نظارت هوش مصنوعی بر رعایت فاصله اجتماعی

افزودن نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به دوربین‌های امنیتی این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که نه‌تنها به کارمندان و مشتریان، بلکه به سازمان‌های بیمه و قانون‌گذار هم نشان بدهند که اقدامات بهداشتی و بازدارنده لازم را انجام داده و نظارت کافی بر آنها دارند.  «جن سائرث» معاون شرکت Pepper Construction که نرم‌افزار هوش مصنوعی SmartVid.io را برای نظارت بر تجمع کارمندان در یک پروژه اوراکل، معرفی کرده است، در این مورد می‌گوید: «آخرین چیزی که می‌خواهیم این است که فرماندار تمام پروژه‌های ما را متوقف کند، چون هیچ‌کس آن‌طور که باید این موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کند.»

شرکت هندی Samarth Diamond که در زمینه پرداخت و برش الماس فعالیت می‌کند، تصمیم دارد به محض باز شدن کارخانه‌اش در شهر گجرات هند، از نرم‌افزار هوش مصنوعی شرکت Glimpse Analytics استفاده کند. این درحالی است که دو مرکز خرید متعلق به شرکت RPT Realty در شهر میشیگان هم در طول دو هفته گذشته از نرم‌افزار نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شرکت RE Insight استفاده کرده‌اند. خریداران این نرم‌افزارها انتظار دارند که این تکنولوژی به‌خوبی تاثیرگذار باشد، چون آنها قبلا از ابزارهای مشابهی برای ورودی فروشگاه‌ها یا پیدا کردن افرادی که در محوطه‌های ساختمان‌سازی از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، بهره برده‌اند. با این حال بعضی کارشناسان به خرده‌فروش‌ها و صاحبان دفاتر کاری پیشنهاد می‌کنند که به مشتریان و مراجعان‌شان درباره به‌کارگیری این تکنولوژی هشدار داده و برای استفاده از ابزارهایی سرمایه‌گذاری کنند که کاربرد آنها تنها برای یک دوره چند ماهه لازم باشد. این درحالی است که مدافعان و حامیان حریم خصوصی درباره افزایش دقت و جزئیات مربوط به نظارت بر افراد که روزبه‌روز درحال افزایش است، نگران هستند و از صاحبان کسب‌وکارها خواسته‌اند که استفاده بیش از حد از این ابزارهای هوش مصنوعی در زمان همه‌گیری ویروس کرونا را محدود کنند. 

یکی از متخصصان حریم خصوصی از دانشکده حقوق دانشگاه استنفورد در این مورد می‌گوید: «سوالی که درحال‌حاضر وجود دارد، این است که آیا این تکنولوژی حتی بعد از پایان یافتن این بحران جهانی همچنان باقی خواهد ماند و این یک نگرانی واقعی برای حفظ حریم خصوصی افراد است. دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی که امروز برای نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک توسط افراد، به‌کار برده می‌شوند، فردا برای شناسایی دزدان فروشگاهی استفاده خواهند شد.»

در همین زمینه خبرنگار رویترز با 16 شرکت فعال در زمینه تحلیل تصاویر ویدئویی صحبت کرده است که اغلب آنها استارت‌آپ‌هایی هستند با درآمد سالانه اندک و چند میلیون دلاری که حالا به خاطر شیوع ویروس کرونا مورد توجه قرار گرفته‌اند. سیستم‌های ارائه شده توسط آنها می‌تواند طوری تنظیم بشود که گزارش‌های روزانه‌ای را تنظیم کند که مدیران سایت امکان استفاده از آنها برای اصلاح مشکلات تکراری و رعایت قوانین و مقررات را خواهند داشت. بیشترین کارها و اقداماتی که درحوزه تکنولوژی هوش مصنوعی انجام شده است، از دیدگاه کامپیوتری و ماشینی شناخته می‌شود که الگوریتم‌هایی آموزش دیده‌ای هستند که توانایی بررسی مجموعه‌های عکس برای شناسایی اشیا با درصد درستی و اطمینان 80 درصد و بیشتر را دارند. 

مشتریان مختلفی می‌گویند این تکنولوژی برای تحلیل اطلاعات به‌صورت سالانه هزینه‌ای برابر هزار دلار یا بیشتر می‌تواند داشته باشد و استفاده از آن ارزان‌تر از استخدام کارمندی برای ایستادن و نظارت کردن بر عملکرد بهداشتی افراد است. از طرفی این تکنولوژی امن‌تر هم هست، چون گاهی اوقات نگهبانانی که برای این نظارت استخدام شده‌اند ناچارند با کارمندان برای رعایت فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی دیگر درگیر بشوند. 

سائرث از شرکت Pepper Construction می‌گوید که سیستم هوش مصنوعی SmartVid تا حالا هیچ مورد تجمع و عدم رعایت موارد بهداشتی را اعلام نکرده است، چون حضور کارمندان در محیط کاری‌شان محدود شده است. با این حال سائرث معتقد است که با افزایش حضور کارمندان، این شرکت با دقت بیشتری بررسی‌ دوربین‌های امنیتی مجهز به هوش مصنوعی را زیر نظر خواهد گرفت. او می‌گوید: «این ابزارها در واقع نظارت بهتر و دقیق‌تری بر محیط کاری خواهند داشت و احتمال اشتباه در عملکرد آنها بسیار پایین است.» «پارت پاتل» مدیر شرکت Samarth Diamond معتقد است که وقتی این سیستم مراکز تجمع چهار هزار کارمند او را به خوبی شناسایی می‌کند، او امکان تنظیم و مدیریت بهتر کارها را خواهد داشت. وقتی مشخص می‌شود که بعضی افراد ماسک نداشته‌اند، به سرعت پیشنهاد می‌شود که تصاویر دوربین‌ها مورد بازبینی قرار بگیرد. پاتل می‌گوید: «این کار برای حفظ ایمنی و سلامت کارمندان مفید و مهم است و همچنین برای نشان دادن اینکه ما چقدر از دستورالعمل‌های بهداشتی پیروی می‌کنیم هم اهمیت زیادی دارد. من به این الگوریتم اطمینان دارم، چون در سال گذشته خانواده من از سیستمی مشابه در فروشگاه‌‌شان استفاده کردند که تعداد خریداران زن را محاسبه کرده و تصمیم بگیرند که مدل‌های جدید لباس‌هایشان را در کجا بگذارند. 

«برایان هارپر» مدیرعامل شرکت RPT Realty می‌گوید که مراکز خرید روباز این شرکت از دوربین‌های مبتنی بر نرم‌افزار هوش مصنوعی استفاده کرده است تا تعداد بازدیدکنندگان آنها در چند ماه گذشته را محاسبه کرده تا به این ترتیب امکان تنظیم مقررات بهتر برای کاهش حضور افراد و خریداران در پنج مرکز خرید این شرکت را فراهم کند. این کار همچنین به افراد این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تکنولوژی ارائه شده توسط استارت‌آپ WaitTimes و تحلیل داده‌ها، تصمیم بگیرند که چه زمانی برای خرید وارد این مراکز خرید شوند تا به این ترتیب قوانین مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر رعایت شود. هارپر می‌گوید که محاسبه اینکه آیا افراد دو متر فاصله استاندارد را رعایت کرده و ماسک به‌صورت‌شان زده‌اند یا خیر، امکان بررسی بهتر شرایط و جلوگیری بیشتر از شیوع ویروس کرونا را فراهم می‌آورد. این درحالی است که بعضی استارت‌آپ‌ها درحال کار روی ابزارهایی هستند که به شناسایی افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند، کمک کنند تا به این ترتیب تشخیص عوامل ابتلا دقیق‌تر انجام شود. «وینای گوئل» یکی از مدیران سابق سرویس نقشه گوگل که درحال‌حاضر در بخش تکنولوژی سرویس املاک معروف و بزرگ Jones Lang LaSalle فعالیت می‌کند، در این مورد می‌گوید: «اغلب راهکارها به شکلی پراکنده و بی‌هدف ارائه می‌شوند، اما چنین ابزارهایی که به تشخیص و شناسایی دقیق کمک می‌کنند می‌توانند تا حد زیادی راهگشا باشند.»