حالا این کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که بازار سخت‌افزاری این تکنولوژی یا در واقع همان هدست‌های واقعیت مجازی، بعد از یک دوره رشد کند از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، دوباره روند رشد سریع خود را از سر گرفته و به اوج برسد. فعالان این بازار معتقدند از سر گرفتن روند رشد سریع این بازار تا حد زیادی به خاطر ظهور شکل جدید هدست‌های واقعیت مجازی است. هدست‌های مستقل محدودیت‌ها و چالش‌های رایج انواع هدست‌های دیگر را مرتفع کرده و به همین دلیل محبوبیت زیادی در میان کاربران پیدا کرده است. این هدست‌ها قابلیت سازگاری با پلت‌فرم‌های مختلف را داشته و هیچ محدودیتی برای استفاده از آنها وجود ندارد. علاوه بر این‌ها، هدست‌های واقعیت مجازی مستقل قیمتی ارزان‌تر از هدست‌های دیگر رقیب‌شان دارند و البته قابلیت‌ها و کارآیی بیشتری هم در اختیار کاربران‌شان قرار می‌دهند.

این مزیت‌ها به خصوص در مقایسه با هدست‌های واقعیت مجازی مبتنی بر موبایل‌های هوشمند که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارند، به چشم می‌آیند و مشهود هستند. یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های هدست‌های واقعیت مجازی مستقل، بی‌سیم بودن آنهاست که آزادی عمل بیشتری به کاربرانشان می‌دهند. اولین هدست واقعیت مجازی مستقلی که در سال جدید میلادی معرفی شد، مدل Vive Focus از شرکت HTC بود که نسبت به محصولات رقیب شرکت‌های Oculus و Google نوآوری‌های بیشتری دارد و انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده الگوی رقابتی بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده قرار بگیرد.

حالا بخش تحقیقاتی BI Intelligence به بررسی روند رشد و صادرات بازار جهانی هدست‌های واقعیت مجازی پرداخته و پیش‌بینی کرده است که این بازار در پنج سال آینده با روند قابل قبولی رشد خواهد کرد. در این بررسی در واقع تنها بخش سخت افزاری تکنولوژی واقعیت مجازی یعنی انواع هدست‌ها، میزان صادرات و سهم آنها از بازار جهانی مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات جهانی انواع هدست‌های واقعیت مجازی با رشد سالانه ۶۹ درصدی تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۵/ ۱۳ میلیون دستگاه رسیده است. هدست‌های مستقل مهم‌ترین عامل این رشد بوده‌اند و انتظار می‌رود در سال جدید میلادی هم همچنان پرطرفدار باشند، تا جایی که پیش‌بینی می‌شود این هدست‌های مستقل سهم ۳۰ درصدی از کل صادرات هدست‌های واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص بدهند.

بازار سخت‌افزار واقعیت مجازی چندان پایدار و باثبات نیست، چون خرید یک دستگاه درست به عوامل مختلفی بستگی دارد. از یک طرف قیمت عرضه این محصولات باید برای اغلب مصرف‌کنندگان و خریداران منطقی و ارزان‌تر باشد و از طرف دیگر تجربه کار با این محصولات باید آنقدر برجسته و فراگیر باشد که استفاده از این محصولات را به یک امر روزمره و عادی برای کاربران تبدیل کند. با وجود آنکه تعداد نه چندان زیادی از هدست‌های واقعیت مجازی مستقل در سال ۲۰۱۸ به بازار آمدند، اما این هدست‌ها بزرگ‌ترین قدم را به سمت استفاده و پذیرش عمومی کاربران از این تکنولوژی و دسترسی بیشتر به آن برداشته‌اند. به این ترتیب هدست‌های مستقل می‌توانند کاربران بیشتری را به استفاده و کار با تکنولوژی واقعیت مجازی راضی کرده و دسترسی آنها به این تکنولوژی را راحت‌تر کنند. کاهش قیمت در کنار افزایش کیفیت و قابلیت‌های هدست‌ها از طرفی و معرفی اپلیکیشن‌های هماهنگ با این هدست‌ها از طرف دیگر، می‌توانند صنعت واقعیت مجازی را در سال پیش رو متحول کرده و این تکنولوژی را بیش از گذشته همه‌گیر و رایج کنند تا افراد بیشتری در سراسر دنیا به آن دسترسی داشته و تجربه بهتری از واقعیت مجازی داشته باشند.

26 (1)