تشریح شرایط بازار میوه و صیفی‌جات

مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به کاهش ۲۰تا ۳۰ درصدی مصرف میوه و سبزی، گفت: «عرضه سیب‌زمینی با هدف بالا ماندن قیمت این محصول کاهشی شده است؛ عرضه سیب‌زمینی کهنه از سردخانه‌های همدان قطره‌چکانی شده است، اما امیدواریم با عرضه سیب‌زمینی دزفول و اصفهان در هفته‌های آینده بازار این محصول متعادل شود.‌»

وی سیب‌زمینی را قوت مهم مردم معرفی کرد و افزود: «سیب‌زمینی ممتاز جیرفت کیلویی ۱۲ تا ۱۴‌هزار‌ تومان، سیب‌زمینی گرگان کیلویی ۱۰ تا ۱۲‌هزار ‌تومان و سیب‌زمینی کهنه کیلویی ۱۰ تا ۱۱‌هزار‌تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالیست که نرخ منطقی سیب‌زمینی انباری باید کیلویی ۸ تا ۹‌هزار‌تومان باشد.‌»

بنا به اظهارات رئیس اتحادیه بارفروشان تهران؛ واحدهای صنفی با سود قانونی ۳۵‌درصد می‌توانند این میوه و تره‌بار را عرضه کنند.

وی از فروش سیب‌زمینی کیلویی ۱۰ تا ۱۱‌هزار‌تومان سر مزرعه خبر داد و افزود: «این نرخ کارشناسی نیست و نرخ منطقی سیب‌زمینی نو سر مزرعه باید کیلویی ۸تا ۹‌هزار‌تومان باشد تا در میدان کیلویی ۱۲‌هزار‌تومان عرضه شود؛ از این‌رو سازمان تعاونی روستایی باید نرخ سیب‌زمینی را سر مزرعه تعیین کند.‌»

دارایی‌نژاد با اشاره به عرضه قابل‌قبول پیاز، گفت: «پیاز کیلویی ۵ تا ۷‌هزار‌تومان است. پیاز اصفهان و دزفول برداشت شده و در میدان عرضه‌شده است؛ از این‌رو در تامین پیاز مشکلی نداریم. همچنین گوجه‌فرنگی در میدان کیلویی ۱۰ تا ۱۲‌هزار‌تومان و گوجه دستچین‌شده کیلویی ۱۳‌هزار‌تومان عرضه می‌شود.‌»

این فعال صنفی تصریح کرد: «عرضه سیب‌درختی و پرتقال قابل‌قبول است و پرتقال کیلویی ۵ تا ۱۲‌هزار‌تومان در میدان موجود است.‌»

به گفته دارایی‌نژاد؛ نرخ هندوانه و ملون در میدان میوه و تره‌بار منطقی است و مردم توان خرید هندوانه کیلویی ۳‌هزار و ۵۰۰ تا ۷‌هزار‌تومان را دارند؛ همچنین ملون در میدان کیلویی ۵ تا ۱۰‌هزار‌تومان است. هندوانه و ملون جزو میوه‌های پرمصرف مردم شده است و این روزها به‌عنوان یک وعده غذایی مصرف می‌شود.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران تاکید کرد نجومی بودن قیمت برخی میوه‌های نوبرانه طبیعی است. اسدالله کارگر در گفت‌وگو با سایت بازار درخصوص قیمت میوه‌های نوبرانه تابستان گفت: «نجومی بودن قیمت میوه‌های نوبرانه طبیعی است و این اتفاق مختص ایران نیست بلکه در دیگر کشورها نیز شاهد آن هستیم و جهانی است.‌» وی با بیان اینکه امسال در بخش میوه‌های نوبرانه شاهد اتفاق خوبی بودیم، افزود: «فراوانی میوه‌ها سبب شد که میوه‌های نوبرانه در زمان خیلی کوتاهی به عرضه انبوه برسد و در بازار با فراوانی آن روبه‌رو بودیم.‌»