دویچه وله گزارش داد، وزیر کشور و اداره امنیت فناوری آلمان تا به حال نتواسته‌اند در افشا و شفاف‌سازی حملات سایبری در این کشور افکار عمومی را قانع کنند. انتقادها از طرف سیاستمداران، احزاب و نمایندگان مجلس چنان گسترش یافته که هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان مجبور شد قول دهد که تا چند روز آینده به صورت کامل و شفاف درباره سرقت سایبری به افکار عمومی توضیح خواهد داد.

زهوفر تاکید کرد که او از احتمالات صحبت نخواهد کرد بلکه صریح و شفاف درباره آنچه می‌داند به مردم توضیح خواهد داد.

سرقت سایبری چگونه اتفاق افتاد؟

پنج‌شنبه سوم ژانویه مشخص شد که فردی ناشناس در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) توسط یک حساب توییتری، حجم گسترده‌ای از اطلاعات شخصی، از جمله شماره تلفن‌های همراه و چت‌های خصوصی بسیاری را منتشر کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ولفگانگ شویبله، رئیس مجلس آلمان و بسیاری از هنرپیشه‌ها و روزنامه‌نگاران از جمله افرادی بودند که اطلاعات‌شان منتشر شد. هیچ اطلاعاتی از حزب راست‌گرای "آلترناتیو برای آلمان" فاش نشده است.

بعد از این حادثه وزارت کشور و دیگر نهادهای امنیتی وعده دادند که هر چه زودتر درباره این موضوع توضیح دهند. اما این کار بسیار کند و آشفته انجام گرفت و انتقادهای زیادی را در آلمان برانگیخت.

نوک تمامی انتقادها متوجه زهوفر، وزیر کشور و آرنه شونبوهم رئیس اداره امنیت فناوری اطلاعات آلمان است که در قبال این گونه حملات سایبری پاسخگو هستند. اداره امنیت فناوری اطلاعات آلمان حتی اعلام کرده که از ماه دسامبر سال گذشته میلادی از سرقت هکرها با اطلاع بوده است.

به دنبال آن چندین نماینده مجلس آلمان به سیاست اطلاع‌رسانی این نهاد انتقاد کردند. آنتون هوف‌رایتر، رئیس فراکسیون حزب سبزهای آلمان در "بوندس تاگ" اعتراض کرده که اطلاع‌رسانی این اداره "گمراه کننده" بوده است.

آرنه شونبوهم، رئیس اداره فدرال آلمان برای امنیت فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی "فونیکس" همه این اتهام ها را رد کرد و گفت: «ما خیلی زود، در ماه دسامبر، با تک-تک نمایندگانی که در این رابطه قرار داشتند، صحبت کردیم».

آرنه شونبوهم در ادامه گفت "ما از همان زمان اقداماتی برای مقابله با این سرقت سایبری انجام دادیم." او افزود: «در همان زمان با تشکیل یک گروه کمکی به کسانی که مورد سرقت اطلاعاتی قرار گرفته بودند، یاری رساندیم و به همین دلیل باید گفت که مقابله با این حمله هکری خیلی زود رخ داده است».

صحبت‌های این مقام آلمانی عجیب است زیرا حتی وزیر کشور در این تاریخ درباره سرقت سایبری اطلاعی نداشته‌ است.

سران حزب سوسیال دموکرات آلمان از زهوفر انتقاد کردند و گفتند که مقابله با حملات سایبری هکرها مهم‌ترین وظیفه او در تامین امنیت داخلی کشور است و مبارزه با هکرها برای زهوفر اولویت دارد. به گفته کلینگ بایل، دبیر کل حزب سوسیال دمکرات آلمان مبارزه با حملات سایبری دفاع از دمکراسی است.

زهوفر در واکنش به این انتقادها گفته است که او درباره حملات سایبری شفاف توضیح خواهد داد. وزیر کشور اعتراف کرده است که خود او برای اولین بار درباره حملات سایبری هکرها صبح روز جمعه با خبر شده و پیش از آن هیچ اطلاعی نداشته است.

حال او وعده داده است که روز دوشنبه ۷ ژانویه با سران اداره امنیت فناوری آلمان و اداره کل آگاهی آلمان (BKA)  صحبت خواهد کرد و نتیجه را هم در اواسط هفته به اطلاع افکار عمومی خواهد رساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.