نگاهی به بازار موتورسیکلت

11

با وجود مزایای بی‌شماری که این وسیله نقلیه دارد قیمت روز موتورسیکلت هم درست مثل خودرو دچار نوسان شدید شده است. حالا دیگر موتورسیکلت یک وسیله ارزان نیست و اگر بخواهید یک موتور همه‌چیز تمام و لوکس خریداری کنید، گاهی باید به اندازه یک خودرو سدان داخلی دست به جیب شوید، بنابراین آگاهی از تغییرات لحظه‌ای قیمت موتورسیکلت و تفاوت قیمت‌گذاری کلاس‌های مختلف یکی از شروط خرید مطمئن است.

همین شرایط باعث شده تا برخی از مشتریان به سمت خرید موتورسیکلت‌های دست دوم حرکت کنند. همچنین با توجه به تحولات قیمتی، بازار تعمیرات موتورسیکلت نیز رونقی بسیار بیش از گذشته پیدا کرده است، چون برخی از کسانی که در شرایط قبلی بازار، با افزایش مشکلات در موتورسیکلت ترجیح می‌دادند موتور جدید و احیانا مدل جدیدتری را خریداری کنند، این روزها به تعمیر موتورسیکلت خود می‌پردازند؛ به‌ویژه کسانی که با این وسیله نقلیه، مشاغلی مانند پیک‌موتوری و کار از طریق اپلیکیشن‌های نامه‌رسان و غذارسان را تجربه می‌کنند.

جهش قیمتی انواع موتورسیکلت در بازار

گزارش ‌ماه گذشته خبر‌گزاری تسنیم، از افزایش 12برابری قیمت موتورسیکلت در 4 سال‌اخیر خبر می‌دهد. بر اساس این گزارش، محدودیت‌های تجاری به‌ویژه کاهش چشمگیر واردات از هند، از جمله عوامل اصلی این افزایش قیمت ذکر شده است. موضوعی که سایت موتورسیکلت‌نیوز، هم در گزارش خود به آن اشاره کرده اما یادآور شده بود که با نوآوری و افزایش کیفیت و کمیت تولید شرکت‌های بهمن و ایران دوچرخ، امید است که این روند بهبود یابد. در عین حال بر اساس گزارش دیگری که در این سایت منتشر شده، برخی کشورهای منطقه از جمله بنگلادش نیز افزایش چشمگیری در تولید موتورسیکلت داشته‌اند که می‌تواند فرصتی برای متنوع‌سازی منابع وارداتی ایران به‌شمار آید.

به گزارش «به‌نظر» مهم‌ترین دلیل گرانی موتورسیکلت در بازار فعلی واردات قطعات آن است که این روزها محدود شده است، بنابراین احتمال دارد یک تعویض لاستیک ساده برای راننده موتورسیکلت تا چند‌میلیون ‌تومان آب بخورد.

جهش قیمتی که در بازار شاهد آن هستیم نه فقط مختص محصولات خارجی و چینی نظیر موتورهای بنلی، بلکه شامل مدل‌های ساخت ایران هم می‌شود. یکی دیگر از چالش‌های فعلی در قیمت‌گذاری موتورسیکلت همین تفاوت قیمت بازار و کارخانه است. با توجه به جهش قیمتی و کاهش توان خرید طبیعی است که اکثر مشتریان، موتورهای سبک و استاندارد شهری را با وجود قیمتی که دیگر چندان اقتصادی نیست ترجیح بدهند.

با همه این حرف‌ها اگر قصد خرید یک موتورسیکلت مناسب را دارید، ما بهترین موتورسیکلت‌های ایرانی و خارجی و بهترین موتورسیکلت‌های برقی بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

در حال‌حاضر مدل‌های استاندارد با کف قیمتی 25‌میلیون‌ تومان به بالا معامله می‌شوند. این قیمت مخصوص برندهای ایرانی نظیر کویر، هوندا و نامی است که از قدیمی‌ترین کمپانی‌های تولید موتورسیکلت در کشور هستند.

در حال‌حاضر قیمت موتورسیکلت‌های شهری از پایه 25‌میلیون ‌تومان شروع می‌شود و به 200‌میلیون ‌تومان هم می‌رسد. موتورهای استاندارد همچنان ارزان‌ترین محصولات بازار را دربر می‌گیرند و پرطرفدارتر هستند.

برای بررسی دقیق‌تر قیمت‌گذاری موتورهای استاندارد سه مدل پرفروش بازار را از نظر حجم موتور، پیشرانه و امکانات جانبی با هم بررسی می‌کنیم.

تهاجمی و اقتصادی

برای حجم موتور 180 سی‌سی بنلی و این بدنه زیبا و جوان‌پسند باید 50 تا 55‌میلیون  ‌تومان هزینه کنید؛ البته اسکوترهای زیادی در بازار وجود دارند که با این مدل رقابت می‌کنند.

طراحی چراغ‌های جلو در مدل بنلی 180 و رینگ‌های آلومینیومی آن آنقدر جذاب است تا خریدار در نگاه اول این اسکوتر خوش‌ساخت را برانداز کند و مجذوب آن شود. بنلی با توجه به این رده قیمتی امکانات جانبی خوبی هم در اختیار راننده قرار می‌دهد. محفظه زیر زین فضای کوچکی برای قرارگیری لوازم جانبی بوده و امکان اتصال گوشی و وسایل الکترونیکی هم جهت شارژ با باتری موتورسیکلت بنلی فراهم شده است.

استاندارد قدرتی با قیمت رو به بالا

ویژگی‌های فنی، خطوط برجسته و انحنای بدنه دایچی مدل RX 249 باعث شده تا چهره این موتورسیکلت برای تردد شهری متمایز و جذاب‌تر از مدل‌های دیگر باشد. دایچی در ازای قیمت 80‌میلیونی خود سواری نرم، فرمان‌پذیری راحت و مانورپذیری قابل‌قبولی ارائه می‌کند.

این موتور با حجم 250 سی‌سی 6 دنده‌ای است و تجربه رانندگی اسپورت خیابانی را با قیمت متوسط به بالا رقم می‌زند.

اقتصادی و کارآمد

شناخته‌شده‌ترین موتورسیکلت ایرانی بازار، موتورسیکلت 150 سی‌سی کویر است. این موتور شتاب نسبی قابل‌قبولی دارد و سواری مناسبی برای تردد شهری ارائه می‌دهد. موتورهای 125 بازار پنج دنده‌ای هستند و مصرف سوخت پایین باعث می‌شود خرید آنها برای استفاده در سطح شهر اقتصادی باشد.

منتخب آفرود و بیابان‌گردی

با توجه به منطقه جغرافیایی که ایران در آن واقع شده است تولیدکنندگان ایرانی هم از همان ابتدا مدل‌های ترایال را در بین محصولات خود قرار دادند. ترایال ارتفاع بیش‌تری نسبت به سایر موتورسیکلت‌های بازار دارد و شکل و شمایل مفهومی آن به‌خوبی از کاربرد این محصول پرده برمی‌دارد.

برندهای نامی، کویر، یاماها و همتاز از پیشتازان عرضه موتورسیکلت ترایال به بازار هستند. ترایال موتور مسابقه‌ سرعت نیست و حجم آن محدود و کم‌تر از 200 سی‌سی است، بنابراین می‌توانید محصولات اقتصادی و کارآمد را بین مدل‌های ترایال پیدا و از آنها برای تردد بین شهری استفاده کنید.

برای بررسی دقیق‌تر قیمت روز موتورسیکلت‌های ترایال به سراغ نمایندگی کویر موتور رفتیم. کویر مدل 248 ساخت سال‌1399 است که با پنج دنده دستی و قدرت بالا تولید می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این موتور قدرت پیشران بالا آن است که باعث می‌شود برای آفرود و مسیرهای صعب‌العبور ایده‌آل باشد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موتورسیکلت ترایال کویر مدل 248 مصرف سوخت پایین و قدرت بالای آن است. در حال‌حاضر این مدل به‌عنوان یکی از محصولات پرفروش کویر در این کلاس با قیمت 55 تا 60‌میلیون‌تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.