کاهش قیمت محصولات در ازای حواله تک نرخی

مهدی میرمهدی درباره وضعیت کالاهایی که اغلب فروشندگان می‌گویند با دلار بیش از ۵ هزار تومان خریداری کرده‌اند و حاضر به کاهش قیمت آنها نیستند به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «بهترین کار این است که دولت تضمین کند حواله‌های اعتباری را که واردکنندگان کالا با دلار نزدیک به ۶ هزار تومان در پایان سال گذشته پرداخت کرده‌اند، می‌پردازد.»  با این تصمیم مطمئنا اگر تکلیف بدهی واردکننده‌ها مشخص شود و دولت نیز دلار تک‌نرخی را در اختیار فروشنده قرار دهد، کاهش قیمتی که مد نظر خریداران است، اتفاق می‌افتد و ما نیز از همه فروشندگان تعهد می‌گیریم کالایشان را برمبنای دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت روز به فروش برسانند.» او همچنین به کاهش قیمت تعرفه واردات لپ‌تاپ به ۵ درصد اشاره می‌کند و می‌گوید این تصمیم به تایید کمیسیون ماده یک که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند، رسیده و این نرخ حتی در کتاب مقررات واردات کالا نیز به ثبت رسیده است و هم اینک همه کالاهایی که در سال جدید از گمرک ترخیص شده‌اند با تعرفه ۵ درصد محاسبه شده‌اند.

میرمهدی اما می‌گوید این کاهش تعرفه هیچ تاثیری در قیمت این کالا در بازار کامپیوتر نداشته است. او ادامه می‌دهد: «فروشندگان در حال حاضر مشکل حواله کردن ارز دارند و نیز کالاهایی خریداری کرده‌اند که با قیمت دلار ۵ هزار تومان بوده و همین امر نیز مانع از آن می‌شود که کاهش تعرفه لپ‌تاپ خودش را در بازار نمایان کند. در حال حاضر به دستور بانک مرکزی تمامی حواله‌ها از طریق بانک مورد تایید آنها انجام می‌شود، بنابراین براساس مصوبه بانک مرکزی تمامی کالاهایی که تا پیش از تاریخ ۱۹ فروردین ماه وارد شده است مشمول دریافت ارز و صدور حواله ارزی نمی‌شوند.»

رئیس اتحادیه رایانه تهران می‌گوید بنابر آنچه دولت گفته تنها به واردکنندگان معتبر و مورد قبول حواله ارزی تعلق می‌گیرد. در صنف کامپیوتر و حوزه واردات، شرکت‌های معتبری وجود دارند که خدمات پس از فروش مطلوبی هم ارائه می‌دهند و اگر از سوی دولت حمایت شوند حتما به برقراری توازن در بازار کمک می‌کنند. بنابراین دولت باید در عمل نشان دهد آیا می‌خواهد از این صنف حمایت کند و جایی در لیست اعطای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردکنندگان کالاهای آی‌تی اختصاص دهد. او همچنین تاکید می‌کند که پس از اجرایی شدن چنین دستوری قیمت کالا با احتساب ارز تک‌نرخی بر مبنای هزینه‌های تعرفه‌های گمرک و حمل‌ونقل محاسبه و در بازار ارائه می‌شود. با تمامی شرایط موجود بازاریان کامپیوتر آمادگی خود را برای هماهنگی با برنامه‌های دولت اعلام کرده‌اند به این شرط که دولت نیز در پشتیبانی از آنها سهمی در تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آنها بدهد.