مایکروسافت درگذشته اجرای فتوشاپ بر نسخه ARM از ویندوز ۱۰ را نشان داده است و حالا یک شبیه‌ساز خاص تولید کرده که اپلیکیشن‌های با معماری x۸۶ را بر این دستگاه‌های جدید اجرا کند. این دستگاه‌ها شبیه به لپ‌تاپ‌های عادی هستند و بیشتر اپلیکیشن‌هایی که در یک لپ‌تاپ معمولی می‌بینید را اجرا می‌کنند. HP و Asus، امروز دستگاه‌های خود را معرفی می‌کنند و انتظار داریم که لنوو در هفته‌های آینده این کار را انجام دهد. سوال مشخص اینجاست که اصلا چرا باید چنین دستگاه‌هایی تولید شوند؟ مایکروسافت با کوالکام همکاری کرده تا این کامپیوترهای «همیشه روشن» را تولید کند که همیشه به شبکه LTE متصل بوده و بیشتر شبیه یک آی‌پد کار کنند تا یک لپ‌تاپ ویندوز سنتی. به این معنی که لپ‌تاپ را بازکرده و بلافاصله به ادامه کار خود از روز گذشته می‌پردازید؛ یا در آن را می‌بندید و دیگر لازم نیست که نگران تمام شدن باتری آن باشید. این دستگاه‌ها باید دارای چنان عمر باتری و اتصالات LTE باشند که معمولا آن را در لپ‌تاپ‌های ویندوزی نمی‌بینیم.

دستگاه‌های HP و Asus دارای Windows ۱۰ S بوده و طوری طراحی‌شده‌اند که تنها اپلیکیشن‌های ویندوز استور را اجرا کنند؛ اما کاربران می‌توانند (فعلا) به‌صورت رایگان لپ‌تاپ خود را به Windows ۱۰ Pro به‌روزرسانی کرده و به نرم‌افزارهای کامل دسکتاپ دسترسی داشته باشند. مایکروسافت به نحوی ویندوز را کامپایل کرده که بدون واسط بر چیپ‌ست‌های ARM اجرا شود، پس تمام پروسه‌های ویندوز، مرورگر Edge و Shell بدون استفاده از شبیه‌ساز اجرا می‌شوند. همچنین مایکروسافت با در نظر گرفتن اپلیکیشن‌های دسکتاپ پرطرفدار، تعدادی از فایل‌های DLL سیستم را دوباره کامپایل کرده تا مطمئن شود کارآیی آنها به‌خوبی گذشته خواهد بود. شبیه‌سازی مایکروسافت به این معنی نیست که بتوانید بیشتر فایل‌های exe اجرایی ۳۲ بیتی را از وب دانلود کرده و بر لپ‌تاپ ARM خود نصب کنید؛ استثناهایی هم وجود دارد. هنوز از اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی پشتیبانی نمی‌شود (توسعه‌دهندگان در آینده می‌توانند آنها را دوباره کامپایل کنند) و مایکروسافت از اپلیکیشن‌هایی که از درایورهای با حالت هسته یا کرنل استفاده می‌کنند، پشتیبانی نمی‌کند. به این معنی که بیشتر آنتی‌ویروس‌های واسط، سازگاری نخواهند داشت و بیشتر بازی‌هایی که به نرم‌افزار ضد تقلب مجهز شده‌اند، به‌درستی کار نخواهند کرد.

هر چیز دیگری مثل فتوشاپ، آفیس و کروم باید به‌ خوبی کار کند. هنوز معلوم نیست که کارآیی این دستگاه‌ها در مقابل لپ‌تاپ‌هایی که از اینتل استفاده می‌کنند چطور خواهد بود؛ اما ایده اینکه باتری تمام روز دوام بیاورد و مجبور به شارژ مداوم دستگاه نباشیم، می‌تواند کاهش اندک کارآیی را جبران کند. اولین دستگاه‌ها باید استفاده فعال بین ۲۰ تا ۲۲ ساعت را بدون شارژ دوام بیاورند؛ اما اگر از گذشته درسی گرفته باشیم، احتمالا دوام شارژ واقعی در عمل بسیار کمتر خواهد بود. درهرصورت باید برای نتیجه تست‌ها صبر کنیم. مسلما نگرانی‌هایی درخصوص همکاری ARM کوالکام و مایکروسافت درزمینه ویندوز وجود دارد. درگذشته هم قول لپ‌تاپ‌های همیشه متصل به اینترنت موبایل را شنیده بودیم و در عمل چندان خوب نبودند.

پنج سال پیش مایکروسافت با Nvidia برای تولید تبلت‌های Windows RT همکاری کرد، اما ادعای کارآیی و عمر باتری هیچ‌گاه در عمل محقق نشد و سیستم‌عامل قادر به اجرای اپلیکیشن‌های سنتی دسکتاپ نبود. افتضاحی بود که به ‌جای سیستم‌عاملی برای مصرف‌کنندگان، دانشجویان و کسب ‌و کارها، به نظر می‌رسید که نتیجه پروژه‌ای با مهندسی بد باشد. مایکروسافت در این جدیدترین تلاش با انویدیا همکاری نمی‌کند و اعلام نکرده که برنامه چنین کاری در آینده را هم دارد یا خیر. در هر صورت، از نرم‌افزار شبیه‌ساز مشخص است که مایکروسافت درس خود را از افتضاح Windows RT یاد گرفته است. این لپ‌تاپ‌ها شبیه به هر دستگاه معمولی دیگر که در فروشگاه‌ها می‌بینید هستند و طوری طراحی‌شده‌اند که در کنار عمر باتری بهتر و حفظ سازگاری اپلیکیشن‌ها، نازک‌تر و سبک‌تر هم باشند. همچنین فاقد فن‌هایی که معمولا در یک لپ‌تاپ می‌بینید هستند، پس سروصدایی هم ایجاد نمی‌کنند.