هوآوی بزرگ‌ترین تولید‌کننده موبایل جهان می‌شود؟

«هاوارد یو» مدیرعامل کمپانی هوآوی در جریان جلسه مطبوعاتی خود در مقر این شرکت در شنژن چین گفت: «فکر نمی‌کنم که رسیدن به صدر جدول بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اسمارت‌فون در دنیا تا سال آینده برایمان مشکل باشد. این احتمال وجود دارد که تا سه ماه چهارم سال آینده به این هدف دست پیدا کنیم.» با اینکه اپل و سامسونگ سال‌هاست جایگاه اول و دوم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اسمارت‌فون در دنیا را به خودشان اختصاص داده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد هوآوی پتانسیل‌های کافی برای پشت سر گذاشتن این دو غول بزرگ را دارد. هوآوی هفته گذشته توانست در جریان آمار فروش اسمارت‌فون‌ها در ۳ ماه دوم سال ۲۰۱۸ شرکت اپل را پشت سر بگذارد و در جایگاه دوم و پشت سر سامسونگ قرار بگیرد.

با این حال کار برای هوآوی آنقدرها هم آسان نیست؛ چراکه برای رسیدن به صدر این رده‌بندی هوآوی باید شرکت سامسونگ که در حال حاضر ۹/ ۲۰ درصد از کل فروش اسمارت‌فون‌های بازار در سه ماهه اخیر را در اختیار دارد پشت سر بگذارد. ضمنا سامسونگ تا هفته آینده پرچمدار جدید خود را تحت نام گلکسی نوت ۹ به بازار معرفی می‌کند و آمار فروش این کمپانی مجددا افزایش چشمگیری خواهد داشت و ماه آینده هم کمپانی اپل از نسل جدید آی‌فون‌های خود رونمایی می‌کند. البته این را هم باید در نظر داشت که محدودیت‌های جهانی هوآوی در بخش بازاریابی و فروش محصولات باعث پایین ماندن آمار فروش این کمپانی شده و این شرکت هنوز نتوانسته مجوز فروش اسمارت‌فون در ایالات‌متحده و استرالیا را کسب کند. فوریه امسال بود که ۶ موسسه اطلاعاتی ایالات‌متحده از جمله سی‌آی‌اس و اف‌بی‌آی به کاربران درباره خرید اسمارت‌فون‌های هوآوی و ZTE هشدار دادند؛ چراکه آنها را مشکوک به جاسوسی تلقی می‌کنند. ضمنا کمپانی‌های ورایزن و AT&T هم برنامه‌های فروش این برند را در سال جاری متوقف کردند.

استرالیا هم تقریبا چنین رفتار خصمانه‌ای با این کمپانی چینی داشته است. کمپانی هوآوی حتی طی یک بیانیه به شهروندان استرالیایی اعلام کرد شرکت هوآوی قصد ندارد اخلالی در معرفی و عرضه شبکه G۵ در این کشور ایجاد کند تا از این طریق بتواند ترس‌ها و ابهامات موجود را در این زمینه از بین ببرد. از همین رو با توجه به این محدودیت‌ها هوآوی سعی کرده فروش خود را عمدتا در چین و کشورهای اروپایی متمرکز کند که البته در همین بازارها هم عملکرد چشمگیری داشته است. حال باید دید هوآوی می‌تواند راهی برای نفوذ به بازار کشورهای غربی و ایالات‌متحده پیدا کند یا همچنان باید در حسرت رسیدن به صدر جدول پرفروش‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون باقی بماند.