ضرب الاجل وزیر به اپراتورها

به گفته آذری‌جهرمی، بیش از ۴ ماه است که این سامانه آماده‌سازی شده و در حال استخراج اطلاعات است، با این حال، ارتقای ویژه‌ای در فرآیند شبکه ملی اطلاعات روی نداده است. در گزارش‌های کیفیتی رگولاتوری نیز نشانی از بهبود ملموس کیفیت نیست. به این ترتیب، دسترسی به سامانه اندازه‌گیری کیفیت خدمات اینترنت از ۴۵ روز آینده عمومی می‌شود یعنی تا ۴۵ روز این سامانه تنها برای اپراتورهای ارتباطی قابل‌مشاهده است و از ۴۵ روز آینده برای کل کاربران در دسترس خواهد بود. طی ۴۵ روز اپراتورها زمان دارند که برای بهبود شرایط تلاش کنند و کارنامه خود را ببینند. پس از آن این کارنامه به‌صورت عملی در اختیار تمام کاربران قرار می‌گیرد تا دو هفته یک‌بار نیز خروجی این سامانه از سوی رگولاتوری منتشر ‌شود. هرچند وزیر ارتباطات در تلاش است با خط‎ونشان کشیدن برای اپراتورها، نقش موثری در ارتقای کیفیت اینترنت داشته باشد، اما همچنان چالش اصلی فیلترینگ برقرار است و همین امر باعث می‌شود به گفته آذری‌جهرمی، میان شاخص‌های کیفی شبکه و تجربه کاربران فاصله عمیقی وجود داشته باشد، یعنی با وجود اینکه سنجه‌های شبکه در وضعیت مناسب است، اما شکایت مردم نشان می‌دهد که از کیفیت و سرعت شبکه راضی نیستند. هرچند وزیر جوان می‎گوید: «ما مسوول استفاده از فیلترشکن نیستیم.» با این حال، موضوع فیلترینگ اثر جدی روی نارضایتی کاربران داشته است.  همانطور که گفته‌های وزیر هم نشان می‎دهد چالش اصلی اینترنت در کشور، بحث فیلترینگ است که با وجود آن، ارتقای کیفیت سرویس منجر به رضایتمندی کاربران نمی‎شود. شاید ضرب‎الاجل ۴۵ روزه بتواند تحرکی در بین اپراتورها ایجاد کند، اما نارضایتی کاربران همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

سازو‎کار سامانه جدید

وزیر ارتباطات با بیان اینکه شبکه ارتباطی کشور یکپارچه نیست و بخشی از آن مربوط به زیرساخت، بخشی مربوط به مخابرات و بخشی مربوط به اپراتورها می‎شود، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سامانه سنجش کیفیت شبکه ملی اطلاعات، ۶ هزار سنسور به این شبکه متصل شده تا اطلاعات سرویس‌های روی شبکه را جمع‌آوری کرده و گزارش کند. این سنسورها نشان می‌دهد که برای مثال در شهری که همه مشکل اینترنت دارند، مخابرات توسعه لازم را انجام نداده و ممکن است در یک استان این مشکل وجود داشته باشد و آن زمان می‌توانیم بگوییم که زیرساخت، تامین اینترنت را به خوبی اجرایی نکرده است. این سامانه از طریق وب و اپلیکیشن قابل‌دسترس مردم خواهد بود و به کاربران اجازه می‌دهد در لحظات مختلف، کیفیت سرویس را گزارش کرده و سرویس سایر اپراتورها را نیز مشاهده و مقایسه کند. با راه‌اندازی سامانه سنجش کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات، هر شهروند می‌تواند از هر نقطه‌ای از کشور وضعیت کیفیت سرویس‌های ارتباطی را ارزیابی کند. این سامانه با جمع‌آوری اطلاعات از خدمات قابل‌ارائه اپراتورها و نیز تجربه کاربران از سرویس‌هایی که دریافت می‌کنند، به تجزیه و تحلیل وضعیت خدمات ارتباطی می‌پردازد تا مشخص کند گلوگاه شبکه و مشکلات آن مربوط به کجا می‌شود. در این سامانه انعطاف به نظرات کاربران نیز از طریق سامانه شکایت ۱۹۵ قابل‌رویت است به این معنی که نحوه فروش و پشتیبانی اپراتورها در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

اپراتورها در بورس

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی در مورد دلایل عدم ورود اپراتورهای ایرانسل و رایتل به بورس اظهار کرد: ما چندین‌بار به رایتل توصیه کرده‌ایم که وارد بورس شود؛ چراکه این اپراتور نیاز جدی به سرمایه‌گذاری دارد. این اپراتور یا باید از طریق شستا در این حوزه سرمایه‌گذاری کند یا باید سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد که در شرایط حاضر خیلی در دسترس نیست و به این دلیل بارها توصیه و تکرار کرده‌ایم که رایتل وارد بورس شود. البته ورود به بورس باید در پروانه این اپراتور نیز دیده شده باشد. جهرمی گفت: در پروانه اپراتور ایرانسل نیز اما موضوع ورود به بورس مطرح شده ولی تاکنون این اپراتور اقدام به عرضه سهام خود در بورس نکرده است. وی افزود: این بحث حقوقی و استدلالاتی از سوی ما و سهامداران این اپراتور مطرح شده که باید برای آن تصمیم‌گیری کرد. البته پروانه اپراتور ایرانسل نیز تا دو سال دیگر به اتمام می‌رسد و باید برای آن تصمیم‌گیری کنیم. به این دلیل اتاق فکری برای به‌روزرسانی‌پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل راه‌اندازی کرده‌ایم که در زمینه ادامه فعالیت آنها تصمیم‌گیری صورت گیرد.