در این گزارش، فرض بر این است که یک متقاضی ورود به شغل خبرنگاری، لپ‌تاپ و گوشی موبایل مناسب را در اختیار دارد و سایر تجهیزات موردنیاز بررسی شده‌اند.

به گزارش فردانیوز، آن دسته از خبرنگارهایی که از تجهیزات مختلف بهره می‌گیرند، بدون‌شک سرعت بیشتری در تولید گزارش، خبر و مصاحبه خواهند داشت. همچنین خبرنگارهایی که به ابزار روز مجهز باشند، کارشان تاحدود زیادی راحت‌‌‌‌‌‌تر خواهد شد.

بر اساس گزارش سایت درجه، اگر به خبرنگاری علاقه‌‌‌‌‌‌مند هستید و می‌خواهید به‌‌‌‌‌‌صورت حرفه‌‌‌‌‌‌ای خبر تهیه کنید، باید یکسری وسایل و تجهیزات خبرنگاری داشته باشید تا کارتان را راحت‌‌‌‌‌‌تر انجام دهید. این وسایل شامل دوربین، ضبط‌صوت، هارد، فلاش و... است. لوازم خبرنگاری حرفه‌‌‌‌‌‌ای به شما در آماده‌کردن محتوای تصویری، صوتی و متنی خبر کمک می‌کند.

 دوربین عکاسی حرفه‌ای

اگرچه بیشتر خبرنگاران برای عکس گرفتن از سوژه‌‌‌‌‌‌های خبری از دوربین گوشی خود استفاده می‌کنند، اما اگر می‌خواهید همچون خبرنگار حرفه‌‌‌‌‌‌ای عمل کنید، بهتر است دوربین عکاسی به‌عنوان لوازم خبرنگاری همراه داشته باشید؛ به‌‌‌‌‌‌ویژه اگر می‌خواهید حرفه عکاسی خبری را دنبال کنید.

 دوربین دیجیتال کانن مدل EOS ۲۰۰۰D به‌همراه لنز ۱۸-۵۵ میلی متر IS II یک پیشنهاد ارزان‌قیمت است که با حدود ۱۲‌میلیون‌تومان قابل‌خریداری است. این دوربین با قدرت زوم تا ۱۰‌برابر و حسگر ۲۰مگاپیکسلی، نیازهای خبرنگاران در شرایط نور و حرکت نرمال را تا حدود زیادی برآورده می‌کند، اما اگر حدود ۴۵‌میلیون‌تومان هزینه کنید، دوربین دیجیتال کانن مدل EOS ۹۰D به‌همراه لنز ۱۳۵-۱۸ میلی متر IS USM را پیشنهاد می‌کنیم که کارآیی بهتری دارد.

  ضبط ‌صوت دیجیتال

یکی از مهم‌ترین لوازم خبرنگاری دستگاه ضبط‌صوت است. البته اگر هدف‌‌‌‌‌‌تان از ضبط صدای مصاحبه‌‌‌‌‌‌شونده فقط ثبت سخنان او برای خودتان است که چیزی از قلم نیندازید، نیازی نیست حتما دستگاه ضبط‌صوت بخرید. ضبط صدا را می‌‌‌‌‌‌توانید با همان تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه‌‌‌‌‌‌تان انجام دهید، اما اگر قرار است صدای مصاحبه‌‌‌‌‌‌شونده را پخش کنید، پس به یک دستگاه حرفه‌‌‌‌‌‌ای برای ضبط عالی صدا نیاز دارید.

ضبط‌کننده صدا سونی مدل ICD-PX۴۷۰ یکی از رایج‌ترین مدل‌های موردعلاقه خبرنگاران با قیمت حدود یک‌‌میلیون و ۹۰۰‌هزار‌تومان است. اصولا مدل سونی از نظر قیمت و کیفیت ضبط صدا، برند محبوب خبرنگاران ایرانی است. به‌ویژه آنکه از نظر سختی بدنه نیز تاحدودی برآورده‌کننده نیاز خبرنگاران است که حتی در نشست‌های عادی خبری نیز گاهی به دلایلی مانند حرکت‌های نامتعارف تیم‌های تشریفات و حفاظت، با افتادن ضبط‌صوت روی زمین مواجه می‌شوند.  البته خبرنگارانی که از ضبط‌صوت استفاده بیشتری می‌کنند و به تولید پادکست یا ارسال فایل صوتی روی سایت علاقه دارند، مدل‌های حرفه‌ای‌تری را نیاز دارند که ضبط‌کننده صدا زوم مدل H۵ با قیمت ۷‌میلیون و ۷۰۰‌هزار‌تومان، یکی از آنها است.

 هارد دیسک اکسترنال

برای ذخیره عکس‌‌‌‌‌‌ها و صداهایی که ثبت می‌‌‌‌‌‌کنید باید جای کافی داشته باشید. معمولا فضای داخلی دوربین و ضبط‌صوت‌‌‌‌‌‌های دیجیتال کم است و ممکن است شما را با مشکل مواجه کند. به‌عنوان لوازم خبرنگاری می‌‌‌‌‌‌توانید هارد اکسترنال با فضای ذخیره حداقل ۵۰۰گیگا تا یک ترا‌ بایت بخرید. البته اگر می‌خواهید عکاس خبری شوید، بهتر است هارد‌‌‌‌‌‌هایی با ذخیره‌‌‌‌‌‌سازی بیش از ۳ ترابایت خریداری کنید.

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل MyPassport  ظرفیت ۴ ترابایت به قیمت ۵‌/ ۲میلیون ‌تومان و هارد اکسترنال ال‌‌‌‌‌‌اُ مدل ecometal  ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت با قیمت ۸۲۸‌هزار ‌تومان، از جمله گزینه‌های پیشنهادی هستند.

البته اگر توانایی خرید هارد اکسترنال ندارید، می‌‌‌‌‌‌توانید فلش‌‌‌‌‌‌مموری‌‌‌‌‌‌هایی با امکان ذخیره بالا بخرید. این فلش‌‌‌‌‌‌ها برای ذخیره عکس و صوت مربوط به خبرهای کوتاه به‌‌‌‌‌‌کارتان می‌آیند. هر چند در نهایت فلش مموری نمی‌تواند آرشیو مناسبی از فعالیت‌های چند‌ساله شما را در خود نگهداری کند.

فلش مموری به‌عنوان لوازم خبرنگاری ابعاد بسیار کوچکی دارد و به‌‌‌‌‌‌راحتی در جیب جا می‌شود. بدنه فلش‌‌‌‌‌‌های سن دیسک، ای‌‌‌‌‌‌دیتا و سامسونگ محکم و مقاوم است و طراحی شیک و زیبایی دارد.  فلش‌مموری با استفاده از درگاه USB به ‌دستگاه‌های کامپیوتر، لپ‌‌‌‌‌‌تاپ، تلویزیون و دیگر دستگاه‌‌‌‌‌‌ها قابل‌اتصال است. برای فلش می‌‌‌‌‌‌توانید با استفاده از نرم‌‌‌‌‌‌افزار رمز عبور تعریف کنید تا امنیت مطالبتان نیز حفظ شود.

 میکروفن یقه‌‌‌‌‌‌ای و میکروفن دستی

میکروفن یقه‌‌‌‌‌‌ای بهترین لوازم خبرنگاری برای ضبط مصاحبه‌هایی است که در مناطق پرسروصدا انجام می‌شود. یک سر میکروفن به لباس مصاحبه‌‌‌‌‌‌شونده و سر دیگر آن به تلفن‌همراه‌‌‌‌‌‌تان وصل می‌شود. البته میکروفن‌‌‌‌‌‌های یقه‌‌‌‌‌‌ای بی‌‌‌‌‌‌سیم هم در بازار هست که می‌‌‌‌‌‌توانید یکی از آنها را بخرید و از دردسرهای سیم و کابل راحت شوید.  میکروفن‌‌‌‌‌‌ دستی هم از ابزار موردنیازتان است. این میکروفن‌‌‌‌‌‌ها صداها را بسیار طبیعی ضبط می‌کنند. از نوع بی‌‌‌‌‌‌سیم و سیمی میکروفن‌‌‌‌‌‌های دستی در بازار وجود دارد. یک سر سیم میکروفن را به تلفن هوشمند و سر دیگر آن به میکروفن متصل می‌شود.  میکروفن کندانسر فای‌فاین مدل k۶۹۰ با قیمت ۴‌میلیون و ۵۹۰‌هزار‌تومان، میکروفن یقه‌ای مدل YW-۰۰۲با قیمت ۱۰۰‌هزار‌تومان و میکروفن رومیزی فاکس ری مدل FXR-SUM-۰۱ با قیمت ۵۳۰‌هزار‌تومان، از جمله گزینه‌های قابل‌بررسی در این بخش است.

 پاور بانک، کالایی حیاتی

بدترین اتفاق برای خبرنگار می‌‌‌‌‌‌تواند تمام‌شدن شارژ گوشی، ضبط‌صوت یا لپ‌‌‌‌‌‌تاپ حین مصاحبه باشد. برای جلوگیری از این اتفاق باید همیشه یک پاور بانک به‌عنوان لوازم خبرنگاری همراه داشته باشید. انواع پاوربانک تلفن‌همراه، خورشیدی و مخصوص لپ‌‌‌‌‌‌تاپ وجود دارد و با توجه به نیازتان می‌‌‌‌‌‌توانید یکی از آنها را بخرید. اگر خبرنگاری حرفه‌‌‌‌‌‌ای را دنبال می‌‌‌‌‌‌کنید و بیشتر مواقع در فضای آزاد به‌دنبال سوژه هستید، این دستگاه به‌‌‌‌‌‌کارتان می‌‌‌‌‌‌آید.