پیشروی اپل در سیستم‌عامل موبایل

iOS ۳ اضافه شدن امکان فیلمبرداری و کپی پیست و کات رابا خود به همراه داشت. از ویژگی‌های مهم iOS ۴ نیز امکان تماس تصویری با فیس‌آی‌دی، امکان ساختن پوشه در صفحه اپلیکیشن‌ها و همچنین اضافه شدن گیم سنتر برای مدیریت بازی بود. iOS ۵ نیز ویژگی‌هایی که با خود به ارمغان آورد شامل اضافه شدن نوتیفیکیشن سنتر و اضافه‌شدن آی‌کلود (فضای ابری اپل) بود. همچنین در این نسخه آپدیت‌های سیستم‌عامل از اینجا به بعد از آی‌تونز و اتصال به کامپیوتر بی‌نیاز شد. در iOS ۶ نقشه اپل معرفی و جایگزین نقشه گوگل شد. همچنین دستیار صوتی اپل یا سیری به دستگاه‌های این کمپانی اضافه شد. iOS ۷ نیز برای انتقال فایل بین دستگاه‌های اپل ایر دراپ معرفی شد. همچنین کار پلی برای اتصال موبایل به ماشین در این نسخه رونمایی شد. در سیستم‌عامل iOS ۸ نیز اپل موبایل‌های خود را با سایر دستگاه‌ها یکپارچه کرد و کاربران می‌توانستند از طریق لپ‌تاپ یا آی‌پد تماس تلفنی بگیرند یا پیامک ارسال و دریافت کنند. در iOS ۹ نیز حالت شب اضافه شد تا چشم کاربران در نور کم آسیب نبیند و رنگ آبی صفحه حذف شود. فقط در ۵ روز اول پس از رونمایی ۵۰درصد دستگاه‌های آی‌اواس این آپدیت را نصب کردند. در iOS ۱۰ نیز لمس سه‌بعدی به آی‌اواس اضافه شد. همچنین در این نسخه اپلیکیشن عکس از نو طراحی و قابلیت جست‌وجو به آن اضافه شد.

iOS ۱۱

اپل آی‌او‌اس ۱۱ را دوازده سپتامبر ۲۰۱۷ در رویداد بزرگش همزمان با آی‌فون ۸ و آی‌فون ۱۰ معرفی کرد. این نسخه از سیستم‌عامل موبایل‌های اپل ویژگی‌های جذابی با خود به همراه داشت که جالب‌توجه ترین آنها امکان ارسال پول برای دوستان و آشنایان از طریق اپل‌پی بود. در این نسخه سیری کمی باهوش‌تر از قبل شده و صدایش هم به صدای انسان شبیه‌تر شده است. بهبود کنترل سنتر و اضافه شدن قابلیت تنظیمات شخصی و اضافه شدن امکان جست‌وجو برای مطالب دست‌نویس با قلم از دیگر ویژگی‌های این نسخه بود. در این نسخه همچنین اپ‌استور از نو طراحی شده است و آخرین نکته اینکه اپل از نرم‌افزار ARkit رونمایی کرد که ویژه واقعیت افزوده است.

iOS ۱۱.۱

در نسخه ۱۱.۱ بیش از ۷۰ ایموجی جدید اضافه شد. جدا از این، بسیاری از باگ‌ها در اپلیکیشن فوتو مانند تاری بعضی عکس‌ها و همچنین باگ‌های بخش معلولیت اصلاح شد؛ مثلا VoiceOver مشکلاتی برای نابینایان داشت که این مشکل در iOS ۱۱.۱ حل شد. همچنین در این نسخه مشکلی که کاربران در بخش نوتیفیکیشن برای ساعت‌های اپل داشتند، بهبود یافت. بهبود نرم‌افزاری GPS نیز که در برخی اپلیکیشن‌ها به درستی عمل نمی‌کرد در این نسخه از آی‌او‌اس بهبود یافت.

iOS ۱۱.۲

این نسخه از سیستم‌عامل آی‌او‌اس نیز با بهبودهایی همراه بود که مهم‌ترین آن شارژ سریع از طریق وایرلس بود. پیش از این، زمان زیادی نیاز بود تا موبایل‌های اپل وایرلس شارژ بشوند حتی بیشتر از کابل ولی در این نسخه این مشکل حل شد. یکی دیگر از قابلیت‌های این نسخه عکس زمینه متحرک جدید بود که برای آی‌فون ۱۰ اضافه شد. همچنین این نسخه چند رفع باگ در مشکلات کیبورد، اپلیکیشن دوربین هنگام فیلمبرداری و همچینین اپلیکیشن تقویم بود که پیش از آن چند گزارش کرش‌کردن داشت.

iOS ۱۱.۳

اولین نسخه بتا از آپدیت بعدی سیستم عامل آی‌او‌اس IOS ۱۱.۳ به‌تازگی منتشر شده است. این نسخه قابلیت‌های جدید زیادی ارائه می‌دهد و به علاوه، iCloud Messages - قابلیتی که مدت‌ها بود قولش را به کاربران داده بود- نیز در این نسخه اضافه شده است. این قابلیت با ذخیره‌سازی عکس‌ها و دیگر الحاقات داخل پیغام‌ها روی‌ آی‌کلود می‌تواند فضای بیشتری روی گوشی کاربر ایجاد کند و قابلیت سینک شدن با تمام دستگاه‌های کاربر را نیز دارد. اگر گزینه‌های شناسایی هویت دو مرحله‌ای و بک‌آپ‌گیری‌ آی‌کلود را فعال کرده باشید، قابلیت Messages on iCloud به‌صورت خودکار فعال خواهد شد.

در آخرین نسخه از سیستم‌عامل آی‌او‌اس ۴انیموجی جدید اضافه شده است. انیموجی‌ها، کاراکترهای انیمیشنی کوچکی هستند که می‌توانند حالات مختلف چهره کاربر و همچنین صدا را از طریق دوربین TrueDepth تشخیص بدهند و از آنها تقلید کنند. انیموجی‌ها ویژه دارندگان آی‌فون ۱۰ است و این کاربران به چند مدل جدید از این شکلک‌های متحرک از جمله اژدها، خرس، اسکلت و شیر دسترسی خواهند داشت. اپل همچنین در این نسخه برای برنامه نویسان، ARKit ۱.۵ را معرفی کرده است که پیشرفته‌تر از نسخه قبلی است. با ARKit ۱.۵، برنامه‌های واقعیت افزوده قادر خواهند بود وضعیت تصاویر و علامت‌ها را تشخیص دهند. ARKit ۱.۵ همچنین از رزولوشنی ۵۰ برابر بزرگ‌تر (۱.۸۰ به جای ۷۵۰پیکسل) پشتیبانی می‌کند و همچنین با اتو فوکوس نیز سازگاری دارد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این نسخه موضوع سلامتی است. اپل در iOS ۱۱.۳ برای اضافه کردن Health Records یا سوابق سلامتی، با چند بیمارستان، کلینیک و فعالان حوزه پزشکی همکاری داشته و قابلیتی طراحی کرده که بتوان از طریق آن سوابق پزشکی کاربر را به‌صورت یکجا و قابل دسترس، در یک برنامه جمع آوری کرد. اپل لیست تعدادی از موسسات مرتبط با این برنامه را معرفی و اعلام کرده که به زودی تعداد بیشتری از موسسات دیگر نیز اضافه خواهند شد. از دیگر ویژگی‌های این نسخه از سیستم‌عامل جدید آی‌او‌اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: Apple News که لیست منتخبی از ویدئوهای برتر روز را در قسمتی به نام «For You» ارائه می‌دهد؛ پشتیبانی رسمی از Home Kit که اپل با این شرایط به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد که از بسیاری از قابلیت‌های جانبی Homekit استفاده کنند؛ تماس‌های اورژانسی – Emergency Calls که این قابلیت به‌صورت اتوماتیک مکان دقیق کاربر را با کمک تکنولوژی Advanced Mobile Location یا AML از طریق وای فای یا جی‌پی‌‌اس ارسال می‌کند. تکنولوژی AML باید از طریق اپراتور پشتیبانی شود و فعلا در آمریکا ارائه نمی‌شود. این تکنولوژی فعلا در انگلیس، استونی، لیتوانی، اتریش، ایسلند و نیوزیلند ارائه می‌شود.

یکی دیگر از تغییرات این نسخه برنامه iBooks است که در این نسخه i خود را از دست می‌دهد و تحت‌عنوان Books ارائه می‌شود. همچنین در آی‌فون ۱۰، زمانی که کاربر برنامه‌ای از طریق اپ‌استور دانلود می‌کند، پیغامی نشان داده خواهد شد که نشان می‌دهد می‌توان از طریق دگمه کناری، دانلود را تایید کرد. از طرفی بعد از دانلود آی‌اواس ۱۱.۳، آیکون جدیدی در قسمت تنظیمات اضافه می‌شود و هر زمان که برنامه‌ای از شما ‌درخواست اطلاعات شخصی را بکند، این قابلیت نشان داده می‌شود.