رونق بازار کولرهای آبی  پرتابل

10

آیا استفاده از کولرهای آبی، لزوما نیازمند طراحی تجهیزاتی همچون محل نصب، کانال‌های انتقال هوای سرد و تجهیزات آبرسان و برق‌رسان به کولر، هنگام احداث ساختمان است؟ کولرهای آبی پرتابل، پاسخی متفاوت به این سوال ارائه می‌کنند. با این حال به گزارش مجله آنلاین‌نستلن، به‌طور کلی کولر آبی پرتابل نسبت به کولرهای آبی پشت‌بامی سایز کوچک‌تری دارند و منطقی است که ظرفیت سرمایشی کمتری دارند، از این‌رو می‌توان گفت استفاده از آنها در بخش‌هایی محدودتر مانند یک اتاق صورت می‌گیرد.

با نزدیک‌شدن به روزهای گرم سال، بازار تجهیزات خنک‌کننده از رونق خاصی برخوردار می‌شوند. محمدرضا ذوقی، فروشنده تجهیزات خنک‌کننده در این‌خصوص به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: مشتریان ما طیف‌های مختلفی از مصرف‌کنندگان هستند.

در سال‌های اخیر اکثر سازندگان آپارتمان‌ها، ترجیح می‌دهند سیستم خنک‌کننده گازی نصب کنند تا متراژ کمتری از ساختمان، به کانال‌های کولر اختصاص یابد. همچنین خریداران خانه‌های ساختمانی نیز به آپارتمان‌های مجهز به کولر‌گازی علاقه بیشتری نشان می‌دهند؛ چون هزینه‌های نگهداری صرفا داخل واحد خودشان خواهد بود و گرفتار مسایلی مانند ترمیم ایزوگام نمی‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه با افزایش قیمت تجهیزات خنک‌کننده، شاهد پدیده‌هایی همچون سرقت موتور کولرهای آبی در برخی مجتمع‌های مسکونی پرتراکم هستیم که فاقد نگهبان و دوربین هستند.  ذوقی می‌افزاید: در سال‌های گذشته مغازه‌داران و همچنین کارگاه‌های کوچک مشتری اصلی کولرهای آبی پرتابل بودند و همچنین سازندگان مجتمع‌های مسکونی و تجاری برای کارگران ساختمانی خود از این نوع کولر استفاده می‌کردند، اما اخیرا برخی از ساکنان آپارتمان‌های قدیمی که با مشکل فنی در تجهیزات کولر آبی خود مواجه می‌شوند، با توجه به تحولات قیمتی در بازار، به استفاده از کولرهای آبی پرتابل علاقه نشان می‌دهند.

به گزارش خریدیار، امروزه کولرهای آبی پرتابل در انواع و برندهای مختلف در بازار موجود هستند.  اما وقتی می‌گوییم کولرهای آبی پرتابل منظور دقیقا کدام کولرها هستند؟ عملکردشان به چه نحوی است و چه قابلیت‌هایی دارند؟ کولرهای آبی پرتابل نوعی کولر آبی قابل حمل هستند که قابلیت استفاده در فضاهای کوچک را دارند و به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند.  در مورد نصب این مدل کولرها باید بدانید که نیاز به فرد متخصصی ندارد، فقط کافیست کولر را در گوشه و جای مناسب محیط خانه یا محل کار برای استفاده قرار دهید.

  مزیت‌ها

کولرهای آبی پرتابل یا قابل‌حمل چه مزیتی دارند؟ اصلی‌ترین مزیت کولرهای قابل‌حمل یا پرتابل که از نظر اندازه بسیار کوچک‌تر از کولرهای آبی هستند، کوچک‌بودن آنها، اشغال فضای کمتر و همچنین قابلیت جابه‌جایی است، اما در کنار این موارد بد نیست بدانید که هزینه تعمیرات و نگهداری این کولرهای کوچک قابل‌حمل، بسیار کمتر است.

کولرهای آبی کوچک و قابل حمل از نظر عملکرد دقیقا مانند کولرهای آبی معمولی هستند با این تفاوت که مخزن آنها به‌صورت دستی پر می‌شود، هرچند که در مدل‌های جدیدتر با وجود شناور امکان اتصال دائمی آنها به آب نیز وجود دارد، این مدل‌ها معمولا در مغازه‌ها و مکان‌هایی که امکان نصب کولر آبی بزرگ وجود ندارد، استفاده می‌شوند.

در برخی از کولرهای آبی پرتابل به‌جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده شده است که مزیتشان این است که گرد و غبار را جذب می‌کنند تا به داخل هوای کولر وارد نشود و همچنین سرمای بهتری نسبت به پوشال دارند.  هنگام خرید کولر آبی پرتابل دقت کنید که توان کولر آبی که همان میزان سرمادهی آن است و با CFM نمایش داده می‌شود، چقدر است. در حال‌حاضر کولرهای آبی کوچک با توان‌های ۲۵۰۰، ۲۸۰۰، ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ در بازار موجود هستند.  برندهای مختلفی در حال تولید کولر آبی قابل‌حمل یا پرتابل هستند که از بهترین‌ها می‌توان به برفاب، آبسال، ریتون، آزمایش، مایدیا و جنرال اشاره کرد، اما در نظر داشته باشید که صرفا توجه به برند کار اشتباهی است، شما باید علاوه‌بر برند به اندازه کولر، توان کولر و سایر امکانات آن توجه داشته باشید.

  راهنمای انتخاب

کولر آبی پرتابلی که ابعاد مد‌نظر شما را داشته باشد، پرتاب باد و قدرت سرمایشی آن برای فضای موردنظر شما مناسب باشد، کمترین میزان رطوبت را در هوا ایجاد کند و همچنین کیفیت ساخت و قیمت مناسبی داشته باشد، بهترین کولر آبی پرتابل برای شما است.