خارج از این اپلیکیشن ارسال می‌کنند مدیریت کنند. واتس‌اپ درحال‌حاضر هزینه اندک چند سنت به ازای هر پیام را از برخی شرکت‌ها برای ارسال پیام‌هایی مانند رسیدها و یادآوری‌های تایید از طریق این اپلیکیشن به جای ایمیل دریافت می‌کند.

اکنون واتس‌اپ قابلیت‌های API بیشتری شامل ذخیره‌سازی رایگان پیام‌های یک شرکت را عرضه می‌کند تا شرکت‌های بیشتری را به استفاده از این برنامه تشویق کند.

مدیر عملیاتی واتس‌اپ اظهار کرد: ۱۷۵ میلیون نفر از 2 میلیارد کاربر واتس‌اپ روزانه با یک شرکت از طریق این اپلیکیشن تعامل دارند و ده‌ها هزار شرکت از API ما استفاده می‌کنند. با این حال فیس‌بوک درآمد واتس‌اپ را فاش نمی‌کند.

بخشی از جذابیت واتس‌اپ، سطح بالای رمزنگاری این اپلیکیشن است که به معنای عدم نگهداری پیام‌ها در سرورهای فیس‌بوک یا خوانده شدن آنها توسط این شرکت است. سخنگوی واتس‌اپ اعلام کرد با عرضه امکان ذخیره‌سازی پیام‌ها، واتس‌اپ متعهد می‌شود که از آنها برای تقویت تبلیغات هدفمند استفاده نکند.

فیس‌بوک سال‌ها در تلاش بوده تا راهی برای تبدیل این اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب به یک کسب‌وکار پرسود پیدا کند.

برنامه جدید فیس‌بوک، ترکیبی از تجارت و خدمات مشتری است. دریافت پول از شرکت‌ها بابت پیام‌هایی که به مشتریانشان از طریق API ارسال می‌کنند، تنها راهی است که واتس‌اپ فعلا از آن درآمد دارد. اما فیس‌بوک در شماری از شرکت‌های بین‌المللی از جمله جیو پلت‌فرمز هند سرمایه‌گذاری کرده تا شرکایی برای واتس‌اپ دست و پا کند و همزمان قابلیت‌های تجاری و کسب‌وکار را در این بازارها ایجاد کرده است. به‌عنوان مثال در هند بسیاری از شرکت‌ها از واتس‌اپ به جای وب‌سایت برای تعامل با مشتریان و نمایش کاتالوگ‌های محصولاتشان استفاده می‌کنند.

براساس گزارش بلومبرگ، واتس‌اپ در تلاش برای فراهم‌سازی ویترین دیجیتالی است تا فروشندگان از طریق آن به معرفی محصولاتشان بپردازند و گام بعدی شامل فراهم‌سازی امکان خرید مستقیم مشتریان در داخل این اپلیکیشن خواهد بود.