کمک شرکت‎های دیجیتالی به محیط زیست

مرکز داده واقع در شهر ادنسه شامل دو ساختمان به مساحت ۵۰ هزار مترمربع است. با همکاری این شرکت با شرکت گرمایش محلی Fjernvarme Fyn، گرمای تولید شده توسط سرورهای این مرکز داده به خانه‌های مجاور این مرکز منتقل شده است. در بیشتر مراکز داده‌، وظیفه دستگاه‌های تهویه هوا این است که سرورها را در دمای بهینه ۲۸ درجه سانتی‌گراد خنک نگه دارند و هوای داغ را به خارج از ساختمان منتقل کنند. در عوض، تاسیسات فیس‌بوک در شهر ادنسه گرما را بازیافت و از آن برای گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌کند.

در این سیستم، توربین‌های بادی و انرژی‌های تجدیدپذیر قابل استفاده در شبکه الکتریکی، برق ساختمان مرکز داده و سرورهای فیس‌بوک را تامین می‌کند. گرمای 176 دستگاه خنک‌کننده مراکز داده به سیم‌پیچ‌های مسی غوطه‌ور در آب انتقال داده می‌شود تا آب در جریان را گرم کند. گرمای حاصل از سرورها با انرژی‌های تجدیدپذیر دیگری ترکیب می‌شود تا آب درون لوله‌های شبکه‌ گرمایش منطقه‌ای گرم شود. آب گرم از طریق شبکه گرمایش منطقه‌ای به خانه‌ها منتقل می‌شود. حداکثر قدرت سیستم فعلی، تولید ۲۵ مگاوات ساعت انرژی است و هنگامی که این سیستم با تمام قدرت شروع به کار کند، فیس‌بوک انتظار دارد که این مرکز داده سالانه ۱۰۰ هزار مگاوات ساعت انرژی را بازیابی کند که برای گرم کردن ۶۹۰۰ خانه کافی است.

  اولویت با انرژی‌های تجدید‌پذیر 

به گزارش همکاران سیستم، بازیافت گرمای تلف‌شده در مراکز داده کار جدیدی نیست. در اوایل سال ۲۰۰۸، این کار در شهر یوتیکین (Uitikon)  سوئیس توسط شرکت IBM انجام شد. در آن زمان از گرمای مرکز داده IBM برای گرم کردن استخرهای شنای محلی استفاده شد. همچنین در سه سال گذشته، دفتر مرکزی شرکت آمازون واقع در سیاتل از طریق بازیابی گرمای تلف‌شده ۳۴ مرکز داده نزدیک به این دفتر گرم شده است. فیس‌بوک تاکید دارد که سیستم توزیع حرارت مورداستفاده تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر برای انتقال حرارت استفاده می‌کند. انرژی مورد نیاز مرکز داده‌ نیز به‌طور کامل توسط نیروی باد تامین می‌شود و تاسیسات Fjernvarme Fyn تنها از لوله‌‌ها و سیم‌پیچ‌های مسی برای انتقال گرما استفاده می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که این پروژه، تقاضای زغال‌سنگ شهر ادنسه را تا ۲۵درصد کاهش دهد. اگرچه فیس‌بوک مایل به استفاده از سیستم بازیابی گرما در مکان‌های دیگر است؛ اما این شرکت هنوز هیچ برنامه‌ای برای راه‌اندازی این فناوری در مکان‌های دیگر اعلام نکرده است. اخیرا بهبود گواهی‌نامه سبز (Green Credentials) مراکز داده از اولویت‌های شرکت‌های فناوری‌محور بوده است. گوگل به‌تازگی از ابزار جدیدی رونمایی کرده است که می‌تواند با زمان‌بندی برخی از کارهای محاسباتی در مراکز داده،‌ آلودگی حاصل از انرژی‌های کربن‌محور را کاهش دهد.این سیستم‌عامل می‌تواند زمان انجام کارهای غیرضروری را به زمان‌هایی از روز منتقل کند که انرژی بادی یا خورشیدی بیشتری در دسترس است. این غول جست‌وجو قصد دارد در تمامی مراکز خود از انرژی‌های غیرکربنی استفاده کند. به همین دلیل به صورت مداوم در حال تطبیق تاسیسات خود با انرژی‌های غیرکربنی است.

  برنامه آینده فیس‌بوک 

گزارش جدید مسوولیت اجتماعی فیس‌بوک نشان می‌دهد که این غول فناوری تولید گازهای گلخانه‌ای را به میزان ۵۹درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ کاهش داده است. همچنین این شرکت موفق شده است ۸۶درصد انرژی لازم برای انجام عملیات‌ خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند.در سال ۲۰۱۸، فیس‌بوک متعهد شد تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا ۷۵درصد کاهش دهد و تا پایان سال ۲۰۲۰، انرژی تمامی عملیات‌هایش را از منابع تجدیدپذیر فراهم کند. فیس‌بوک تصریح می‌کند متعهد است به‌سرعت به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطقی روی آورد که در آن فعالیت می‌کند. به همین دلیل تمام پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر شرکت در همان شبکه‌های برقی قرار دارند که مراکز داده از آنها تامین انرژی می‌شوند.