طبق گزارش موسسه تحقیقاتی Canalys فروش کلی اسمارت‌فون‌ها در اروپا در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۸ و در مقایسه با سال گذشته کاهش نسبی ۳/  ۶ درصدی داشته است که این موسسه این آمار را بزرگ‌ترین رکود در فروش اسمارت‌فون در یک دوره ۳ ماهه نامیده است. اپل در این آمار در جایگاه دوم پرفروش‌ترین اسمارت‌فون در قاره اروپا قرار گرفته و توانسته ۲۲ درصد از فروش در این بازه زمانی را به‌ خود اختصاص دهد. با اینکه فروش آی‌فون ۱۰ در مقایسه با دوره ۳ ماهه قبلی با کاهش ۲۵ درصدی همراه بوده اما این موسسه اپل را همچنان بهترین فروشنده اسمارت‌فون در منطقه می‌داند. ضمنا در این گزارش آمده که ۲۵ درصد از آی‌فون‌هایی که در این بازه زمانی از سوی اپل به‌فروش رسیده‌اند، مدل‌هایی هستند که ۲ سال از تولید آنها از سوی اپل می‌گذرد.

سامسونگ هم در این رده‌بندی با ۲/  ۱۵ میلیون دستگاه به‌فروش رفته و ۱/  ۳۳ درصد از سهم بازار در این دوره در جایگاه اول قرار گرفته که البته این کمپانی هم با کاهش ۴/  ۱۵ درصدی در فروش اسمارت‌فون مواجه شده است. شرکت‌های هوآوی، شیائومی و نوکیا هم در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این موسسه همچنین ذکر کرده که گوشی‌های شرکت آی‌فون، سامسونگ و هوآوی در طول ۴ سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی توانسته‌اند سهم ۴/  ۷۱ درصدی از بازار اسمارت‌فون‌های اروپا را به‌ خودشان اختصاص دهند.

بن استاتون تحلیلگر موسسه Canalys در رابطه با این آمار می‌گوید: «عصر جدیدی از فروش اسمارت‌فون‌ها در اروپا آغاز شده است. به‌نظر می‌رسد کمپانی‌ها به‌اندازه کافی در اروپا رشد کرده و جایگاه واقعی خود را پیدا کرده‌اند و این یعنی از این به بعد خیلی شاهد تغییرات در این بازار نخواهیم بود و احتمالا تا چند وقت آینده رقبای ضعیف مجبور به ترک بازار اروپا خواهند شد.» اپل در دوره ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۸ بیش از ۲/  ۵۲ میلیون آی‌فون در سراسر اروپا به‌فروش رساند که طبق آمار شرکت Canalys در مقایسه با همین دوره در سال ۲۰۱۷ تنها ۱/  ۰ درصد کاهش داشته و این یعنی اپل در مقایسه با رقبای خود عملکرد خیلی بهتری در قاره اروپا داشته است.