الگوی کاری تجارت سریع بر اساس ترکیب مزایای تجارت الکترونیک (انجام تجارت با استفاده از اینترنت) و تجربه خرید سنتی (تکمیل تجارت در عرض چند دقیقه) است. این مدل بر اساس افزایش سرعت در زمان خرید آنلاین است.

در حال‌حاضر معمولا شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که در زمینه تحویل مواد غذایی فعالیت می‌کنند، رویکرد بیشتری به سمت تجارت سریع دارند. آنها در بسیاری مواقع پروسه تحویل کالا را با سرعت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طی می‌کنند.

با این حال می‌توان این‌گونه گفت که تجارت سریع همان تجارت الکترونیک در یک آواتار جدید، سریع‌تر و محلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است. شرکت‌های فعال در زمینه کوییک‌کامرس محله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شهرهای بزرگ را از طریق شبکه انبارهای خرد خود تحت‌پوشش قرار می‌دهند. این پوشش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهی از طریق فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ابری یا فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دارک‌استور صورت می‌گیرد. به زبان ساده، کوییک‌کامرس تجارت الکترونیکی سنتی را با نوآوری برای تحویل در سریع‌ترین زمان ممکن ترکیب کرده است.

تجارت سریع، بر سرعت تحویل کالا، تجربه مشتری و کارآمدی  تحویل تمرکز دارد.

سرعت و کارآیی شرکت‌هایی که محصولات را به مشتریان تحویل می‌دهند، تضمین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که آنها در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرده‌اند. در عین حال مشتریان نیازی به صرف زمان برای رفتن به بازار و مقایسه قیمت‌ها ندارند.

مدل تحویل تجارت سریع به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا نیاز به بازارهای محلی را حذف کرده یا کاهش دهند. این موضوع می‌تواند به کسب‌وکارهای محلی موجود آسیب برساند، چراکه  معمولا خرید نیازهای روزانه به‌صورت آنلاین، راحت‌تر از سفر در بازار محلی است، بنابراین در ادامه کاهش ورود به بازارهای محلی می‌تواند بر کل اقتصاد منطقه نیز تاثیر بگذارد.

منابع: feedough, dataissacred ترجمه: مجله کورش