10

 لامپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌صورت کلی به دو دسته رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و تخلیه در گاز تقسیم می‌شوند. تا سال‌های متمادی از لامپ‌های رشته‌ای برای افزایش نور زمینه استفاده می‌شد که این موضوع در ایران نیز رایج بود. این نوع لامپ‌ها در کنار مصرف زیاد انرژی، باعث ایجاد گرما نیز می‌شدند که هر دو مورد از نکات منفی این‌گونه لامپ‌ها بود، اما با رشد تکنولوژی، شاهد تغییر در نسل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های منابع روشنایی بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم که موجب تولید مدل‌های متنوع لامپ و چراغ، با کاربردهای تخصصی شده و این صنعت را دستخوش تغییرات مثبتی در زمینه بهره‌وری مصرف انرژی و کاربردهای دیگر کرده است. حالا در دسته لامپ‌های تخلیه گاز، دو نوع لامپ‌های کم‌مصرف و محصولات فوق کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مصرف (LED) تولید می‌شوند که کمک زیادی به تامین نور و همچنین کاهش مصرف انرژی می‌کنند.

 کدام رنگ نور مناسب است؟

 سه نوع اصلی دمای رنگ شامل آفتابی، صدفی و مهتابی در روشنایی لامپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود دارد که هر کدام را باید در فضاهای مختلف استفاده کرد تا طیف نوری مناسبی در محیط پیرامون خود داشته باشیم. در ادامه به شرح مختصری در مورد انواع نور می‌پردازیم. لامپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های با رنگ آفتابی دارای رنگ زرد ملایم همچون غروب خورشید بوده که احساس آرامش و راحتی را برای افراد حاضر در فضای دارای این نور به‌وجود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد. رنگ نور آفتابی به علت ملایم بودن، مناسب برای روشنایی مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که نیاز به آرامش دارند همچون سالن نشیمن، سالن غذاخوری و اتاق خواب، اما لامپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های با رنگ صدفی به میزان کمی سفیدتر از لامپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آفتابی و طبیعی بوده و احساس انرژی بیشتر را به افراد حاضر در فضای دارای این نور منتقل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنند، در واقع این رنگ نور حد میانه و ترکیبی از رنگ نور آفتابی و مهتابی است. این رنگ نور بیشتر مناسب برای استفاده در فضاهای اداری است. در نهایت نیز لامپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های با رنگ مهتابی دارای رنگ آبی و سفید بوده و شبیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز روشنایی نیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز در یک روز صاف و بدون ابر هستند. لامپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مهتابی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مناسب برای مطالعه، کارهای دقیق نظیر طراحی یا فضاهای تولید و کارگاهی هستند. البته انتخاب رنگ نور به‌عنوان پارامتری سلیقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مطرح است.

 افزایش قیمت 25‌ درصدی

در روزهای ابتدایی سال‌جدید، اغلب محصولات الکتریکی و خصوصا لامپ‌های روشنایی با نوسان قیمتی مواجه شده‌اند. این موضوعی است که آقا محرم؛ یکی از فروشندگان و فعالان این بازار در تهران به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید. وی در مورد شرایط بازار و فروش لامپ‌های روشنایی گفت: «وقتی در روزهای اخیر برای خرید اجناس جدید به بازار لاله‌زار مراجعه کردم، متوجه شدم قیمت اکثر وسایل و به‌خصوص لامپ‌های روشنایی نسبت به روزهای پایانی سال‌قبل بین 20 تا 25‌درصد افزایش قیمت داشته است. فروشنده‌های خرد در این ماجرا دخالتی ندارند و این افزایش قیمت از تولیدکننده ایجاد شده است. اینکه چرا این افزایش قیمت به‌وجود آمده موضوعی است که آنها باید پاسخگو باشند.‌» این فعال فروش وسایل الکتریکی در مورد شرایط بازار و لامپ‌های پرفروش نیز گفت: «متاسفانه بخش زیادی از مشتری‌ها به‌دنبال خرید اجناس ارزان‌قیمت هستند، در صورتی‌که این قبیل اجناس کیفیت مناسبی ندارند و عمر مفید آنها خیلی زود به پایان می‌رسد. دسته‌ای دیگر نیز هستند که جنس ایرانی و خارجی برای آنها فرقی ندارد و فقط ضمانت یا گارانتی معتبر می‌خواهند، چراکه  اغلب لامپ‌های کم‌مصرف که دارای گارانتی هستند اگر در این زمان بسوزند به‌صورت رایگان تعویض خواهند شد. گارانتی‌ها هم اکثرا یک ساله هستند.‌»

آقا محرم در ادامه گفت: «مدتی است که یک برندخاص ایرانی در تبلیغات تلویزیونی ادعا می‌کند لامپ‌های سوخته را با نمونه سالم و نو مشابه تعویض می‌کند، اما اگر از فعالان این بازار سوال کنید تاکید می‌کنند که در این طرح هزینه بیشتری به خریدار تحمیل می‌شود.‌»  خیابان لاله‌‌‌‌‌‌زار تهران یکی از خیابان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قدیمی و مرکزی پایتخت است که از سال‌ها پیش مرکز بزرگ فروش لوازم برقی و الکتریکی و خصوصا انواع لامپ‌های روشنایی است.