براساس این گزارش درآمد بازار جهانی پردازنده‌های نیمه‌رسانا تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۴/  ۴۲۰ میلیارد دلار رسیده است که این میزان در مقایسه با درآمد ۹/  ۳۴۵میلیارد دلاری این بازار در سال ۲۰۱۶ رشد سالانه ۶/  ۲۱ درصدی را به ثبت رسانده است. «جورج براکل‌هارست» یکی از تحلیلگران ارشد موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «صنعت پردازنده در سال ۲۰۱۷ شاهد دو اتفاق بزرگ و مهم بود؛ یکی اینکه درآمد این بازار از  مرز ۴۰۰ میلیارد دلار عبور کرد و اتفاق دیگر اینکه شرکت اینتل که در طول ۲۵ سال گذشته اولین و برترین تولیدکننده بازار جهانی پردازنده‌ها بوده است، به جایگاه دوم سقوط کرد تا سامسونگ جای آن را بگیرد. هر دو این اتفاقات به دنبال رشد سریع بازار حافظه در شرایط کمبود قطعات اولیه رخ داد تا به این ترتیب قیمت DRAMها و NAND FLASHها بالاتر برود.» بازار جهانی قطعات حافظه با افزایش ۵۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ درآمد ۱۳۰ میلیارد دلاری به‌دست آورد تا به این ترتیب رشد سالانه ۸/  ۶۱ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۶ تجربه کند.

درآمد سامسونگ از بازار قطعات حافظه در سال ۲۰۱۷ به تنهایی حدود ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است تا به این ترتیب این شرکت را به جایگاه اول فهرست برترین تولیدکنندگان برساند. با این‌حال، اما کارشناسان و تحلیلگران موسسه گارتنر پیش‌بینی می‌کنند حاکمیت سامسونگ بر بازار جهانی پردازنده و حافظه، کوتاه‌مدت بوده و وقتی این بازار در اواخر سال ۲۰۱۹ به روزهای اوج خودش بازگردد، از بین می‌رود.  انفجار بازار قطعات حافظه در سال ۲۰۱۷، رشد قابل توجه بخش‌های دیگر زیرمجموعه صنعت پردازنده‌ها را تحت‌الشعاع خودش قرار داد. پردازنده‌های نیمه‌رسانای غیرحافظه‌ای توانستند با رشد ۸/  ۲۴ میلیارد دلاری، درآمد کلی ۲۹۰ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۱۷ به‌دست بیاورند که این روند نشان از رشد سالانه ۳/  ۹ درصدی این بخش از بازار بوده است. بسیاری از تامین‌کنندگان بزرگ قطعات که در میان ۲۵ تولیدکننده برتر بازار جهانی پردازنده‌های نیمه‌رسانا هستند مانند

Texas Instruments، STMicroelectronics و Infineon، رشد چشمگیری را در دو بازار کلیدی صنعتی و خودرویی تجربه کرده‌اند. انتظار می‌رود این تامین‌کنندگان بزرگ همچنان به روند رشد دو رقمی خود در بازارهای مهم ادامه بدهند. مجموع درآمد ۱۰ تولیدکننده برتر بازار جهانی پردازنده‌های نیمه‌رسانا در سال ۲۰۱۷ تا ۶/  ۳۰ درصد رشد کرده و این میزان ۵۸ درصد از درآمد کل این بازار است. این درحالی است که درآمد تولیدکنندگان دیگر این بازار در سال ۲۰۱۷ رشد سالانه ۱۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

کاهش خرید و ادغام

کارشناسان گارتنر معتقدند فرآیند خرید و ادغام در بازار جهانی پردازنده‌ها در سال ۲۰۱۷، کند بوده و میزان ارزش این معاملات و حتی تعداد آنها نسبت به سال ۲۰۱۶ تقریبا نصف شده است. هرچند صنعت پردازنده‌های نیمه‌رسانا باوجود پیچیدگی‌های مختلف همچنان شاهد رشد میزان معاملات مربوط به خرید و ادغام است، اما چالش‌های بسیاری پیش‌روی آن قرار دارد. در حالی که خرید شرکت Avago از سوی Broadcom با قیمت ۳۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رکورد مهمی را به‌ثبت رساند، اما این رکورد خیلی زود با خرید ۴۴ میلیارد دلاری NXP Semiconductors توسط Qualcomm شکسته شد.

تاثیر مثبت اینترنت اشیا

رشد صنعت اینترنت اشیا تاثیر بسیار مهمی بر بازار پردازنده‌های نیمه‌رسانا دارد. محصولات استاندارد با اپلیکیشن‌های ویژه یا ASSPs در بخش مصرفی رشد سالانه ۳/  ۱۴درصدی و در بخش صنعتی رشد سالانه ۱/  ۱۹ را به ثبت رسانده‌اند. به این ترتیب پردازنده‌های نیمه‌رسانا ویژه ارتباطات بی‌سیم با رشد سالانه ۳/  ۱۹درصدی در سال ۲۰۱۷ بیشترین میزان افزایش را در این حوزه به خودشان اختصاص داده و توانسته‌اند برای اولین‌بار درآمدی بیش از ۱۰ میلیارد دلار به‌دست بیاورند.

26 (1)