مزایا و معایب موتورسیکلت‌های برقی

آنها دنبال موتورهایی هستند که هم جان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سخت باشند، هم هزینه نگهداری پایینی داشته باشند و هم تعمیرکارش به‌راحتی پیدا شود. این گروه از خریداران بیشتر به جزئیات اقتصادی وسیله حمل‌ونقل خود فکر می‌کنند، بنابراین دولت‌ها اگر دغدغه محیط‌زیستی دارند یا نگران مصرف خارج از قاعده بنزین هستند باید تسهیلاتی ارائه کنند تا مردم تمایل بیشتری برای خرید و استفاده از آنها پیدا کنند. از سوی دیگر خریداران موتورسیکلت‌های برقی این روزها، دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی دارند، آنها مطمئن نیستند که وضعیت خدمات پس از فروش این موتورسیکلت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌خصوص در شهرستان‌ها کافی و مناسب باشد.

آنها نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که کیفیت باتری مورد‌استفاده در این موتورسیکلت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تا چقدر قابل‌اعتماد است و آیا به مرور زمان، باتری این موتورها دچار افت راندمان می‌شود یا خیر. آنها نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که بعد از طی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن سیکل شارژ این باتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، از کجا، چگونه و با چه هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باید باتری جایگزین را خریداری کنند. آنها نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که اگر در هنگام سواری با این موتورها، شارژ باتری آنها تمام شد، پریز برق را از کجا پیدا کنند؟!

معایب و مزایا

موتورهای برقی مزایای متعددی دارند که پیش‌تر به چند مورد آنها مثل عدم‌تخریب محیط‌زیست اشاره شد. در ادامه نیز باید گفت نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری دارند. یکی دیگر از مزایا که کارشناسان این حوزه نیز آن را تایید می‌کنند این است که هزینه سوخت سالانه برای هر موتورسیکلت بنزینی حدود ۶‌میلیون‌تومان است و هزینه برق مصرفی موتور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی سالانه ۶۰۰‌هزار‌تومان تخمین زده می‌شود، بنابراین با توجه به قیمت بنزین، افراد بیشتری به فکر خرید موتور برقی هستند. این موتور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کنار صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جویی در هزینه سوخت، کمترین میزان آلودگی را تولید می‌کنند، شتاب بیشتری دارند، وزن آنها کمتر است و کمترین میزان آلودگی صوتی را ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید در هر بار شارژ موتورهای برقی می‌توان حدود ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر از آنها استفاده کرد.  در مقابل موتورهای برقی معایبی نیز دارند که از جمله آنها می‌توان به این موارد که نسبت به همنوع‌های بنزینی خود سرعت متوسطی دارند و حداکثر سرعت آنها بسته به قدرت موتور از ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت متغیر است، قیمت بالایی نسبت به رقبای بنزینی دارند، از دست دادن کیفیت باتری به مرور زمان و لزوم تهیه باتری جدید و همچنین این مورد که مدت زمان موردنیاز به شارژ باتری آنها هنوز بالا است، اشاره کرد.

اهمیت نوع باتری

نوع و کیفیت باتری موتور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی بسیار مهم است چراکه باید با یکبار شارژ مسافت استانداردی را طی کنند، اما متاسفانه در بازار موتورهایی وجود دارند که باتری آنها بی‌کیفیت است و همین مورد می‌تواند شخص خریدار را کلافه کند. به‌صورت کلی باتری این موتورها به سه دسته اسیدی، لید اسید ‌و لیتیومی تقسیم می‌شود. باتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اسیدی کمترین کیفیت را دارند و عمر آنها بسیار کوتاه است، طوری‌که به مرور زمان ظرفیت باتری کاهش پیدا می‌کند و مدت شارژ آن بیشتر می‌شود. برای همین بهتر است کلا سراغ موتور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی با باتری اسیدی نروید. باتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لیتیومی ایده‌آل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین گزینه برای موتور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی هستند، اما قیمت بالایی دارند.

این باتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها عمر بیشتری دارند، طوری‌که بعد از مدت‌ها کارکرد، بازهم به‌طور کامل پر و خالی می‌شوند و ظرفیت آنها کاهش چندانی پیدا نمی‌کند. با توجه به نداشتن توجیه اقتصادی، عموما موتور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی به باتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لیداسید ‌مجهز هستند که ترکیبی از باتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اسیدی و لیتیومی هستند. البته نکته بسیار مهم دیگر در مورد باتری این است که قابل‌حمل باشد. اغلب موتورها باتری قابل‌حمل دارند، طوری که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید باتری را جداکرده و در خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به برق متصل کنید، در غیر این‌صورت چاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جز پارک‌کردن موتور برقی در نزدیکی پریز برق و استفاده از برق مشاع برای شارژکردن باتری نخواهید داشت.

قیمت‌های فروش

در ادامه قیمت فروش برخی از برندهای موتورسیکلت‌های برقی را مشاهده می‌کنید. موتورسیکلت برقی توسن (مدل ۷۰۰۰ W SR۷) ۱۱۰‌میلیون، موتور برقی مدل (مدل SK۷ eco) ۹۶میلیون، موتور برقی (مدل SK۶ eco) ۹۲‌میلیون، موتورسیکلت برقی Kollter (مدل ES۱ X) ۷۶‌میلیون، موتورسیکلت برقی (مدل X۱ Plus V۲) ۵۴‌میلیون، موتور برقی شیائومی (مدل Xiaomi b۳۰c) ۴۶‌میلیون، موتورسیکلت برقی دایچی (مدل EC ۳۰۰۰) ۳۶‌میلیون و موتور برقی ثمین (مدل W۵۰۰) ۱۶‌میلیون و پانصد‌هزار‌ تومان است.