به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، صادق پوروجدی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پکتوس با بیان اینکه زمینه اصلی فعالیت شرکت، ارائه خدمات کامپیوتری ویژه نابینایان است گفت: این کامپیوتر در تمامی زمینه‌ها از جهت سخت‌افزار، نرم‌افزار، تجهیزات جانبی، آموزشی و تولید محتوا ساخته شده و در ۶ سال اخیر بحث مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری الکترونیکی برای نابینایان نیز به فعالیت‌های شرکت افزوده شد. وی درباره جزئیات طرح برجسته‌نگار هوشمند همراه نیز اعلام کرد: در این طرح که بیش از چهار سال است روی آن کار می‌کنیم، صفحه کلید، مانیتور بریل، خروجی صدا با استفاده از تبدیل متن به گفتار فارسی و تعدادی اپلیکیشن کاربردی در نظر گرفته‌ایم و در آینده نیز امکاناتی نظیر خواندن کتاب، ویرایشگر متن، دیکشنری انگلیسی به فارسی، فارسی به انگلیسی، فارسی به فارسی، انگلیسی به انگلیسی، قرآن، ماشین حساب و دسترسی به اطلاعات دفتر تلفن و آدرس را نیز به آن اضافه خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت پکتوس با بیان اینکه این کامپیوتر با هر دفعه شارژ باتری می‌تواند حدود ۶ ساعت کار کند، گفت: این کامپیوتر تحت سیستم عامل لینوکس کار می‌کند و امکان ارتباط با جاوا و اندروید به‌صورت بی‌سیم و با سیم را نیز دارد. پور وجدی ادامه داد: این کامپیوتر با حدود ۶۸۰ گرم وزن، سبک و قابل حمل برای افراد نابینای محصل اعم از دانش‌آموز و دانشجو است. ویژگی سبک بودن، یکی از خواسته‌های نابینایان از ما به‌عنوان تنها تولیدکننده این نوع محصول بود که بتوانیم یک دستگاه قابل حمل مثل لپ‌تاپ با قابلیت مانیتور بریل برای آنان بسازیم. وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی تعدادی از این کامپیوترها را خریداری کرده است، افزود: با وزارت علوم، آموزش و پرورش استثنایی و همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز مذاکراتی در این زمینه داشته‌ایم که امیدواریم برای بهره‌مندی مراجعه‌کنندگان نابینا زودتر به نتیجه برسد.

مدیر عامل شرکت پکتوس همچنین درباره امکان صادرات محصول «برجسته‌نگار هوشمند همراه» گفت: نمونه‌های قبلی دستگاه برجسته‌نگار به آلمان و افغانستان صادر شده و در مورد صادرات این دستگاه هم بسیار امیدواریم. صادق‌پوروجدی درباره حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از محصول «برجسته‎نگار هوشمند همراه» و محصولات شرکت دانش‌بنیان «پکتوس» نیز گفت: از مرحله نمونه‌سازی دستگاه برجسته‌نگار تا حال حاضر، حمایت صندوق شامل حال شرکت بوده است. ما اولین مشتری صندوق نوآوری و شکوفایی بودیم و اولین قرارداد وام صندوق با شرکت پکتوس منعقد شد.