راهبری ایمیدرو برای احداث 24 نیروگاه برق

رئیس هیات عامل ایمیدرو در یک نشست خبری با بیان مطلب فوق افزود: نیروگاه شهید باکری سمنان با ظرفیت ۳۸۰مگاوات و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳۰ میلیون یورویی شرکت توسعه معادن و فلزات تابستان سال جاری وارد مدار تولید خواهد شد.

به گفته وجیه‌الله جعفری، نیروگاه شهید باکری سمنان به عنوان نخستین واحد نیروگاهی (گازی) است که در راستای تفاهم‌نامه ایجاد ۱۰هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد مدار خواهد شد و برق آن در اختیار صنایع کشور قرار خواهد گرفت.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو تصریح کرد: با توجه به نیاز، ضرورت و اهمیت تامین مطمئن‌، مستمر و پایدار برق بخش صنعت و معدن و تحقق اهداف توسعه‌ای این بخش تفاهم‌نامه ایجاد حداقل۱۰هزار مگاوات ظرفیت‌های جدید نیروگاهی از طریق احداث نیروگاه جدید و تکمیل سیکل نیروگاه‌های موجود توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو به امضا رسید.

وی خاطرنشان کرد: ایمیدرو به عنوان مجری و متولی این تفاهم‌نامه با همکاری وزارت نیرو راهبری احداث این میزان ظرفیت نیروگاهی  را با تکیه به دانش بومی ‌و نگاه به تولید داخل با سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی بالغ بر۷ میلیارد دلار عهده‌دار است.

راهبری احداث ۲۴ نیروگاه طی ۳ سال

جعفری ادامه داد: صنایع بزرگ معدنی برای احداث ۱۹ نیروگاه جدید به این تفاهم‌نامه پیوسته است که تاکنون قرارداد احداث حدود ۵ هزار مگاوات (۸ نیروگاه) از این ظرفیت منعقد شده و عملیات اجرایی آن شاهد پیشرفت ۳ درصدی بوده است.

وی افزود: حدود هزار مگاوات ظرفیت جدید نیز (پنج نیروگاه) در حال طی مراحل الحاق به تفاهم‌نامه هستند، به طوری که مجموع ظرفیت احداث نیروگاه به ۱۱هزار مگاوات افزایش خواهد یافت. بنابراین، ایمیدرو احداث۲۴ نیروگاه را با سرمایه‌گذاری شرکت‌های صنعتی و معدنی طی ۳ سال راهبری خواهد کرد. رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: با توجه به دستورالعمل وزارت نیرو، احداث واحدهای نیروگاه شامل دوره پیشبرد است که طی این دوره پس از گرفتن موافقت اصولی، مجوزهای اتصال به شبکه، محیط زیست، پدافند غیرعامل، آب و تامین برق پشتیبان اخذ خواهد شد. در نهایت بر اساس این مجوزها، پروانه احداث واحد نیروگاهی صادر خواهد شد.

برنامه دولت برای واردات مواد اولیه و فروش محصولات فولادی

وی همچنین گفت: سیاست مشخص دولت و وزارت صمت ایجاد ارزش افزوده در کالاهای ابتدای زنجیره فولاد و فروش محصولات نهایی و انتهایی زنجیره است؛ یعنی در حال حاضر وزارت صمت و دولت از فروش سنگ‌آهن به فروش شمش و محصولات فولادی تغییر سمت و سو داده است تا از خام‌فروشی محصولات و مواد اولیه جلوگیری شود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست‌یافتنی است، هرچند محدودیت‌ها و قطعی برق می‌تواند در رسیدن به این هدف تاخیر ایجاد کند.

وی درباره اقدامات ایمیدرو برای رفع مشکل برق تصریح کرد:  تفاهم‌نامه احداث و اجرای دست‌کم ۱۰هزار مگاوات ظرفیت‌های جدید نیروگاهی از طریق احداث نیروگاه جدید و تکمیل سیکل نیروگاه‌های موجود بین شرکت‌های صنعتی و معدنی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو با توجه به نیاز، ضرورت و اهمیت تامین مطمئن‌، مستمر و پایدار برق بخش صنعت و معدن به امضا رسیده است که بخش خصوصی نیز می‌تواند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: ایمیدرو به عنوان مجری و متولی این تفاهم‌نامه با همکاری وزارت نیرو راهبری احداث این میزان ظرفیت نیروگاهی را با تکیه به دانش بومی‌ و نگاه به تولید داخل با سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی بالغ بر۷ میلیارد دلار عهده‌دار است.

وی با اشاره به توافقات ایمیدرو با وزارت نفت در حوزه گاز تصریح کرد: در مقطعی به علت نبود گاز بسیاری از تولیدکنندگان آهن‌اسفنجی دست از کار کشیدند و مجبور به توقف و تعطیلی واحدهای تولیدی شدند و از آنجا که خوراک اصلی تولیدکنندگان آهن‌اسفنجی گاز است تلاش می‌شود این توافقات به نتیجه مثبت برسد.

جعفری  درباره تمهیدات ویژه وزارت صمت برای تامین مواد اولیه صنایع فولادی افزود: تمهیدات وزارت صمت نه فقط برای واردات مواد اولیه بلکه برای برخی اقلام و محصولات مورد نیاز کشور مثل ورق فولادی نیز هست.

به گفته وی، فولاد مبارکه در حال حاضر تنها تولیدکننده ورق فولادی در کشور است، این شرکت از چندی پیش برای اینکه قیمت ورق با توجه به تقاضای بازار با افزایش مواجه نشود به واردات ورق فولادی روی آورد و با عرضه تلفیقی ورق فولادی وارداتی و تولید داخل در بورس کالا مانع از افزایش قیمت شد و التهاب بازار ناشی از گرانی قیمت را فرونشاند و قیمت ورق افزایش نیافت و بازار ورق فولادی در بازار هم تنظیم شد.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو تصریح کرد: وزارت صمت با دو هدف تنظیم بازار داخل و جلوگیری از افزایش قیمت محصولات فولادی، واردات ورق فولادی را در اولویت سیاست‌های خود قرار داد و از آنجا که بازار داخل مصرف‌کننده ورق فولادی است صادرات این محصول را نیز ممنوع کرد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست مشخص دولت و وزارت صمت ایجاد ارزش افزوده در کالاهای ابتدای زنجیره فولاد و فروش محصولات نهایی و انتهایی زنجیره است؛ یعنی در حال حاضر وزارت صمت و دولت از فروش سنگ‌آهن به فروش شمش و محصولات فولادی تغییر سمت و سو داده است تا از خام‌فروشی محصولات و مواد اولیه جلوگیری شود.

جعفری ادامه‌ داد: مشکلات تامین گاز و زیست‌محیطی، عمده مشکلات احداث و راه‌اندازی این واحدهای نیروگاهی را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: در بحث تامین زیرساخت‌های راه نیز مشکلاتی وجود دارد و به ویژه نیازمند ریل، واگن و لکوموتیو هستیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه تعداد طرح‌های نیمه تمام بالای ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی و بالاتر را ۸‌هزار و ۵۰۰ طرح و پروژه در بخش معدن و صنایع معدنی کشور عنوان و خاطرنشان‌ کرد: به این منظور  مشاور برای بررسی موضوع، همچنین مسائل و مشکلات و اقدامات کلینیکی برای آنها انتخاب شده است. وی همچنین با اشاره به اقدامات ایمیدرو برای ایجاد زنجیره ارزش گوهرسنگ‌ها افزود: شورای راهبردی در این زمینه خارج از وزارت صمت با حضور ذی‌نفعان تشکیل شده که محوریت و دبیری آن با ایمیدرو است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: امسال در ۱۰ استان کشور برنامه‌ریزی شده تا مباحث آموزشی برای سنگ‌های قیمتی آغاز شود و در مرحله بعد باید بتوانیم از طریق اکتشافات و تامین مواد اولیه و همچنین بازاریابی برای محصولات نهایی اقدام کنیم؛ به این منظور آموزش‌هایی برای خانواده‌ها برای توسعه کسب و کار خانگی در این زمینه اجرایی می‌شود و برای خرید دستگاه‌ها و همچنین تضمین خرید محصولات تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع عوارض صادراتی خاطرنشان کرد: این عوارض با دو هدف جلوگیری از خام‌فروشی و تنظیم بازار در داخل کشور وضع شده است. رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه ‌داد: با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی، نقش ایمیدرو در بسترسازی اجرای کار برای بخش خصوصی و همچنین کاهش ریسک‌ فعالیت‌ها برای آنها تغییر کرده است. جعفری تصریح کرد: موضوع اکتشافات نیز هم ریسک بالایی دارد و هم نیازمند اعتبارات است که در این زمینه ایمیدرو به تسهیل کار برای بخش خصوصی می‌پردازد. وی به‌عنوان مثال به معدن «جان‌جا» در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت:‌ ایمیدرو با پذیرش ریسک‌های اکتشاف در این معدن، تاکنون بیش از ۸۰ هزار متر حفاری در آن انجام داده و اکنون حدود هفت شرکت برای حضور در مزایده آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی به توسعه مباحث فناوری، نوآوری و پژوهش در ایمیدرو در سال‌های اخیر اشاره کرد که عامل مهمی ‌در اقتصادی شدن ذخایر موجود معدنی، استفاده از معادن کم‌عیار و... با استفاد‌ه از نخبگان و ظرفیت‌های موجود شرکت‌ها بوده است.

تحقق ۵/ ۲میلیارد دلار جذب نقدینگی از بخش خصوصی

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: در راستای توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی، ۵/ ۲ میلیارد دلار از هدف ۲/ ۷ میلیارد دلاری جذب نقدینگی از بخش خصوصی محقق شده است. امیدواریم تا ۸۵‌درصد این هدف محقق شود تا شاهد رشد تولید و اشتغال حوزه باشیم. وی افزود: برای پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در این بخش، ما به عنوان بازوی توسعه‌ای دولت باید بیش از پیش شرایط حضور سرمایه‌گذاران را تسهیل کنیم.

جعفری  با بیان اینکه اعتقاد داریم که ایمیدرو باید بستر حرکت را برای بخش خصوصی فراهم و اقدام به کاهش ریسک کند، افزود: به منظور تعامل بین دولت و بخش خصوصی تدبیر شد که سرمایه گذار به جهت ورود به این حوزه، شرط استخراج و فروش را رعایت کند. خروجی این استراتژی با توجه به بسترسازی‌های ایمیدرو این شد که سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی افزایش یابد.

توسعه اکتشاف

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اقدامات ایمیدرو در حوزه اکتشاف گفت: بخش اکتشاف دارای مراحل مختلف و هزینه بالایی است. به دلیل ریسک بالای این بخش، ایمیدرو استراتژی توسعه اکتشاف را بر عهده گرفت که تاکنون بیش از ۸۰ هزار متر حفاری انجام شده است.

وی با اعلام اینکه اکنون حدود۷ شرکت برای حضور در مزایده آن اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد : اکتشاف در مناطق محروم اولویت ایمیدرو قرار گرفت تا زمینه حضور بخش خصوصی در معادن تسهیل شود. جعفری اعلام کرد: غیراقتصادی شدن معادن به چند عامل بستگی دارد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که با اکتشاف کارشناسی شده و نوآوری به طور حتم به ذخیره قابل دست می یابیم. همچنین توسعه تکنولوژی عامل مهمی در اقتصادی شدن ذخایر معدنی، استفاده از ذخایر کم‌عیار و ... با استفاده از ظرفیت نخبگان و شرکت‌ها خواهد بود.

توسعه زیرساخت ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو  توسعه زیرساخت‌ها را از دیگر استراتژی های مهم ایمیدرو خواند و عنوان کرد: در بخش زیرساخت همچون تامین برق، آب، گاز، ریل و...ایمیدرو برنامه های توسعه خود را دنبال می کند. وی افزود: در تامین آب، جذب نقدینگی از شرکت‌ها برای عملیاتی کردن پروژه انتقال آب از خلیج فارس اجرا شد.