انقلاب تکنولوژی به سبک فرانسوی

ندا لهردی: اگر در صنعت مدل فعال هستید، به هفته مد پاریس می‌روید. اگر در صنایع هوا و فضا مشغول هستید، در نمایشگاه Paris Air Show در «لو بورژه» شرکت می‌کنید. اگر در زمینه فیلمسازی فعالیت می‌کنید، حتما می‌خواهید به جشنواره فیلم کن بروید. اگر رئیس‌جمهوری جدید فرانسه راه خودش را در پیش بگیرد، احتمالا اغلب علاقه‌مندان و فعالان صنعت تکنولوژی هم رویداد Viva Technology را در تقویم ماه ژوئن خودشان علامت خواهند زد. برخلاف دیگر نمایشگاه‌های تجاری حرفه‌ای، آخرین روز رویداد ویوا تکنولوژی برای ورود عموم بازدیدکنندگان باز است. جالب است بدانید که در رویداد سال گذشته ویوا تکنولوژی بیش از ۲۰ هزار نفر علاقه‌مند تکنولوژی‌های جدید فقط در همان روز آخر از نمایشگاه بازدید کردند. در زمانی که بسیاری از کشورهای اروپای غربی کنترل‌های شدیدی را بر ورود و خروج مهاجران اعمال می‌کنند، فرانسه تلاش‌های جدی برای جذب «تک‌شاخ‌ها» را آغاز کرده است. تک‌شاخ‌ها صفتی است که رئیس‌جمهوری جدید فرانسه به افرادی با ایده‌های خلاقانه می‌دهد؛ افرادی که استعداد خوبی برای کمک به رشد شرکت‌های بزرگ دارند. ظاهرا این موضوع مهم‌ترین وجه تمایز در جهان‌بینی امانوئل ماکرون برخلاف رقیب سیاسی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است که در ماه گذشته برگزار شد؛ یعنی «مارین لوپن».

فرانسه کشور شماست!

تبدیل فرانسه به یک قطب جذب استعدادها مدت‌ها بخشی از برنامه انتخاباتی ماکرون بوده است. وقتی دونالد ترامپ آمریکا را از پیمان و توافق آب و هوایی پاریس کنار گذاشت، ماکرون در ویدئویی شهروندان آمریکایی شاغل در بخش‌های علوم و تغییرات جوی را دعوت کرد تا برای کار به فرانسه بروند. رئیس‌جمهوری جوان و مشتاق فرانسه در این ویدئو گفت: «فرانسه کشور شماست!» این برای اولین بار در تاریخ فرانسه است که یک رئیس‌جمهوری از کاخ الیزه ویدئویی را که در آن به زبان انگلیسی صحبت می‌کند، ضبط و روی یوتیوب ارسال می‌کند. این شیوه خوشامدگویی به استعدادهای برتر دنیا حالا با «ویزای تکنولوژی» فرانسه تعبیر شده است که به آن ویزای استعداد هم می‌گویند.

این نوع ویزا چهار ساله بوده و برای موسسان استارت‌آپ‌ها، کارمندان‌شان، سرمایه‌گذاران و همچنین اعضای خانواده‌های آنها صادر می‌شود. ماکرون برنامه‌ها برای تشویق استعدادها به آمدن به فرانسه را در دومین کنفرانس سالانه Viva Tech اعلام کرد؛ کنفرانسی سالانه که در روزهای ۱۶ تا ۱۸ ماه ژوئن برگزار شده است و موسسان استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ به دنبال یافتن شرکای کاری در آن شرکت می‌کنند. بد نیست بدانید که سال گذشته میلادی میزان سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز انجام شده در فرانسه به بیش از ۵/ ۱ میلیارد یورو رسیده است. «موریس لوی» یکی از موسسان رویداد Viva Tech و رئیس شرکت بین‌المللی ارتباطی و رسانه‌ای Publicis در این مورد می‌گوید: «ما باید به دنیا نشان بدهیم که فرانسه بازیگر موثر و مهمی در زمینه علوم و تکنولوژی است. ما افراد با استعداد و سیستم آموزشی با کیفیتی داریم.

مردم باید ببینند که فرانسه به دنیای دیجیتال، تکنولوژی و نوآوری اهمیت می‌دهد و به استارت‌آپ‌ها از همه جای جهان خوشامد می‌گوید.» لوی تلاش می‌کند تا توجه علاقه‌مندان تکنولوژی را به پایتخت فرانسه و این رویداد جلب کند. او می‌گوید: «حتی تیم کاری خودم در شرکت Publicis به من می‌گویند که اشتباه می‌کنم و بهتر است روی موضوعات دیگری متمرکز باشم. زمانی که در سال گذشته نودمین سالگرد تاسیس Publicis را جشن گرفتیم، فکر کردم که حالا وقت آن است که یک رویداد تکنولوژی راه بیندازیم. در این زمان متوجه شدم که شرکت رسانه‌ای Les Echos به توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها علاقه‌مند است. به این ترتیب بود که به همراه «فرانسیس مورل» مدیرعامل شرکت Les Echos تصمیم گرفتیم چطور Viva Tech را معرفی کنیم.»

چیزی بیش از یک نمایشگاه تجاری

لوی می‌گوید که آغاز به کار رویداد Viva Tech در سال گذشته بسیار موفق‌تر از انتظارات ما بود. این رویداد سه روزه توانست میزبان بیش از ۲۰ هزار نفر در روز بازدید عمومی و بیش از هزار کارآفرین یا موسس استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ فرانسوی باشد. در رویداد Viva Tech امسال نمایندگانی از پنجاه کشور جهان به همراه پنج هزار استارت‌آپ، هزار سرمایه‌گذار و ۴۰۰ سخنران شامل جان چمبرز مدیرعامل شرکت بزرگ Cisco، دنیل ژانگ مدیر عامل شرکت Alibaba، اریک اشمیت رئیس هیات مدیره شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت،‌ ایزابل کوچر رئیس و مدیرعامل شرکت گازی Engie و برنارد آرنولت رئیس و مدیرعامل LVMH بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات لوکس دنیا حضور داشتند و انتظار می‌رود تعداد بازدیدکنندگان رویداد امسال به پنجاه هزار نفر برسد. در فهرست شرکت‌کنندگان این رویداد نام شرکت‌های بین‌المللی فرانسوی مانند ایرباس، ایر فرانس، Carrefour، Sanofi و... هم به چشم می‌خورد.

لوی معتقد است که این رویداد می‌تواند نگاه افراد به صنعت تکنولوژی را تغییر بدهد. رویداد Viva Tech چیزی بیش از یک نمایشگاه تجاری سه روزه با کارگاه‌های حاشیه‌ای و سخنرانی‌های رایج است. این رویداد فضای تجاری لازم را برای آشنایی کارآفرینان با نوآوری‌های جدید انجام شده در زمینه‌های مختلف فراهم می‌آورد. فرانسه با رهبری ماکرون می‌خواهد تمام عقب‌ماندگی‌های گذشته در صنعت تکنولوژی و فضای کارآفرینی مدرن را جبران کند. حالا بیکاری جوانان فرانسوی در کنار رشد اقتصادی نه چندان رضایت‌بخش این کشور می‌توانند دلایل خوبی برای توجه بیشتر به نوآوری و صنعت تکنولوژی باشند؛ آن هم زمانی که مجمع جهانی اقتصاد، فرانسه را به‌عنوان سومین کشور مناسب برای سرمایه‌گذاری در اروپا معرفی کرده است.

منبع: فوربس

آغاز اعطای ویزای «تکنولوژی» از سوی فرانسه

پس از سخنان اخیر ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه درخصوص جذب استعدادها و سرمایه‌گذاران، دولت فرانسه از روز چهارشنبه گذشته اعطای ویزای تکنولوژی را آغاز کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود در کنفرانس Viva از فراهم‌سازی بستر مناسب برای جذب استعدادهای خارجی و حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها در جهت گسترش کمپانی‌های فرانسوی هم‌تراز با استانداردهای جهانی خبر داد. این نوع ویزا که با نام «پاسپورت مستعد‌ها» نیزشناخته می‌شود، برای موسسان استارت‌آپ‌ها، کارمندان و سرمایه‌گذاران قابل استفاده است و مراحل درخواست و دریافت آن در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد گرفت. مدت اعتبار این ویزا ۴ ساله و برای اعضای درجه یک خانواده نیز قابل صدور خواهد بود. ماکرون می‌گوید به دلیل نبود جذابیت کافی برای فعالیت در فرانسه، اکثر افراد مستعد این کشور را ترک می‌کنند. راه حل این مشکل، آموزش و حفظ چنین استعدادهایی است.

او معتقد است حتی اگر دانشجویان این کشور را ترک کنند، باید دوباره به این کشور برگردند چرا که آینده واقعی را در اینجا برایشان مهیا خواهیم کرد. سرمایه‌گذاری در فرانسه در سال ۲۰۱۶ به ۶/ ۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۷/ ۱میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵، کمی کاهش داشته است. اقتصاد این کشور در بخش استارت‌آپ‌ها هنوز نتوانسته همپای کشورهایی همچون آلمان و بریتانیا حرکت کند با وجود این اخیرا شاهد هجوم سرمایه‌گذاران بزرگی به این کشور بوده‌ایم. ماکرون در این مراسم کارآفرینان فرانسوی را به مشارکت قدرتمند در اقتصاد این کشور دعوت کرد که با تایید و تشویق حضار همراه شد. او در قسمت پایانی سخنرانی خود با زبان انگلیسی مخاطبان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی را مورد خطاب صحبت‌های خود قرار داد. او در پایان گفت: «این اطمینان را می‌دهم که دولت فرانسه یکی از بهترین و پربازده‌ترین بسترهای سرمایه‌گذاری را مهیا خواهد کرد و موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران و استعدادها را با تمام توان از بین خواهد برد.»