خسارت 9/ 2میلیارد دلاری اوبر

 طبق آمار منتشر شده شرکت تاکسی آنلاین اوبر در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۹/ ۲میلیارد دلار خسارت دیده است. این در حالی است که کسب وکار تاکسی اینترنتی آن به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز ضربه خورده است. این دومین خسارت بزرگ اوبر از زمان عرضه سهام آن در بورس به حساب می‌آید. دارا خسروشاهی، مدیر ارشد اجرایی اوبر نیز اعتراف کرد همه‌گیری ویروس کرونا تاثیر قابل‌توجهی بر تقاضای تاکسی از این شرکت داشته است. با وجود این خسروشاهی تاکید کرد بحران ویروس کرونا پیشرفت اوبر را برای مدتی به تاخیر می‌اندازد، زیرا برخی ایالت‌های آمریکا در حال خروج از قرنطینه هستند. بخش اعظم خسارت‌های اوبر ناشی از کاهش ارزش سرمایه‌گذاری آن در شرکت چینی Didi و شرکت سنگاپوری Grab است. این دو شرکت نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا با بحران روبه‌رو شده‌اند. همچنین میزان رزرو خودرو نیز در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر کسب وکار Eats این شرکت که غذای رستوران‌ها را برای مشتریان ارسال می‌کند با رشد ۵۲ درصدی در مقایسه با سال گذشته روبه‌رو شده است. در پی انتشار این خبر ارزش سهام اوبر در بورس کاهش یافت. خبر زیان اوبر در حالی منتشر می‌شود که روز قبل این شرکت اعلام کرد حدود ۱۴ درصد از نیروی کار خود را اخراج می‌کند.

همچنین اوبر به دلیل پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا ۳۷۰۰ نفر از کارمندانش را اخراج می‌کند. این شرکت آمریکایی اعلام کرده برای کاهش ۱۴ درصدی هزینه‌ها، مجبور به کاهش نیروی انسانی خود شده است. این شرکت کارمندان بخش خدمات پشتیبانی مشتریان و تیم‌های استخدامی خود را کاهش می‌دهد. همچنین دارا خسروشاهی، مدیر ارشد اجرایی اوبر نیز از باقیمانده دستمزد خود در ۲۰۲۰ چشم‌پوشی می‌کند. خسروشاهی در ایمیلی به کارمندان اوبر نوشت: تغییرات سخت‌تری در دو هفته آینده در پیش است.

این شرکت تصمیم دارد ۱۸۰ مرکز سرویس برای رانندگان را تعطیل کند. در این مراکز کارمندان با رانندگان و کاربران اپلیکیشن اوبر ارتباط برقرار می‌کردند.