افزایش چشمگیر استفاده نوجوانان از موبایل

طی سال‌های گذشته، تعداد کاربران نوجوان گوشی‌های همراه رشد بسیار زیادی داشته است. در سال ۲۰۱۲، تنها ۴۱ درصد قشر نوجوان در آمریکا گوشی هوشمند داشتند اما امروز این رقم به ۸۹ درصد رسیده است. این تحقیق نشان می‌دهد که میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، طی ۶ سال گذشته از ۳۴ درصد به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این نتایج ثابت می‌کند که نوجوانان، راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط پیدا کرده‌اند. در حالیکه در سال ۲۰۱۲، بیشتر نوجوانان تمایل داشتند که به‌صورت حضوری ارتباط برقرار کنند اما در سال ۲۰۱۸، پیغام دهی یا Texting به شیوه اصلی برقراری ارتباط تبدیل شده است. با معرفی و عرضه گوشی‌های بهتر و اینترنت پرسرعت‌تر، حالا «چت ویدئویی» شیوه مورد علاقه ۱۰ درصد از کاربران کم سن و سال است.

در مورد پر استفاده‌ترین شبکه اجتماعی توسط نوجوانان، یک چیز واضح است که این شبکه، فیس‌بوک نیست. در واقع، تنها ۱۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیق اعلام کردند که فیس‌بوک، شبکه اجتماعی اصلی آنهاست. ۴۱ درصد شرکت‌کنندگان، اسنپ‌چت و ۲۲ درصد نیز اینستاگرام را انتخاب کردند. طبق این تحقیق جدید و همچنین پروژه‌هایی که قبلا انجام شده بود، نوجوانان به خوبی آگاهند که بیش از اندازه با گوشی وقت می‌گذرانند. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان مدعی بودند که هنگام انجام تکالیف، گوشی هوشمند حواس آنها را پرت می‌کند و ۴۲ درصد آگاه بودند که گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، فرصت شرکت در گروه‌های دوستانه و خانوادگی را از آنها گرفته است. جالب است که بیشتر این نوجوانان، شرکت‌های سازنده شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌ها (Apps) را برای این استفاده بیش از اندازه، مقصر می‌دانند. ۷۲ درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق معتقدند که شرکت‌های تکنولوژیک کاربران را به استفاده بیشتر تشویق می‌کنند.

زمانی‌که از نوجوانان شرکت‌کننده در مورد ارزیابی تاثیر شبکه‌های اجتماعی روی کیفیت زندگیشان سوال شد، اکثر آنها معتقد به تاثیر مثبت این پدیده بودند. یک‌چهارم شرکت‌کنندگان اعلام کردند که وقت‌گذرانی در شبکه‌ها باعث می‌شود کمتر احساس تنهایی کنند، ۱۶ درصد نیز کمتر احساس افسردگی داشتند. همچنین یک پنجم نوجوانان شرکت‌کننده معتقد بودند که محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی، احساس اعتماد‌به‌نفس بیشتری به آنها می‌دهد. با وجود اعلام این نتایج مثبت، بخش بیشتری از شرکت‌کنندگان از تاثیرات منفی این پدیده گفتند. ۴۳ درصد از این نوجوانان اعلام کردند که به دلیل دریافت تعداد کم «لایک» در فضای مجازی، اکانت شبکه‌های اجتماعی خود را حذف کردند. همین تعداد نوجوان نیز معتقد بودند که در صورت دریافت نکردن لایک و کامنت، احساس بد پیدا خواهند کرد. در کل، تجربه شبکه‌های مجازی برای نوجوانان، هم‌رده تجربه آنها در مدرسه محسوب شده و به همان میزان اهمیت دارد. محبوب بودن، می‌تواند یک مشوق تاثیرگذار احساسی برای نوجوانان باشد و عقب‌ماندن از این فضا، دلیلی برای افزایش استرس و هیجانات منفی در آنهاست.