رشد دو رقمی بازار ابزارهای خانه هوشمند

بد نیست بدانید که بازار خانه‌های هوشمند شامل اسپیکرهای هوشمند، محصولات سرگرمی ویدئویی، لامپ‌ها و روشنایی‌های متصل به اینترنت، ترموستات‌های هوشمند و محصولات نظارتی و امنیتی خانه است.  بر اساس این بررسی‌ها، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۳/ ۱ میلیارد دستگاه ابزار خانه هوشمند به سراسر دنیا صادر شود.  این رقم به دنبال متوسط رشد سالانه ۸/ ۲۰ درصدی در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، رخ می‌دهد. در میان دسته‌های محصولی مختلف در این بازار، اسپیکرهای هوشمند مانند آمازون اکو و گوگل هوم، سریع‌ترین روند رشد را در سال‌های پیش‌رو به خودشان اختصاص خواهند داد. آمارهای منتشر شده از سوی IDC نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی انواع اسپیکر هوشمند با متوسط نرخ رشد سالانه ۱/ ۳۹‌درصدی از ۱۰۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ به ۵/ ۲۳۰ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۲ خواهد رسید.

«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «در حالی که اسپیکرهای هوشمند مبتنی بر دستیارهای صوتی در سال‌های آینده همچنان محبوب بوده و رواج بیشتری پیدا می‌کنند. در حال حاضر هم شاهد رشد چشمگیری در بازار این محصولات هستیم. بسیاری از انواع جدید این محصولات - قابل استفاده در داخل یا خارج از خانه- حالا دیگر به دستیارهای صوتی هوشمند مجهز هستند. این محصولات جدید نه تنها به افزایش سطح دسترسی کاربران سراسر دنیا به این تکنولوژی کمک می‌کنند، بلکه باعث رواج استفاده از دستیارهای صوتی هوشمند هم خواهند شد تا در نهایت کارها و امور مختلف با این دستگاه‌ها قابل انجام باشد.»

این در حالی است که همزمان با رواج استفاده از ابزارهای خانه هوشمند در سراسر دنیا، نگرانی‌های جدی درباره حفظ حریم خصوص و امنیت داده‌ها ایجاد شده است؛ موضوعی که حالا به دغدغه کاربران و البته کارشناسان تبدیل شده است. «آدام رایت» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «هنگام مواجهه و کار با ابزارهای خانه هوشمند، امنیت و حریم خصوصی دو موضوع بااهمیت برای کاربران هستند. علاوه بر رعایت راهکارهای امنیتی لازم از سوی کاربران، شرکت‌های تولیدکننده این ابزارها هم باید به ارائه آموزش‌های مناسب به کاربرانشان درباره مسائل امنیتی در هنگام کار با این محصولات، پاسخگو باشند. هر چند انتظار می‌رود با گذر زمان و افزایش آگاهی مردم، بسیاری از خطرات جدی درباره امنیت اطلاعات کاربران و حفظ حریم شخصی آنها به تدریج از بین می‌روند.»

26 (2)