ماسک، موسس و مدیرعامل شرکت تسلا که در سال‌های اخیر در عرصه تولید و توسعه خودروهای خودران، برقی و همچنین سایر دستاوردهای مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی فعالیت‌های وسیع و گسترده‌ای داشته است، به‌تازگی برآورد و اعلام کرده است که توسعه هوش مصنوعی قادر خواهد بود در سال‌های آینده مشاغل متعددی را از بین ببرد. با توجه به گسترش روزافزون فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در صنایع و حوزه‌های مختلف تکنولوژی و...، بسیاری از شرکت‌های فعال در عرصه‌های گوناگون معتقدند این فناوری‌ به‌صورت کامل فعالیت‌هایشان را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، به گونه‌ای که دیگر نیازی به وجود نیروهای انسانی در شرکت‌ نخواهد بود و کارگران، کارمندان و متخصصان نیز همگی با روبات و رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد.

البته این در حالی است که بسیاری دیگر از کارشناسان فعال در حوزه فناوری خاطرنشان کرده بودند که هوش مصنوعی هرگز تهدیدی برای نیروهای انسانی شاغل در شرکت‌ها و حوزه‌های مختلف نخواهد بود و تنها به افراد کمک می‌کند تا به‌صورت هوشمندانه‌تر، سریع‌تر و بهینه‌تری کار و فعالیت‌های موردنظر خود را انجام دهند. براساس گزارش فاکس نیوز، حالا خبری که از سوی ایلان ماسک، موسس و مدیرعامل شرکت تسلاموتورز آمریکا منتشر شده است، بسیاری از منتقدان فناوری‌های نوین همچون یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را به تکاپو واداشته و جنجال‌های بسیاری را در فضای مجازی ایجاد کرده است. وی در جایی دیگر از سخنان و اظهارات اخیر خود همچنین عنوان کرده است: هوش مصنوعی تا جایی پیشرفت و تکامل پیدا خواهد کرد که در صورت ضعف و سوءاستفاده در نهادهای مسوول، از کنترل انسان نیز خارج خواهد شد.

پیش‌تر نیز مدیر ارشد شرکت مایکروسافت اذعان کرده بود که هیچ جای نگرانی درخصوص پیشرفت هوش مصنوعی در جهان وجود ندارد؛ چراکه این فناوری قادر خواهد بود در بهترین حالت ممکن، به ارتقا و بهبود سطح کیفی طراحی و تولید محصولات مختلف کمک کند؛ بنابراین هرگز جایگزین نیروهای انسانی و متخصص همچون مهندسان، پزشکان، استادان دانشگاه، معلمان، پژوهشگران، روانشناسان، جراحان و... نخواهد شد.