خطر هدست‌های واقعیت مجازی برای کودکان

«مارک مون ویلیامز» استاد حوزه روانشناسی شناختی در دانشگاه لیدز در این مورد می‌گوید: «در یک دستگاه واقعیت مجازی، دنیای سه‌بعدی روی یک نمایشگر دو بعدی که روی سیستم بینایی انسان قرار می‌گیرد، نمایش داده می‌شود. این اتفاق در بزرگسالان می‌تواند به سردرد و آسیب‌های بینایی منجر شود. این در حالی است که تاثیر استفاده طولانی‌مدت و مداوم از هدست‌های واقعیت مجازی در کودکان هنوز ناشناخته است.» در مطالعه انجام‌شده توسط دانشمندان دانشگاه لیدز، یک متخصص عملکرد انسانی ۲۰ کودک بین ۸ تا ۱۲ ساله را که یک بازی ۲۰دقیقه‌ای واقعیت مجازی را انجام داده‌اند، بعد از انجام بازی مورد بررسی قرار داده است. محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که هیچ‌کدام از کودکان دچار مشکل جدی در بینایی نشدند. با این حال اما دو مورد از آنها دچار اختلال توانایی تشخیص تفاوت اشیا در فاصله دور شدند. این در حالی است که یکی دیگر از کودکان بلافاصله بعد از تمام شدن بازی واقعیت مجازی، دچار اختلال شدید در حفظ تعادل شد. این تاثیرات هر چند کوتاه مدت اما قابل‌توجه هستند، حتی اگر کودکان برای مدت کوتاهی در دنیای واقعیت مجازی قرار داشته باشند.  «فیصل مشتاق» مدیر تیم تحقیقاتی دانشگاه لیدز در این مورد می‌گوید: «این مطالعه یکی از اولین تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر تکنولوژی واقعیت مجازی در بینایی و حفظ تعادل کودکان است. اگر می‌خواهیم کودکان از تمام امکانات و ویژگی‌های تکنولوژی واقعیت مجازی بهره ببرند، بهتر است شواهد علمی کافی برای استفاده ایمن و بدون ضرر آنها را در اختیار داشته باشیم.»

این تحقیقات اما نتوانستند مشکلات منتهی به آسیب روحی و روانی را در کودکان موردبررسی پیدا کنند. با این همه اما انتظار می‌رود واقعیت مجازی در دهه‌های آینده به عاملی مهم و تعیین‌کننده در تکنولوژی‌های صنعتی و بومی تبدیل شود. این در حالی است که مهندسان و دانشمندان آینده‌ای را پیش‌بینی کرده‌اند که در آن افراد از طریق هدست‌هایی که تصاویر سه‌بعدی نمایش می‌دهند، با یکدیگر تعامل داشته باشند. صدها شرکت در حال‌حاضر بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی را می‌سازند. فیلم‌سازان این روزها در حال بررسی پتانسیل موجود در این تکنولوژی برای تولید فیلم و انیمیشن‌های مختلف هستند. فیس‌بوک و یوتیوب هم حالا با ارائه ویدئوهای ۳۶۰ درجه به این جریان پیوسته‌اند. در حال‌حاضر بازی‌های کامپیوتری مانند Call of Duty با افزایش تمایل کاربرانشان به انجام این بازی با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی به‌جای نمایشگر تلویزیون یا کامپیوتر، مواجه شده‌اند.

از طرفی استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی برای توسعه سیستم‌های آموزشی هم رو به افزایش است. به‌عنوان نمونه، دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه لیدز بررسی دندان‌ها را در هدست‌های واقعیت مجازی آموزش می‌بینند. همچنین دانشجویان رشته پزشکی هم می‌توانند تومورها و زخم‌ها را با استفاده از این تکنولوژی به شکلی دقیق‌تر بررسی کنند. با این همه اما گسترش سریع این تکنولوژی در حال‌حاضر با تکیه بر تولید کامپیوترهای سریع‌تر و نمایشگرهای بهتر جلو نمی‌رود. این ضعف به‌خصوص در مواجهه کودکان با این تکنولوژی می‌تواند تاثیرگذار و مضرتر باشد.

منبع: گاردین