همکاری تویوتا و پاناسونیک برای تولید باتری خودروهای برقی

افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. به این ترتیب، تولید باتری خودروهای برقی با اندازه کوچک‌تر و ظرفیت شارژدهی بیشتر می‌تواند برگ برنده‌ای برای هر یک از غول‌های خودروسازی و تکنولوژی به شمار بیاید.

شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن در راستای سیاست‌گذاری‌ها و اهداف خود که قرار بود تا سال ۲۰۳۰ میلادی، خودروهای برقی و الکتریکی پاک، نیمی از میزان فروش خودروهای تولیدی‌اش را در جهان تشکیل دهند، به پیش می‌رود و به این منظور نیز با غول تکنولوژی، پاناسونیک همکاری می‌کند. پاناسونیک که به ساخت و تولید باتری‌های لیتیوم یونی برای خودروهای تمام برقی یا هیبریدی تویوتا مشهور است، روز چهارشنبه قرارداد ادامه و توسعه این همکاری را با شرکت تویوتا به امضا رساند.

در این قرارداد همکاری که به منظور توسعه و پیشرفت باتری‌های تولیدی منعقد شده، قرار است باتری‌های فوق پیشرفته‌ای مخصوص خودروهای تمام برقی و الکتریکی تولید شود تا اینکه خودروهای برقی و پاک تویوتا را با سایر خودروهای برقی موجود در بازار متفاوت جلوه دهد. از آنجا که شرکت تویوتا قصد دارد تا اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی خط تولید خودروهای برقی خود را افزایش دهد، بنابراین نیاز این خودروساز به باتری نیز افزایش یافته است به این ترتیب قصد دارد با گسترش همکاری‌ها با پاناسونیک، نیاز خود را به باتری بیشتر و بهتر تامین کند.

آکیو تویوتا، رئیس شرکت خودروسازی تویوتا در جریان یک کنفرانس مشترک اظهار کرد: «صنعت خودرو باید به فکر نسل جدید باتری‌های خودروهای برقی باشد تا بتواند به اهداف خود دست یابد. ما برای آنکه تا سال ۲۰۳۰ میلادی به اهداف خود دست پیدا کنیم، باید سرعت تولید و توسعه باتری کنونی خود را افزایش دهیم و به همین دلیل است که ما از شرکت‌هایی همچون پاناسونیک و بری دیگر از شرکت‌های بنام در صنعت تولید باتری درخواست کمک کردیم تا بتوانیم به تعداد انبوه موردنیاز و همچنین کیفیت هرچه بهتر باتری‌های تولیدی خود برسیم.»

تویوتا اعلام کرده است که هدف فروش سالانه این شرکت خودروسازی تا سال ۲۰۳۰ میلادی، برای خودروهای هیبریدی ۵/ ۴ میلیون دستگاه خودرو و برای خودروهای تمام برقی و الکتریکی نیز ۱/ ۰ میلیون دستگاه خودرو است. برای رسیدن به این هدف بود که در ماه سپتامبر سال جاری تویوتا با همتای ژاپنی خود شرکت مزدا و تامین‌کننده قطعات دِنسو وارد مذاکره شد و با آنها قرارداد همکاری امضا کرد. این همکاری به منظور توسعه و پیشرفت نسل جدید خودروهای پاک و کاهش هزینه‌های تحقیق، توسعه و تولید انجام شد.

کشورهای متعددی همچون انگلستان، اسپانیا، فرانسه، نروژ، هند و چین به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها به جو زمین و همچنین حفظ بیشتر محیط زیست اعلام کرده‌اند که طی یک یا دو دهه آینده قصد دارند فروش و تولید خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی را ممنوع و متوقف کنند.