فست‌فود‌هایی با قیمت لاکچری

اکنون وضعیت بسیاری از فست‌فود‌ها مناسب نیست چراکه در برخی محلات تهران مشتری آنها توانایی خرید با اعمال این افزایش قیمت را ندارند و سبب کاهش شدید مشتری ‌شده است.

در فست‌فود‌های مطرح شهر نیز شاهد این هستیم که قیمت‌ها تحت‌تاثیر افزایش قیمت مواداولیه قرار گرفته و اقلام بسیاری افزایش قیمت پیدا کرده ‌اند.

عرضه ساندویچ با نان سنتی

صاحب یکی از ساندویچ‌فروشی‌های شهر تهران با اشاره به اینکه مشتریان ما توانایی خرید فست‌فود با وجود این افزایش قیمت را ندارند، گفت: «در صورت اعمال این افزایش قیمت‌ها با کاهش بیشتر مشتری روبه‌رو می‌شویم.‌» وی با بیان اینکه اجاره‌بهای مغازه بدون هیچ کارشناسی افزایش پیدا کرده است، افزود: «برای اینکه کسب‌وکارمان رونق نسبی داشته باشد مجبور به تغییر در روند سرویس‌دهی هستیم.‌»

مجید فاتحی با عنوان اینکه بعد از افزایش قیمت‌ها مجبور به عرضه ساندویچ با نان سنتی شده‌ایم، افزود: «در فروش ساندویچ با نان‌های فانتزی نیز به میزان اندکی مبالغ را افزایش داده‌ایم.‌»

وی در ادامه به فروش فلافل اشاره کرد و گفت: «ساندویچ فلافلی که در گذشته ۱۰‌هزارتومان به مشتری عرضه می‌شد اکنون ۱۵‌هزار‌تومان شده است، به‌همین‌دلیل مشتری با این قیمت‌ها میل کمتری به خرید دارد.‌» فاتحی در پایان عنوان کرد: «اگرچه این میزان افزایش در مقایسه با افزایش قیمت‌ها قابل‌مقایسه نیست اما بهتر از کاهش مشتری و بی‌رونق‌شدن کسب‌وکارمان است.‌»

فست‌فود با قیمت لاکچری

یکی از شهروندان نیز با اشاره به اینکه فست‌فود‌های متوسط شهر با قیمت یک رستوران لاکچری هزینه دریافت می‌کنند، گفت: «در حال‌حاضر اگر بخواهید تنها یک ظرف سیب‌زمینی در یکی از فست‌فود‌های شهر بخورید کمتر از۸۰‌هزار تومان نیست.‌»

وی با اشاره به اینکه به یکباره هزینه‌ها افزایش یافت، گفت: « همین سیب‌زمینی ‌ماه گذشته ۳۱هزار‌ تومان بود و در مدت زمان کوتاهی چندین‌برابر شده است.‌» این شهروند عنوان کرد: «اکنون نیز که با این مبلغ خریداری می‌کنیم، مغازه‌داران اطلاع می‌دهند که همین غذا را هفته آینده باید بیش از این قیمت خریداری کنیم؛ چراکه کالایی دیگر در آستانه گرانی است. به این ترتیب فست‌فود برای قشر متوسط به پایین جامعه به یک خاطره تبدیل شده است.‌»

یکی دیگر از مشتریان غذای فست‌فود درخصوص افزایش قیمت این قبیل خوراکی‌ها گفت: «برخی از فست‌فود‌های شهر تهران گرانی کالا را بهانه کردند تا قیمت غذاهایشان را بسیار بی‌رویه و بدون هیچ اصولی افزایش دهند. در حال‌حاضر یک ساندویچ که محتویات مرغ یا گوشت داشته باشد کمتر از ۱۰۰هزار‌تومان نیست. قیمت یک مینی‌پیتزا هم به ۱۵۰هزارتومان رسیده است.‌»

در ادامه صاحب یکی از فست‌فود‌های تهران با اشاره به اینکه قیمت مواداولیه سبب افزایش قیمت فست‌فود شده، گفت: «به‌رغم اینکه اعلام‌شد گرانی تنها در حد چهار کالا است اما این موضوع بسیار فاحش است که افزایش قیمت در کالاهای اساسی سبب انتقال آن به دیگر اقلام نیز می‌شود.‌» وی افزود: «با ادامه این روند گرانی در بخش مواداولیه رستوران‌داری صرفه اقتصادی ندارد.‌» این فروشنده فست‌فود با بیان اینکه بسیاری از رستوران‌ها در حالت نیمه‌تعطیل هستند، گفت: «سیاست‌های غلط اقتصادی هربار ضربه‌ای به پیکره کسب‌وکارهای آزاد می‌زند.‌»

در انتظار ترکیدن حباب گرانی

در همین رابطه رئیس اتحادیه رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران در گفت‌وگو با سایت بازار با اشاره به اینکه در حال‌حاضر قیمت مواد غذایی در رستوران‌ها افزایش نیافته است، گفت: «به مراکز گفته شده وضعیت را تا ترکیدن حباب‌های گرانی مدیریت کنند.‌» سید‌علی‌اصغر میرابراهیمی با اشاره به شرایط فروش و سود قانونی رستوران‌ها و فروشندگان فست‌فود خاطرنشان کرد: «اکنون خرید مواداولیه توسط رستوران‌ها و مراکز سلف‌سرویس روزانه انجام می‌شود.‌»

وی در ادامه به موضوع احتکار کالاها و اقلام اساسی توسط برخی افراد اشاره کرد و در پایان گفت: «‌سود قانونی ۲۰‌درصد است. طبق فاکتور خریداری‌شده روزانه این افزایش‌ها انجام می‌شود. در کشور ما بیکاری، مشاغل روز‌مزد یا عدم‌امنیت شغلی بسیار است. در این شرایط نباید قیمت‌های کالای اساسی خانوار‌ها به‌روز تغییر کند؛ چراکه افزایش حتی نیم‌درصدی در معیشت این افراد بسیار تاثیرگذار است. ترس از افزایش قیمت اقلام اساسی سبب شده تا احتکار خانگی را در بین خانواده‌ها شاهد باشیم.‌»