نوار کاست ۱۹۶۲

 نوار کاست سال ۱۹۶۲ اختراع شد به سرعت همه‌جا فراگیر شد و یکی از روش‌های مرسوم ضبط صدا در گذشته بود.

ماوس کامپیوتر ۱۹۶۳

17 (1)

خیلی‌ها گمان می‌کنند اپل اولین ماوس کامپیوتر را ساخته است اما این اصلا حقیقت ندارد. اولین ماوس کامپیوتر را Douglas Engelbart در مرکز تحقیقات دانشگاه استنفورد ساخت. جالب است بدانید اولین ماوس کامپیوتر از جنس چوب ساخته شده است.

آی سی ۱۹۶۴

آی‌سی یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر تا به امروز بوده است. همین‌ آی‌سی‌ها باعث شدند تا در آینده نزدیک خود کاربران بتوانند از دستگاه‌های هوشمند و کامپیوترهای خانگی استفاده کنند.

عابر بانک ۱۹۶۷

اولین عابر بانک  جهان در بانک لندن نصب شد و اولین پول از عابربانک در تاریخ ۲۷ ژوئن ۱۹۶۷ دریافت شد.

آرپانت ۱۹۶۹

 آرپانت (ARPANET) مخفف سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه (Advanced Research Projects Agency Network) اولین شبکه سوئیچینگ بسته‌های اطلاعات در دنیا بود و پس از مدتی تبدیل به اینترنت جهانی شد. بودجه مالی این شبکه در ابتدا توسط سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی در وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا تامین شد که از این پروژه در دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در ایالات‌متحده آمریکا استفاده می‌شد.

ویدئو کاست ۱۹۷۰

 ۸ سال پس از نوار کاست، ویدئو کاست‌ها به بازار آمدند و تقریبا همان کار را می‌کردند اما این‌بار به‌جای صدا شما می‌توانستید تصویر را با آنها تماشا کنید. این تکنولوژی تا چند سال پیش در بسیاری از کشورها رایج بود و کم کم با آمدن سی‌دی کمرنگ شد.

ایمیل ۱۹۷۱

 شوکه شدید؟! اولین ایمیل دنیا سال ۱۹۷۱ توسط Ray Tomlinson فرستاده شد. اولین ایمیل از یک کامپیوتر به یک کامپیوتر دیگر فرستاده شد و آن زمان برای اولین بار از علامت @ استفاده شد.

تلفن همراه ۱۹۷۳

17 (2)

تلفن‌های همراه آن زمان بزرگ، سنگین و گران قیمت بودند. اما امروز کار به جایی رسیده است که بدون آنها زندگی مختل می‌شود. اولین تلفن همراه در موتورولا اختراع شد. اولین تماس تلفنی دنیا هم توسط مخترع آن یعنی Martin Cooper برقرار شد که در تاریخ سوم آوریل ۱۹۷۳ با دفتر مرکزی موتورولا تماس گرفت.

دوربین دیجیتال ۱۹۷۵

استیو ساسون یکی از مهندسان شرکت کداک بود که اولین دوربین دیجیتال جهان را در سال ۱۹۷۵ اختراع کرد. این دوربین اولین دوربین دیجیتال بود و ۶/ ۳ کیلوگرم وزن دارد.

Walkman سونی ۱۹۷۹

17 (3)

 این دستگاه کوچک یکی از خلاقانه‌ترین محصولات دنیا است. این دستگاه گوش دادن به موسیقی را متحول کرد و بسیاری از دستگاه‌های امروزی مدیون نبوغ سونی در سال ۱۹۷۹ هستند.

اینترنت ۱۹۸۱

 اینترنت سال ۱۹۸۱ برای همه مردم آزاد شد. پیش از آن اینترنت فقط برای ارتش آمریکا بود و آن زمان ارتش تصمیم گرفت تا همه مردم جهان از این سرویس استفاده کنند.

سی‌دی ۱۹۸۲

 زمانی که همه گمان می‌کردند هیچ چیزی عجیب‌تر از اینترنت وجود ندارد تنها یک سال بعد سی‌دی وارد میدان شد و تا همین امروز هم گاهی استفاده می‌شود.

کامپیوتر شخصی ۱۹۸۴

اولین کامپیوتر شخصی که یک کاربر برای استفاده خود می‌توانست خریداری کند توسط اپل در سال ۱۹۸۴ ساخته شد. این کامپیوتر آن زمان ۲۵۰۰ دلار قیمت داشت!

ویندوز

 ویندوز اولین بار سال ۱۹۸۵ معرفی شد. این سیستم‌عامل تحولی عظیم در تکنولوژی ایجاد کرد و آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که امروز فقط ویندوز ۱۰ به تنهایی بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر دارد. ویندوز باعث شد تا کاربران از کیبورد به سمت ماوس حرکت کنند و این جذابیت در آن زمان کاربران را هیجان‌زده می‌کرد.

وب‌سایت ۱۹۸۹

 یک محقق انگلیسی به نام تیم برنزلی زمانی که در CERN کار می‌کرد ایده‌ای را مطرح کرد که افراد بتوانند به اطلاعات زیادی از طریق اینترنت دسترسی پیدا کنند. در واقع CERN اولین شرکت دنیا بود که به WWW معنی بخشید.

فتوشاپ ۱۹۹۰

 اگر فتوشاپ نبود امروزه از نظر زیبایی بصری مشکلات زیادی داشتیم و شاید هیچ‌کدام از نرم‌افزارهای امروز به این زیبایی نبودند. فتوشاپ سال ۱۹۹۰ توسط دو برادر ساخته شد و با سرمایه‌گذاری ادوبی بزرگ شد و به این جایگاه رسید.

وب‌کم ۱۹۹۱

 شاید کاربران می‌توانستند تصویر خود را با دوربین ثبت کنند اما با توجه به فراگیر شدن کامپیوترها داشتن یک دوربین روی کامپیوتر بسیار جذاب بود. اولین وب‌کم را مدیون دانشگاه کمبریج هستیم که درواقع پایه اولین تماس تصویری را گذاشت. اولین وب‌کم سال ۱۹۹۱ ساخته شد و کیفیت و سرعت آن در حد یک فریم در ثانیه بود.

پیامک ۱۹۹۲

 اولین پیامک دنیا سال ۱۹۹۲ فرستاده شد. این پیامک توسط یکی از مهندسان شرکت Sema Group Telecoms برای مدیرعامل Vodafone فرستاده شد. در آن زمان موبایل‌ها صفحه کلید نداشتند و امکان نوشتن وجود نداشت به همین دلیل این پیامک با کامپیوتر ارسال شد.

مرورگر اینترنت ۱۹۹۳

 اولین مرورگر جهان را شرکت موزاییک درست کرده است. این کمپانی قبل از اینترنت اکسپلورر کار خود را شروع کرد و اولین نرم‌افزاری بود که می‌توانستید با آن متن و حتی عکس را همزمان باز کنید.

پلی استیشن ۱۹۹۴

17 (4)

 پلی استیشن را سونی اختراع نکرده است. بلکه پلی استیشن نام شرکت کوچکی بود که سرگرمی برای بزرگسالان طراحی می‌کرد و سپس سونی آن شرکت را خرید و با سرمایه‌گذاری درست آن را به این موفقیت رساند.

کابل یواس بی ۱۹۹۵

 باورتان می‌شود کابل یواس بی سال ۱۹۹۵ ساخته شده باشد؟ اینتل اولین کابل یواس بی را آن زمان ساخت و این کابل می‌توانست با سرعت ۱۲ مگابیت بر ثانیه اطلاعات را انتقال دهد.

دی‌وی‌دی ۱۹۹۶

 دی‌وی‌دی بزرگ‌ترین مشکل سی‌دی را که ظرفیت بود حل کرد. این اختراع به سرعت جای خود را پیدا کرد و حتی VHS یا همان ویدئو کاست را کنار زد و به سرعت محبوب شد. نمی‌شود به سادگی گفت مخترع دی‌وی‌دی کدام شرکت بوده اما توشیبا با تولید انبوه پخش‌کننده دی‌وی‌دی و ساخت خود دی‌وی‌دی بیشترین بهره را برد.

نتفلیکس ۱۹۹۷

 تاریخی که می‌بینید اشتباه نشده است! نتفلیکس واقعا کار خود را سال ۱۹۹۷ شروع کرد یعنی زمانی که اینترنت با دایال‌آپ دردسترس بود! آن زمان نتفلیکس فیلم‌ها را با دی‌وی‌دی می‌فروخت و با پست ارسال می‌کرد!

گوگل ۱۹۹۸

 امروز همه ما گوگل را به خوبی می‌شناسیم و حتی در زبان انگلیسی به عنوان یک فعل استفاده می‌شود! سازنده این جست‌وجوگر محبوب لری پیج است که امروز مدیرعامل شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) است.

ویکی‌پدیا ۲۰۰۰

 تقریبا هر موضوعی را که در گوگل جست‌وجو می‌کنید احتمالا اولین راهنمای آن ویکی‌پدیا است. ویکی‌پدیا یک دانشنامه است که توسط میلیون‌ها انسان متخصص نوشته می‌شود. امروز در ویکی‌پدیا بیش از ۴۰ میلیون مقاله وجود دارد که به ۳۰۰ زبان دنیا نوشته شده است.