دو بازار مهم روند رشد کلی صادرات جهانی دستگاه‌های دیجیتال را در سال ۲۰۱۸ جلو می‌برند؛ اول بازار گوشی‌های موبایل که موبایل‌های هوشمند پیشرفته محبوب‌ترین محصول آن هستند و دوم بازار کامپیوترهای اولترابوک که در آن محصولات شرکت اپل و اولترابوک‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ بیشترین متقاضی را دارند. «رانجیت آتوال» از کارشناسان موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «مصرف‌کنندگان تکنولوژی‌های متنوعی برای انتخاب پیش روی خودشان دارند و این موضوع دو چالش مهم را برای شرکت‌های تولیدکننده ایجاد می‌کند؛ اول رقابت برای کسب سهم بیشتر از بازار و دوم حفظ جایگاه و باقی ماندن در بازار است. درست به همین دلیل هم هست که حالا خریداران بیشتر از آنکه به قیمت محصولات توجه کنند به کیفیت و ارزش افزوده آنها توجه دارند.»

 ثبات بازار کامپیوتر در سال جدید

براساس بررسی‌های انجام شده، کارشناسان گارتنر پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی قدیمی شامل دسک‌تاپ و نوت‌بوک در سال ۲۰۱۸ کاهش سالانه ۴/ ۵درصدی را تجربه خواهد کرد و در این میان صادرات نوت‌بوک‌ها کاهش بیشتری خواهد داشت. بازار اولترابوک‌های پیشرفته اما تنها بخش بازار کامپیوتر است که در سال ۲۰۱۸ رشد خواهد داشت.  تحلیلگران بازار کامپیوتر معتقدند قیمت انواع DRAM از ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ تا دو برابر افزایش پیدا کرده است و همین موضوع باعث شده است که قیمت تمام‌شده کامپیوترهای شخصی از نیمه اول سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کند. آنها انتظار دارند که این روند احتمالا در سال ۲۰۱۸ هم ادامه داشته باشد.

 رشد بازار موبایل‌های هوشمند مبتنی بر ۵G

بررسی‌های گارتنر همچنین نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۱۸ با رشد سالانه ۶/ ۲ درصدی به مجموع ۹/ ۱میلیارد دستگاه برسد. این در حالی است که انتظار می‌رود فروش جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ رشد سالانه ۲/ ۶ درصدی داشته باشد تا به این ترتیب ۸۷ درصد از فروش کل بازار گوشی‌های موبایل را به خود اختصاص بدهند. «روبرتا کوزا» یکی از کارشناسان گارتنر در این مورد می‌گوید: «ما انتظار داریم فروش آی‌فون‌های اپل در سال ۲۰۱۸ تا بیش از حد متوسط رشد کند. در واقع معرفی مدل‌های جدید که کمک زیادی به رشد چرخه جایگزینی با مدل‌های قدیمی می‌کنند، عامل اصلی این رشد در سال جدید میلادی خواهد بود.» تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ تمرکز بیشتری روی عرضه دستگاه‌هایی با تجربه‌های شخصی‌سازی بهتر از طریق هوش مصنوعی، دستیارهای شخصی مجازی و رابط‌های کاربری طبیعی‌تر می‌کنند.

این در حالی است که این شرکت‌ها از امکانات شناسایی بیومتریک هم برای امنیت بیشتر این دستگاه‌ها بهره می‌برند.  بررسی‌ها نشان می‌دهد گوشی‌های موبایل مبتنی بر شبکه ۵G در سال ۲۰۱۹ به بازار خواهند آمد، یعنی زمانی که شبکه‌های ۵G در بعضی کشورهای منتخب مانند آمریکا و کره‌جنوبی به‌کار گرفته خواهند شد. کارشناسان موسسه گارتنر پیش‌بینی کرده‌اند که ۹ درصد از کل موبایل‌های هوشمند فروخته شده تا سال ۲۰۲۱ از شبکه ۵G پشتیبانی می‌کنند. به‌طور کلی شبکه ۵G امکانات چشمگیری برای سرویس‌های استریم فیلم و ویدئو و همچنین اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی فراهم می‌آورد.

بازار دیجیتال