امسال اما کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و عوض کرده است. در حالی که اغلب مردم انتظار داشتند فصل درس و مدرسه امسال از خانه‌ها و پشت دستگاه‌های دیجیتال شخصی دانش‌آموزان آغاز شود، اما در نهایت بسیاری از دانش‌آموزان ناچار راه مدرسه‌ها را در پیش گرفتند. هر چند بازگشایی مدارس، احتمال شلوغی و ترافیک در شهرهای بزرگ را تقویت می‌کند، اما گویا این اتفاق چندان هم جدی و محسوس نبوده است. این موضوعی است که بررسی‌ها و تحلیل‌های آماری سرویس نقشه و مسیریاب «نشان» آن را تایید می‌کند.

  نقشه سبز پایتخت

شهریور که به نیمه رسید، مدارس دوباره باز شدند. اما دیگر خبری از جنب‌وجوش و شلوغی‌های هر ساله که به شکل مسیرهای قرمز رنگ روی نقشه‌های آنلاین خودش را نشان می‌داد، نبود.در واقع شاید حتی بتوان گفت در پانزدهم شهریور ماه امسال وضعیت عبور و مرور در شهرها تفاوت چندانی نسبت به روزهای مشابه دیگر در این ماه نداشته است.همین موضوع بهانه‌ای شد تا مسیریابی‌های انجام شده توسط کاربران این نقشه در روز شنبه پانزدهم شهریور با روز شنبه اول شهریور مقایسه شود. از آنجا که نقشه و مسیریاب نشان بیش از پنج میلیون نفر کاربر فعال در سراسر کشور دارد، این بررسی می‌تواند معیار و تصویر خوبی از وضعیت ترافیک در زمان بازگشایی مدارس کشور باشد.این مقایسه باعث شد آمارهای جالبی از وضعیت تردد در شهرها در زمان بازگشایی مدارس به‌دست بیاید. به این ترتیب مشخص شد که در روز بازگشایی مدارس ترافیک در پایتخت کمی افزایش داشته و مسیریابی‌ها تنها ۶ درصد نسبت به اولین روز ماه بیشتر شده‌اند. این رقم ناچیز نشان می‌دهد که با وجود بازگشایی فیزیکی مدارس، بسیاری از خانواده‌ها نتوانستند خطر فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه را بپذیرند و در نهایت تصمیم به ادامه خانه‌نشینی گرفته‌اند.شاید همین پافشاری خانواده‌ها به نفرستادن دانش‌آموزان به مدرسه از شدت نگرانی آنها درباره ابتلا به کووید-۱۹، باعث شد که در نهایت وزیر آموزش و پرورش اعلام کند حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست.این بررسی‌ها با دقت بیشتر و در مناطق مختلف پایتخت هم انجام شده‌اند تا تصویر بهتری از روند تغییر عبور و مرور تهرانی‌ها در زمان بازگشایی مدارس ایجاد کنند. به این ترتیب مشخص شده است که میزان مسیریابی شهروندان در مناطق شمالی تهران بسیار بیشتر از دیگر مناطق بوده است.

این درحالی است که مناطق مرکزی شهر که معمولا بیشتر با ترافیک‌های سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند، وضعیت چندان متفاوتی با اولین روز شهریور ماه امسال نداشته و در واقع افزایش میزان مسیریابی در این مناطق بسیار ناچیز بوده است. با این همه بد نیست بدانید که مناطق ۳ و ۱۸ با افزایش ۹ درصدی میزان مسیریابی در روز بازگشایی مدارس، بیشترین تغییر را نسبت به روزهای ابتدایی این ماه ثبت کرده‌اند.در مقابل اما شهروندان منطقه ۱۱ تهران با تنها یک درصد تغییر میزان مسیریابی در روز پانزدهم شهریور در مقایسه با روز اول این ماه، کمترین تغییر را به ثبت رسانده‌اند.البته از آنجا که بیشترین حجم ترافیک ناشی از بازگشایی مدارس در ساعت ۶ و نیم تا ۸ صبح است، میزان مسیریابی در این ساعات هم مورد بررسی قرار گرفته است. به این ترتیب مشخص شده است که مناطق ۱۶ و ۱۷ با افزایش ۱۴ درصدی عبور و مرور در این ساعات مواجه بوده‌اند. بعد از آنها به ترتیب مناطق ۱۲، ۱۵ و ۵ بیشترین افزایش مسیریابی در ساعات اولیه صبح را داشته‌اند.

با این حال اما جالب است بدانید که برخلاف آنچه آمار کلی نشان می‌دهد شهروندان مناطق شمالی تهران در ساعات اولیه صبح عبور و مرور کمتری داشته‌اند تا به این ترتیب مشخص شود که بیشترین میزان ترافیک ایجادشده در این مناطق مربوط به ساعات میانی روز است.در این میان ترافیک ابتدایی روز در منطقه ۲۱ هیچ تغییری پیدا نکرده و حتی در مناطق ۲۲، ۲، ۶، ۳، ۱۰، ۹ و ۷ میزان ترافیک صبحگاهی کاهش هم داشته و منفی شده است. البته نباید این احتمال را هم فراموش کرد که ممکن است به‌دلیل نگرانی مردم از ترافیک روز بازگشایی مدارس، مسیریابی‌ها کاهش داشته و افراد ترجیح داده‌اند در ساعات دیگری به جز صبح به مقصد مورد نظر خود بروند یا حتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.به‌طور کلی اما این بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ترافیک شهر تهران در بین ساعت‌های ۶ و نیم تا ۸ صبح در روز بازگشایی مدارس یعنی پانزدهم شهریور ماه نسبت به روز اول این ماه، افزایش ۳ درصدی داشته است.

  شیراز؛ شلوغ‌ترین شهر

بررسی‌های مشابه در دیگر شهرهای بزرگ و مهم کشور هم انجام شده است که نشان از وضعیتی مشابه با پایتخت دارد. در واقع بازگشایی مدارس امسال دیگر ترافیک‌های انفجاری را با خودش به همراه نیاورد. در بین کلان‌شهرها، شیراز با افزایش ۱۵ درصدی ترافیک در روز بازگشایی مدارس نسبت به روز اول ماه شهریور، بیشترین میزان ترافیک را به نام خودش به ثبت رسانده است. بعد از آن شهر قم این افزایش را با عدد ۱۲ درصد تجربه کرده است. مشهد و تبریز در این روز افزایش ۱۰ درصدی ترافیک را داشته‌اند و بعد از آنها کرج، اصفهان و اهواز با ۹ درصد افزایش عبور و مرور مواجه بوده‌اند. جالب است بدانید که میزان رفت و آمد و ترافیک در کلان‌شهر رشت در روز بازگشایی مدارس تنها یک درصد نسبت به روز ابتدایی این ماه افزایش پیدا کرده است تا به این ترتیب مشخص شود که گیلانی‌ها نگرانی جدی‌تری درباره احتمال ابتلای فرزندان‌شان به کووید-۱۹ و شیوع بیشتر ویروس کرونا دارند.

Untitled-2