تعجب هلندی‌ها از بازارگل ایران

علاقه‌مندان و دوستداران گل و گیاه در هر شرایط و فضایی می‌توانند از این نعمت‌های زیبای خدادادی استفاده کنند، اما زندگی شهرنشینی که غالبا توام با آپارتمان‌نشینی است، شاید فضای کمتری را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد اما با این حال هستند گیاهانی که در کمترین فضا و با دریافت کمترین میزان نور خورشید می‌توانند زنده بمانند و باعث تحول در زندگی شوند، بنابراین تولید و فروش گیاهان آپارتمانی رونق بسیار بالایی دارد.

بازار گل محلاتی

با توجه به اهمیت از سوی مردم، بازار فروش گل و گیاه در تمام دنیا رونق مناسبی دارد. در این میان برخی کشورها مثل ایران و هلند پتانسیل بالایی برای تولید انواع گل و گیاه دارند. در ایران شهر محلات در استان مرکزی بزرگ‌ترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیرکشت گل و گیاهان زینتی در کشور است، در تهران نیز دو مرکز بسیار بزرگ فروش گل و گیاه وجود دارد. یکی از آنها بازار گل امام رضا است که در بزرگراه امام رضا قرار دارد، اما دیگری بازار فروش گل و گیاه محلاتی است که در جنوب‌شرق تهران و حدفاصل اتوبان آهنگ (محلاتی) و خیابان شهید ده‌حقی قرار دارد. فروش انواع گل و گیاه و همچنین برخی تزئینات منزل در این بازار رونق بسیار بالایی داشته و تقریبا هر روز جمعیت زیادی از تهران و بسیاری از شهرهای دیگر کشور اقدام به خرید از آن می‌کنند. چند دلیل بزرگ برای حضور این جمعیت می‌توان ارائه کرد که مهم‌ترین آنها فروش با قیمت مناسب‌تر، تنوع بالای کالا و دسترسی آسان است. برای رفتن به بازار گل محلاتی می‌توانید با خودروی شخصی از طریق اتوبان امام‌علی یا رفتن به اتوبان شهیدمحلاتی (خیابان شهید گلشناس‌شرقی) اقدام کنید یا به وسیله مترو نیز به ایستگاه آهنگ رفته و سپس مسیری چند صد متری را پیاده طی کرده تا به این بازار دسترسی پیدا کنید. در نظر داشته باشید دفتر شورای نظارت در این مرکز فعال است و مراجعه‌کنندگان اگر در هنگام خرید با مشکلاتی از قبیل بدرفتاری، گران‌فروشی و غیره مواجه شوند، با مراجعه به این دفتر شکایت خود را مطرح کرده تا رسیدگی شود.

بازاری با پتانسیل اقتصادی بالا

درخصوص شرایط تولید و فروش انواع گل و گیاه در کشور و همچنین برخی مسائل دیگر محمدرضا حسنی، معاون اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران و همچنین مسوول بازار گل محلاتی با «روزنامه دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگو کرده و درخواست حمایت بیشتری از مسوولان برای مناسب‌سازی این بازار داشته است. وی ابتدا در مورد وضعیت بازار گل محلاتی گفت: «این بازار ۶۰۰ غرفه دارد که بیشتر آنها اقدام به فروش گل و گیاه می‌کنند.

سایر غرفه‌ها اقدام به فروش گلدان یا وسایل تزئیناتی مانند سنگ‌های تزئینی، سرویس‌های جشن‌تولد، سرویس‌های سفره عقد، ماهی‌های آکواریومی، شمع و دیگر وسایل می‌کنند. این مجموعه محصور شده شامل ۲هکتار است که هر روز از ساعت ۴ تا ۱۰ صبح و روز‌های پنج‌شنبه و جمعه نیز از ۴ صبح تا ساعت یک بعد‌ازظهر فعالیت دارند.‌» وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پتانسیل بالای تولید گل در کشور اشاره کرد و گفت: «به دلیل شرایط آب و هوایی ویژه و ایده‌آل و همچنین داشتن همزمان چهار فصل در ایران، به شرط حمایت همه‌جانبه می‌توانیم به یکی از بهترین قطب‌های تولید و صادرات در جهان تبدیل شویم، بنابراین پرورش گل و گیاه یکی از دریچه‌های مهم برون‌رفت از صادرات تک‌محصولی خواهد بود که جا برای رشد و تولید در آن بسیار زیاد است.‌» این فعال پرورش گل و گیاه ادامه داد: «استان مازندران وسعتی به مراتب بالاتر از کشور هلند دارد و شرایط بسیار ایده‌آلی برای این منظور را دارد. همین حالا برخی نژادهایی که در این استان پرورش پیدا می‌کنند مورد تعجب تولید‌کنندگان هلندی قرار می‌گیرند و برای پرورش آنها درخواست اطلاعات می‌کنند، بنابراین در صورت توجه و حمایت، محصولی با ارزآوری و سوددهی بالا خواهیم داشت که سود آن برای کشور بسیار مناسب است.‌»

شیوه قیمت‌گذاری

اما شیوه قیمت‌گذاری گل و گیاه نیز سوال دیگری بود که آقای حسنی در مورد آن گفت: «قیمت‌گذاری گل و گیاه به چند عامل مهم بستگی دارد که مهم‌ترین آنها مثل سایر کالاها عرضه و تقاضا است، به‌همین‌دلیل در مناسبت‌های مختلف و برخی اعیاد مذهبی، قیمت فروش گل و گیاه نیز افزایش پیدا می‌کند. البته موضوعات دیگر مثل شرایط آب و هوایی و وضعیت اقتصادی بر روی قیمت نهایی تاثیرگذار است. البته در مقطعی برخی خواستند قیمت‌گذاری دستوری را اعمال کنند اما خوشبختانه موفق نشدند.‌»

زیبایی محیط بازار

یکی از موضوعاتی که در هنگام حضور در بازار گل محلاتی آن را مشاهده می‌کنیم نامناسب بودن سطح معبر اصلی آن است، به شکلی که سطح زمین در برخی از جاها ناهموار، دارای آسفالت کهنه و قدیمی و همچنین جاری‌بودن آب بروی سطح زمین است که وجود برخی زباله‌ها بر روی زمین نیز منظره دیداری این بازار را مخدوش می‌کند. آقای حسنی در این مورد نیز گفت: «متاسفانه با توجه به تشکیک مالکیت بین شهرداری منطقه ۱۴ و همچنین راه و شهر‌سازی استان درخصوص مالکیت این قطعه، امکان ساماندهی و خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان مسیر نشده که مدیریت واحد تحت مالکیت شخصی، گره‌گشای این معضل (زیباسازی، ایمن‌سازی و سرویس‌دهی بهتر) خواهد بود.

قیمت‌های فروش

در انتها قیمت فروش برخی از انواع گل و گیاه، بذر، گلدان، خاک و برخی وسایل تزئینی در بازار گل محلاتی را مشاهده می‌کنید: گل رز هر بسته ۲۰ عددی ۲۰‌هزار، رز هلندی بسته ۲۰ عددی ۵۰‌هزار، گل داودی هر شاخه ۱۰‌هزار، میخک هر شاخه ۱۰‌هزار، گل عروس دسته‌ای ۳۵‌هزار، گل کاکتوس بذری ۲۵ عددی کوچک ۸۵‌هزار، کاکتوس با سایز گل و گلدان بزرگ‌تر ۹۰‌هزار، گیاه فیلکوس سایز متوسط ۳۰۰‌هزار، گیاه سانسوریا متوسط ۲۰۰‌هزار، گیاه بن‌سای جنسینگ ۱۷۵‌هزار، بن‌سای کاج ژون‌پروس ۷۸۰‌هزار، درختچه سایز بزرگ بن‌سای ۳‌میلیون و دویست‌هزار، بامبو هر عدد بین ۲۰تا ۷۰‌هزار، گیاه پیتوس ۵۰‌هزار، گیاه قاشقی کوچک ۲۵‌هزار، گیاه بنجامین بزرگ ۲۰۰‌هزار، آنتریوم بین ۹۰ تا ۲۰۰‌هزار، گیاه زاموفیلیا سایز بزرگ ۴۵۰‌هزار (متوسط۲۰۰ و کوچک ۱۰۰‌هزار) بذر نعنا و گوجه گیلاسی ۱۰‌هزار، بذر سایر گیاهان ۵‌هزار، کیسه خاک ۲۰‌هزار، خاک کاکتوس ۷۵‌هزار، گلدان سرامیکی کوچک از ۳۰ تا ۲۵۰‌هزار، گلدان آلومینیومی از ۱۰۰ تا ۴۰۰‌هزار و گلدان سفالی از ۲۰ تا ۳۵۰‌هزار‌تومان به فروش می‌رسند.