رئیس هیات مدیره شبکه علمی ایران با اشاره به اینکه این اپراتور از محتوای شناسنامه‌دار استفاده می‌کند و در آن خبری از اطلاعات فیک و جعلی نیست، گفت: یکی از اهداف این شبکه، ممانعت از سرقت‌های علمی و ایجاد ارتباطات تنگاتنگ بین صنعت و علم است تا شرایط دسترسی به اطلاعات واقعی را برای کاربران نهایی فراهم آورد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها از طریق شبکه علمی خود می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، افزود: در حال حاضر این شبکه به شبکه علمی ژئانت اروپا متصل شده و امیدواریم بتوانیم با سعی و کوشش به سایر شبکه‌های علمی دنیا متصل شویم. آبایی با بیان اینکه همه می‌توانند از سرویس‌های آن استفاده کنند، گفت: سال ۲۰۱۸ در سازمان ملل شبکه علمی را معرفی کردیم که پس از بررسی کمیته‌های داوری از بین تمامی پروژه‌هایی که تحویل شد، پروژه شبکه علمی ایران در بخش E-Science کاندیدای دریافت جایزه WSIS شده است.

در این نشست حسن مقدم‌فر، مدیر پروژه شبکه علمی نیز گفت: این شبکه در سال ۹۵ طی توافق‌نامه بین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران به‌عنوان طرف‌های دولتی و هلدینگ سیمرغ سامانه به‌عنوان طرف خصوصی منعقد شد و جزو اپراتورهایی است که توسط سازمان تنظیم مقررات و زیر نظر این مجموعه و مبتنی بر پروانه فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر شبکه مستقلی است که با استفاده از فیبر نوری مشترکان را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه شبکه علمی با سه بخش وزارت علوم و تحقیقات، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و مجموعه‌های حوزوی کشور در ارتباط است، افزود: در حال حاضر ۲۰۰ دانشگاه برای اتصال به این شبکه قرارداد امضا کرده‌اند و به نسبت مهرماه ۸۶ که فقط از ۷۲ مرکز شهر تهران به ۱۶ مرکز سرویس می‌دادیم امروز امکان دسترسی در ۱۸ مرکز استان را فراهم آورده‌ایم و در تلاش هستیم به‌رغم آنکه تجهیزات مخابرات مورد نیاز توسط شبکه علمی ایران تامین شده است، برای سایر استان‌های کشور نیز پس از رفع مشکلات مخابراتی در آینده نه‌چندان دورامکان دسترسی به شبکه علمی را فراهم کنیم. مدیر پروژه شبکه علمی درخصوص اهداف این شبکه گفت: کنترل کپی رایت از اهداف اصلی ما بود و حدود یک سال برای زیرساخت آن زمان صرف کردیم. وی اضافه کرد: ایجاد گسترش زیرساخت موردنیاز برای نقشه جامع علمی کشور، بسترسازی برای تولید و ارائه محتوا و ایجاد زیست‌بوم اقتصاد علم برای تولید درآمد علمی از اهداف شبکه علمی است.