راهکار غول تجارت الکترونیک  برای انتقال «بیگ دیتا»

در واقع حتی به لطف افزایش سرعت و تکنولوژی‌های پیشرفته هنوز مشکل بارگذاری «بیگ دیتا» وجود دارد. به این ترتیب بود که آمازون دست به‌ کار شد و در سال ۲۰۱۵ از سرویس انتقال داده و ابزارهای ویژه خود برای این منظور با عنوان اسنوبال (Snowball) پرده برداشت. این سرویس مبتنی بر تکنولوژی کلاد، «خدمات ابری آمازون» یا همان AWS است که در واقع یک دستگاه (هارد) فیزیکی مقاوم و ایمن با ظرفیت ذخیره‌سازی حجم زیادی از اطلاعات است. هر اسنوبال حدود ۸۰ ترابایت دیتا در خود جای می‌دهد که البته در آمریکا در دو ظرفیت ۵۰ و ۸۰ ترابایتی عرضه می‌شود. با استفاده از اسنوبال‌ها، شرکت‌ها می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات خود را که در حالت عادی تقریبا غیرممکن است روی سرویس ابری آمازون بارگذاری کنند.

با سرویس اسنوبال آمازون یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌ها برای انتقال سریع، آسان و امن اطلاعات حیاتی و مهم آنها برطرف شده است. معمولا شرکت‌ها در شرایطی همچون خرابی دیتاسنترها، انتقال پروژه یا تعویض قطعات فضای ذخیره‌سازی خود از اسنوبال‌ها استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که با این سرویس، هزینه‌های انتقال اطلاعات نسبت به انتقال آن از طریق اینترنت‌های پرسرعت به یک پنجم کاهش می‌یابد.  با اسنوبال دیگر نیازی به نوشتن کد یا خرید سخت‌افزاری دیگر نخواهد بود. روش استفاده از آن هم به این صورت است که پس از ایجاد یک درخواست در کنسول مدیریت خدمات وب آمازون (AWS Management Console)، یک اسنوبال برای کاربر ارسال می‌شود. حالا باید اسنوبال را به شبکه محلی (Local Network) متصل کرد و برای برقراری ارتباط، کلاینت اسنوبال را دانلود و اجرا کرد. سپس از این کلاینت برای انتخاب مسیر فایل‌ها برای انتقال به دستگاه استفاده می‌شود. در نهایت، این کلاینت فایل‌ها را رمزگذاری و با سرعت بالا به اسنوبال منتقل می‌کند.

البته این فرآیند ممکن است با یک دستگاه اسنوبال به اتمام برسد و در مواقعی نیز ممکن است به ده‌ها اسنوبال برای انتقال حجم زیادی از اطاعات نیاز باشد. آمازون برای این دسته از شرکت‌ها، سرویسی به نام اسنوموبیل را ارائه کرده است. اسنوموبیل یک کامیون یا بهتر بگوییم سرور متحرک غول‌پیکر است که آمازون آن را برای انتقال داده‌هایی با حجم بالا که می‌تواند به چند میلیون گیگابایت نیز برسد، برای شرکت‌ها ارسال می‌کند و پس از دریافت اطلاعات، به مراکز ذخیره‌سازی دیتا در آمازون برمی‌گرداند. این کامیون‌ها چندین اسنوبال را در خود جای داده‌اند.

مزایای اسنوبال‌ها

اسنوبال‌ها کمک مهم و تاثیرگذاری در فرآیند انتقال و جابه‌جایی بزرگ داده‌ها به حساب می‌آیند و می‌توانند بسیاری از مشکلات و چالش‌های رایج برای این کار را از بین ببرند.

 سرعت بالا

 انتقال دیتا از طریق اینترنت و با سرعت معمولی، ممکن است ماه‌ها زمان ببرد. برای درک بهتر این موضوع، بد نیست بدانید که جابه‌جایی ۱۰۰ ترابایت دیتا با سرعت اینترنت ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه، بیش از ۱۰۰ روز به طول خواهد انجامید. اما با استفاده از این دستاورد آمازون، این زمان به کمتر از یک هفته تقلیل خواهد یافت و تمام ‌این اطلاعات را می‌توان در دو اسنوبال ذخیره کرد.

 هزینه پایین

 برای آنکه بخواهید ۱۰۰ ترابایت دیتا را با اینترنت معمولی انتقال دهید، باید هزاران دلار را برای این کار اختصاص دهید. اما اگر از اسنوبال استفاده شود، این هزینه به یک پنجم کاهش می‌یابد.

 مقاومت و امنیت بالا

 دستگاه‌های اسنوبال آمازون از بدنه‌ای بسیار مقاوم در برابر ضربات احتمالی برخوردار است و سیستم رمزگذاری ۲۵۶ بیتی بهره می‌برد که امنیت اطلاعات را تضمین می‌کند. ناگفته نماند که کلیدهای رمزگذاری توسط سرویس مدیریت خدمات وب آمازون، مدیریت می‌شوند و هرگز در دستگاه ذخیره نمی‌شوند.

 بازگرداندن سریع اطلاعات

 آمازون این اطمینان را به شرکت‌ها و کاربران می‌دهد که نه ‌تنها انتقال اطلاعات آنها درکمترین زمان ممکن انجام می‌شود، بلکه بازگرداندن این اطلاعات از فضای ابری آمازون به سرورها و دیتاسنترهای شرکت‌ها نیز در اسرع وقت و با هزینه پایین انجام خواهد شد.

 استفاده آسان

 دستگاه‌های اسنوبال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که افراد می‌توانند به راحتی آنها را به شبکه‌ها یا اپلیکیشن‌های موجود متصل کنند و با ثبت درخواست خود در کنسول مدیریت خدمات ابری آمازون، این دستگاه را دریافت و اطلاعات خود را منتقل کنند.

 عدم محدودیت در انتقال دیتا

آمازون برای هر اسنوبال، ۸۰ ترابایت در نظر گرفته که اگر شرکت یا سازمانی به فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای دیتای خود نیاز داشته باشد، اسنوبال‌های بیشتری برای آن ارسال می‌شود. آمازون برای شرکت‌های بزرگ، کامیون‌هایی حاوی اسنوبال به نام اسنوموبیل را ارسال می‌کند.  سرویس ابری آمازون کسب‌وکاری پرسود و منفعت برای جف بزوس به حساب می‌آید و از آنجا که دنیا و شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف به سمت فضای ابری و کلاد در حال حرکت هستند، این شرکت سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این زمینه انجام داده و یکی از پیشگامان فضای ابری به شمار می‌رود.