اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند دو واژه به‌هم وابسته‌ای است که این روزها زیاد به گوش می‌خورد؛ چراکه امروزه شرکت‌های فعال در زمینه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی می‌خواهند رویای شهر هوشمندی را که تمامی اشیا و وسایل آن به اینترنت مجهزند و کارها با سرعت بسیاری قابل‌انجام خواهد بود، محقق کنند. غول‌های تکنولوژی و اپراتورهای بزرگ همچون نوکیا، هوآوی، ورایزن و سیسکو مدیریت و راهبری شهرهای هوشمند را هدف اصلی خود قرار داده‌ و رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر آغاز کرده‌اند، به گونه‌ای که موسسه IDC برآورد کرده است این پیشگامان تا سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۳۵ میلیارد دلار در زمینه ساخت شهرهای هوشمند در جهان هزینه خواهند کرد.

بر اساس گزارشی که در وب‌سایت computerweekly آمده است، حالا به‌تازگی محققان و پژوهشگران فعال در این حوزه ضمن قدردانی از تلاش دولت‌های مختلف برای هوشمندسازی شهرها، به آنها هشدار داده‌اند که شهرهای هوشمند به‌رغم تمامی مزایای متعددی که دارند، ریسک و چالش‌های زیادی نیز دارند که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت. آنها همچنین خاطرنشان کرده‌اند که هکرها و مجرمان سایبری قادر خواهند بود به‌راحتی به دستگاه‌های الکترونیکی کاربران و شهروندان که به خدمات هوشمند شهری متصل هستند، نفوذ یابند و از طریق آسیب‌پذیری‌های احتمالی آنها، کنترل و مدیریت تمامی ابزار و دستگاه‌های متصل به اینترنت را در دست بگیرند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شهرهای هوشمند بدون‌شک، مساله امنیت سایبری است که به هکرها و مجرمان سایبری این امکان را می‌دهد تا به دستگاه‌های الکترونیکی متصل شوند و به اینترنت و زیرساخت‌های شهری هوشمند نفوذ و دسترسی پیدا کنند و اطلاعات موردنیاز خود را تغییر دهند.

روند هوشمندسازی شهرهای جهان در یکی دوسال گذشته سرعت بسیار زیادی گرفته است، به گونه‌ای که می‌توان گفت بسیاری از شهرهای بزرگ و مهم در کشورهای پیشرفته هم‌اکنون نیمی از این راه را طی کرده و رفته‌اند. از مهم‌ترین چالش‌های شهرهای هوشمند می‌توان به «امنیت سایبری ضعیف»، «وضع قوانین و مقررات دقیق و جزئی»، «اکراه و عدم تمایل شهروندان به هوشمندسازی خدمات شهری»، «تامین بودجه و مدل‌های تجاری از سوی دولت» و «توسعه زیرساخت‌های هوشمند مربوط به حوزه‌های مختلف نظیر انرژی، آب و سیستم‌های حمل و نقل» اشاره کرد. از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در هوشمندسازی شهرهای جهان موثر است، می‌توان به ساختمان هوشمند، جمع‌آوری هوشمند زباله، حفظ محیط‌زیست، دیجیتالی شدن تمامی امور دولت و کارهای اداری، دسترسی کامل، راحت و همگانی به اینترنت LTE ۴ G، فراوانی دسترسی به هات‌اسپات اینترنت وای‌فای، استفاده همه‌گیر از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی، استانداردهای زندگی، چگونگی توسعه فرآیند هوشمندشدن شهرها، سرویس به اشتراک‌گذاری خودرو و تاکسی آنلاین، هوشمند کردن سیستم ترافیک، برنامه‌ریزی شهری، آموزش، مشارکت شهروندان، اکوسیستم اقتصادی، پارکینگ هوشمند، انرژی پاک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی و الکتریکی، سرعت بالای اینترنت و حمل و نقل عمومی هوشمند اشاره کرد.