برخلاف فصل دوم سال‌جاری میلادی که این بازار شاهد رشد نسبی بود و از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت؛ اما نتایج فصل سوم این بازار نشان می‌دهد که بازار جهانی کامپیوتر همچنان در مسیر رکود است. به این ترتیب حجم صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم امسال در مقایسه با فصل قبل کاهش ۳‌درصدی داشته است. بازار سنتی کامپیوترهای شخصی از سال ۲۰۱۷ به سمت ایجاد ثبات بوده است و در نتیجه آن فصل دوم سال‌جاری میلادی به رشدی نسبی هم رسید. این در حالی است که تقاضا در بازار مناطق توسعه یافته و پیشرفته همچنان عامل کلیدی رشد این بازار است. در مقابل اما مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول رایج کشورها در مناطق در حال توسعه، میزان تقاضا برای خرید از این بازار را تحت تاثیر خودشان قرار داده‌اند. علاوه بر اینها، در فصل سوم امسال نگرانی‌های جدی برای کمبود موجودی پردازنده‌ها وجود داشته که انتظار می‌رود همچنان تا پایان سال‌جاری میلادی ادامه داشته باشد.

با این همه تامین‌کنندگان اصلی قطعات اولیه این بازار، تلاش می‌کنند سهم خودشان را از این بازار حفظ کرده و قطعات مورد نیاز شرکت‌های تولیدکننده را در اختیار‌شان قرار بدهند. از دیدگاه جغرافیایی، همه مناطق جهان نتایجی بهتر از پیش‌بینی‌ها داشته‌اند؛ اگرچه باید آمریکای لاتین و آسیای پاسیفیک را که شاهد کاهش رشد سالانه شان بوده‌اند از این روند مستثنا کرد.  «جی چو» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «فصل سوم سال‌جاری میلادی نتایجی بهتر از پیش‌بینی‌های گذشته را به ثبت رساند. با این حال اما چشم انداز بازار جهانی کامپیوتر همچنان نامعلوم و مبهم است. این در حالی است که در حال نزدیک شدن به فصل تعطیلات سال نو هستیم؛ زمانی که به‌طور سنتی حجم صادرات محصولات افزایش چشمگیری پیدا می‌کنند. با این اوصاف نگرانی از کمبود پردازنده برای تولیدکنندگان جدی‌تر می‌شود و باید دید که تامین‌کنندگان اصلی قطعات چه استراتژی برای مواجهه با این موضوع خواهند داشت.»

در میان مناطق مختلف جهان، آمریکا معمولا بازار پررونقی برای محصولات دیجیتالی است. بازار این کشور در فصل سوم شاهد صادرات ۲/ ۱۷ میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی بود. این رشد صادرات به دنبال افزایش تقاضا در این بازار برای خرید انواع نوت‌بوک، رخ داده است. در مقابل اما بازار اروپا، خاورمیانه و آفریقا نتایجی ثابت و نسبتا بدون تغییری را در این فصل به ثبت رسانده است. در این بازار افزایش تقاضا در بخش تجاری برای خرید کامپیوترهای شخصی، عامل اصلی رشد است. آسیای پاسیفیک اما در این فصل کاهش سالانه تک رقمی را به ثبت رساند که البته بهتر از پیش‌بینی‌های قبلی بوده است. در میان کشورهای این منطقه، هندوستان بیشترین رشد فصلی را به کمک فستیوال‌های خرید پرزرق و برقش تجربه کرده است. در چین هم نوت‌بوک‌های فوق باریک عامل اصلی رشد بازار کامپیوتر در این فصل بوده‌اند. در ژاپن هم تقاضای چشمگیر بخش تجاری برای خرید کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز ۱۰ و جایگزینی آنها با مدل‌های قدیمی‌تر، کمک زیادی به رشد این بازار کرده است.

26-01