برای ثبت گوشی‌های فعلی باید کار به‌خصوصی انجام داد؟

اگر گوشی دارید که روشن است به صورت خودکار ثبت می‌شود اما اگر گوشی دارید که تاکنون استفاده نکرده‌اید با استفاده از یک سیم‌کارت و روشن کردن آن در این مرحله به صورت اتوماتیک رجیستر می‌شود.

 نحوه استعلام گوشی چگونه است؟

هر خریدار باید کد IMEI گوشی را که در داخل گوشی و پشت باتری (برخی مدل‌ها) قرار دارد با کد درج شده روی جعبه تطبیق داده و سپس اصالت آن را با سامانه مربوطه تطبیق دهد. برای دریافت IMEI می‌توان همچنین از کد *#۰۶# استفاده کرد تا شماره IMEI روی صفحه نمایان شود.

 آیا کسانی که گوشی جدیدی خریده‌اند لازم است استعلام کنند؟

به گفته مسوولان طرح فعلا از روز جمعه ۲۸ مهر مانیتورینگ شبکه آغاز شده و نیاز به استعلام‌گیری نیست. در آینده سامانه‌ای پیامکی برای استعلام شماره سریال گوشی از سوی کاربران اعلام خواهد شد.

 جعل IMEI چه مجازاتی دارد؟

براساس ماده ۳۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بندهای الف و ب از ماده ۶ قانون جرائم رایانه‌ای هر کس مرتکب جعل شناسه گوشی تلفن همراه (IMEI) شود مجرم شناخته شده و تحت پیگرد قرار می‌گیرد. مجازات تعیین شده برای مرتکب در خصوص این جرم حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از ۲۰ میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو در نظر گرفته شده است.

 آیا گوشی موبایل به صورت مسافری رجیستر می‌شود؟

بله، به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات به‌زودی سامانه‌ای برای ثبت گوشی‌های مسافری راه‌اندازی می‌شود.

 تا چه تعداد گوشی می‌توان به صورت مسافری وارد کشور کرد؟

فعلا مشخص نیست.

 بعد از اجرای طرح گوشی‌های بازار چگونه خواهد بود؟

فقط گوشی‌هایی که به صورت رسمی از طریق نمایندگی‌های رسمی وارد شوند رجیستر می‌شوند و گوشی‌هایی که با گارانتی بین‌الملل فروخته می‌شوند در ایران اعتبار نخواهند داشت.

 نحوه زمان‌بندی اجرای طرح رجیستری موبایل چگونه است؟

در ابتدای طرح که از ۲۸ مهرماه شروع می‌شود اجرا روی یک یا دو مدل گوشی آغاز می‌شود اما مسدود شدن صورت نمی‌گیرد. احتمالا از اوایل آبان عملیات مسدود شدن گوشی‌های قاچاق یک یا دو مدل گوشی آغاز می‌شود.

 آیا برای رجیستر شدن باید به فروشنده یا ستاد مبارزه با قاچاق کالا یا دیگر ارگان‌ها هزینه‌ای پرداخت؟

خیر و مسوولان از خریداران خواسته‌اند اگر فروشنده‌ای برای طرح رجیستری هزینه‌ای طلب کرد فروشگاه را ترک کنند.

 آیا با اجرای طرح رجیستری گوشی گوشی‌های سرقتی قابل پیگیری خواهد شد؟

مسوولان طرح گفته‌اند پیگیری تسهیل خواهد شد اما توضیحی نداده‌اند که چنین خدماتی را به مشترکان می‌دهند یا نه (‌در حال حاضر پیگیری گوشی‌های سرقتی نیاز به شکایت و مراجعه حضوری به تک‌تک اپراتورها دارد و صرفا برای مدت زمان محدودی پیگیری صورت می‌گیرد).

 چگونه می‌توانم متوجه شوم فروشنده یا شرکت گارانتی‌کننده یک گوشی موبایل قانونی واردات انجام می‌دهد؟

با توجه به حجم بالای قاچاق تلفن همراه به کشور و اعلام اینکه حتی برخی واردکنندگان قانونی هم مشغول قاچاق هستند پاسخ به این سوال دشوار است اما حداقل از اینجا (وب‌سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی) می‌توان با جست‌وجو متوجه شد که نام شرکت فروشنده در بین فروشندگان قانونی وجود دارد یا خیر.