کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در ژوئن شرکت‌های هوآوی تکنولوژیز و ZTE Corp چین را رسما به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد و با این موضع استفاده شرکت‌های آمریکایی از صندوق ۳/ ۸ میلیارد دلاری دولت برای خرید تجهیزات از این شرکت‌ها ممنوع شد.

براساس گزارش رویترز، رگولاتور مخابراتی آمریکا پیش از این به پیشنهاد ملزم شدن اپراتورهای تلفن‌همراه مناطق روستایی برای حذف تجهیزات این شرکت‌های چینی از شبکه‌های آمریکایی رای داده بود.  اعلام این خبر نشان می‌دهد که هزینه و لجستیک اجرای چنین ممنوعیتی یک چالش پیش روی رگولاتور مخابراتی آمریکا خواهد بود و اکنون آجیت پای، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا از کنگره برای تامین مالی فدرال به‌منظور جبران هزینه اپراتورهای روستایی درخواست خواهد کرد.

دولت ترامپ سال گذشته با تشدید تنش‌ها با چین، هوآوی را در لیست سیاهی قرار داد که انتقال فناوری از سوی شرکت‌های آمریکایی به این شرکت را بدون مجوز ویژه دولت آمریکا ممنوع می‌کرد. سپس در مارس امسال، ترامپ قانونی را امضا کرد که استفاده از منابع مالی فدرال را برای خرید تجهیزات از شرکت‌هایی که تهدیدی برای امنیت ملی به‌شمار می‌روند برای شرکت‌های آمریکایی ممنوع کرد. این قانون یک برنامه جبرانی یک میلیارد دلاری را برای کمک به شرکت‌های کوچک به‌منظور تامین هزینه‌های جایگزینی تجهیزات ممنوع شرکت‌های هوآوی تکنولوژیز و ZTE Corp پیش‌بینی کرده است.